Respirátory nahrazují roušky. Vědec popisuje největší chyby při jejich nošení

Už dříve platilo, že při setkání s nakaženým, který byl vysoce infekční, jste se mohli nakazit během minuty, pokud ani jeden z vás neměl roušku. Nikdy jsem nepovažoval uváděných 15 minut, které se považují za dobu nerizikového kontaktu, za relevantní údaj. Jde o to, jak velkou virovou dávku inkasujeme, říká pro Aktuálně.cz Vladimír Ždímal z Ústavu chemických procesů Akademie věd České republiky.
Život v pandemii - Vladimír Ždímal z Ústavu chemických procesů Akademie věd České republiky | Video: Kristýna Pružinová, Blahoslav Baťa, Jakub Zuzánek

Rychlost přenosu viru ovlivňuje podle Ždímala také teplota a vlhkost vzduchu. "V létě při 20 až 25 stupních Celsia má virus výdrž jednotky minut. Zatímco když se ochladí a moc nesvítí sluníčko, tak při čtyřech stupních Celsia virus ve vzduchu vydrží aktivní až 16 hodin," uvádí expert na aerosoly.

"Existují už experimentální data, která se týkají i výdrže viru na povrchu a ve vzduchu. Ta říkají, že v obou případech virus výrazně kratší dobu přežije v teplém a slunném než v chladném počasí," podotýká Ždímal. U nových mutací nového typu koronaviru, které se po světě v posledních měsících objevují, by konkrétně v těchto vlastnostech neočekával velké rozdíly oproti původní verzi viru.

Z hlediska ochrany nosu a úst Ždímal upozorňuje na to, že v případě respirátorů nezáleží tolik na materiálu, ale na tom, jak dobře sedí. "Respirátor by měl velmi těsně přiléhat a neměli bychom nikde mít pocit netěsnosti," vysvětluje vědec. "Měli bychom při nádechu cítit, že se respirátor přitahuje k tváři. A když vydechujeme, tak že se nafukuje," dodává.

Podívejte se na video z pořadu Život v pandemii v úvodu článku.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Cisternová loď řízená českým kapitánem poškodila most v nizozemském Groningenu

Cisternová loď, kterou řídil 59letý český kapitán, narazila do důležitého mostu v nizozemském Groningenu. Nikomu se nic nestalo, ale škody na mostě jsou podle zástupců města velké.

Policie českého kapitána zadržela. Testy ukázaly, že nepožil alkohol, ani si nevzal žádní drogy. Čelí podezření, že nemá dostatečné schopnosti k řízení lodi.

Svědci nehody, která se stala v noci na sobotu, vypověděli, že slyšeli hlasitou ránu. V té době most zrovna nepřejíždělo žádné auto, jen jeden řidič mopedu. Náraz lodi ho vyděsil.

Vyšetřování nehody bude pokračovat i v příštích dnech. Cisternová loď Bodensee je 110 metrů dlouhá a pluje pod německou vlajkou. Podle policie na ní nebyly žádné technické závady. Se čtyřčlennou posádkou plula ze Štrasburku do nizozemského Delfzijlu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy