Ostrava chce nahradit Brno, láká Amazon do Mošnova

Jiří Hovorka ČTK Bára Sobotková, Jiří Hovorka, ČTK
Aktualizováno 19. 3. 2014 12:00
Zastupitelstvu města Brna chyběly ke schválení výstavby obřího logistického centra tři hlasy. Vláda chce Amazon v Česku udržet, hlásí se Ostrava.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Profimédia

- do textu jsme doplnili reakci města Ostravy, která má o sklad Amazonu zájem

Brno – V brněnských Černovicích velký sklad internetového prodejce Amazon zřejmě nevyroste. Zastupitelé Brna po několikahodinovém jednání nedali developerské firmě CTP Invest souhlas s výstavbou haly.

Pro příchod Amazonu se vyslovilo 25 zastupitelů z 55, proti byli tři zastupitelé zelených. Ostatní se zdrželi, nehlasovali nebo na jednání nepřišli. Výstavba by mohla odstartovat v případě souhlasu 28 členů. Podle primátora Romana Onderky (ČSSD) je to definitivní konec projektu.

Během úterního jednání padl také návrh, aby se logistické centrum Amazonu postavilo na jiném místě v Brně. To však zástupce developera na místě odmítl. Již dříve se také jako náhradník za Brno přihlásila slovenská vláda a o pozornost se opět hlásí i Ostarva.

„Město Ostrava již dříve nabídlo společnosti Amazon možnost umístit logistické centrum v průmyslové zóně Mošnov. O přítomnost Amazonu v regionu jsme měli zájem, a ten stále trvá. Znovu nabízíme firmě Amazon umístění v průmyslové zóně města Ostravy v Mošnově,“ řekl primátor Ostravy Petr Kajnar.

Zamítavému postoji brněnského zastupitelstva se v úterý v podvečer podivil i předseda vlády Bohuslav Sobotka. "Myslím, že je to pro Brno promarněná příležitost. A nejen pro Brno, ale pro celou jižní Moravu. V Jihomoravském kraji je v současnosti několik desítek tisíc lidí bez práce. A investice Amazonu znamenala jistotu minimálně 1500 nových pracovních míst v tomto regionu. Je to velká chyba a velká škoda," prohlásil.

Kdyby vláda mohla zvrátit rozhodnutí samosprávy, podle Sobotky by to nepochybně udělala. Předseda vlády nicméně zaúkoloval ministra průmyslu Jana Mládka, aby se podařilo investici udržet v České republice. "Požádal jsem ho, aby agentura CzechInvest Amazonu nabídla alternativní průmyslové zóny, které pro tuto investici jsou připraveny. Ale závisí samozřejmě na Amazonu.

Radní byli pro

O stavbě logistického centra zastupitelé jednali už několikrát, hlavním tématem úterního setkání mělo být schválení dodatku ke smlouvě s CTP a hlasování o předběžné podobě smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které má na starosti vybudování nového sjezdu z dálnice D1.

Ten v plánu černovické průmyslové zóny chybí, proto se město shodlo, že prodeji pozemků pro stavbu haly musí předcházet vydání stavebního povolení dálničního exitu.

Po únorovém souhlasu městské rady se všeobecně očekávalo, že zastupitelé tentokrát výstavbu skladu schválí. Tomu ovšem nakonec stálo v cestě především to, že firma CTP využívá pozemky města pro sklad materiálu a odpadu již nyní. To však neodpovídá stavebnímu zákonu.

"Neexistuje smlouva, která by CTP povolovala nakládat s pozemky města. Přitom už tam shrnulo ornici a naváželo suť. To je v rozporu se stavebním zákonem," prohlásil zastupitel Martin Ander (SZ). CTP ale tvrdilo, že koná pouze na pozemcích, které již loni koupilo od ministerstva obrany. Z fotografií, které mají zelení k dispozici, však vyplývá, že CTP pracovala i na městských pozemcích, což připustil i koaliční zastupitel Oliver Pospíšil (ČSSD). Zastupitelé také schválili usnesení radních, které úředníkům nařizuje manipulaci na městských pozemcích prověřit.

Kromě platné smlouvy stvrzující nakládání s pozemky chybí podle veřejnosti magistrátu také ohled na obyvatele okolních městských částí. Především obyvatelé Tuřan, Slatin a Chrlic by museli snášet narůstající dopravní ruch, přibývající hluk a znečištění ovzduší. „Udivuje mne, že město upřednostňuje 1500 zaměstnanců Amazonu před třiceti tisíci občany,“ vyjádřil se na dnešním jednání jeden z nich.

Územní plán nepovoluje logistická centra

Zastupitelé také připomněli, že současný územní plán nedovoluje stavět na těchto pozemcích logistická centra. Tento problém byl přitom známý již od začátku jednání o příchodu Amazonu do Brna. Někteří zastupitelé se na úterním jednání obávali případných sankcí ze strany CTP, které by soudně vymáhalo v případě, že zastupitelé neschválí aktualizaci územního plánu. Nepomohlo ani doplnění smlouvy o větu, že CTP žádné sankce uplatňovat nebude.

Do pozadí se tak odsunul problém sjezdu z dálnice D1, který byl až dosud klíčovým sporem mezi příznivci a odpůrci Amazonu. Městu se přitom podařilo za poslední měsíc zapojit CTP do plánované stavby exitu. Developer by se zavázal vykoupit alespoň 70 procent pozemků. Městu by zaplatil 200 milionů za pozemky pro Amazon a dalších 100 milionů by zaplatil na výkup těchto pozemků pro exit, na úpravu současných křižovatek v okolí, na obratiště městských autobusů a na stavbu přípojky k dálničnímu exitu.

Amazon sliboval více než 1500 pracovních míst a investici zhruba za 2,7 miliardy korun. Sklad měl mít 95 tisíc metrů čtverečních. Primátor Onderka řešil i bydliště zaměstnanců. "Jednal jsem s ministerstvem práce a s Úřadem práce, který je připraven s Amazonem spolupracovat na rekvalifikacích. Na jedno pracovní místo je možné vyčlenit až 30 000 korun," řekl Onderka. ODS požadovala, aby práci dostali přednostně lidé z Brna či jižní Moravy.

 

Právě se děje

Další zprávy