Železnice, nebo auta? Zelené ministerstvo stále mlčí

Martina Machová
2. 7. 2008 21:05
Bursíkův úřad zdržuje posudek vlivu na prostředí
Než se ministerstvo životního prostředí vyjádří, může tato trať zmizet a přivaděči dálnice D8 nebude nic stát v cestě
Než se ministerstvo životního prostředí vyjádří, může tato trať zmizet a přivaděči dálnice D8 nebude nic stát v cestě | Foto: Martina Machová

Děčín - Zůstane obcím na Děčínsku železniční trať, nebo tudy povede přivaděč dálnice D8? Co bude pro obyvatele, krajinu a životní prostředí větším přínosem?

Povinnost vydat k tomu stanovisko v procesu zvaném EIA má ministerstvo životního prostředí. Termín padl už před měsícem, ale úřad Martina Bursíka mlčí.

A to přesto, že na rozhodnutí čekají především obce, kudy by měl dálniční přivaděč vést. Ale třeba také ombudsman Otakar Motejl, který požádal ministra Bursíka o vysvětlení, proč jeho úřad celou věc zdržuje. Na odpověd čeká tři týdny, ale žádnou nedostal.

Čtěte více: Zmizí železnice? Ombudsman žádá Bursíka o vysvětlení

Projekt preferovaný Krajským úřadem Ústeckého kraje a ministerstvem dopravy počítá s tím, že místo železniční trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova povede obcemi přivaděč spojující dálnici D8 s Děčínem.

Chtějí získat čas, bojí se obce

Obce ani místní občanská sdružení s tímto záměrem nesouhlasí a obávají se, že za zdržením na ministerstvu životního prostředí stojí taktika těch, kteří chtějí kontroverzní projekt prosadit.

„Dělají to jen proto, aby získali čas na zlikvidování trati a na další jednání kolem výstavby přivaděče," domnívá se Miroslava Švubová z Občanského sdružení Pomokly proti přivaděči.

Podrobnosti k tématu: Železnice má tiše zmizet. Ombudsmanovi a obcím navzdory

Bursíkovo ministerstvo prodlevu zdůvodňuje tím, že Ředitelství silnic a dálnic spolu s ministerstvem dopravy požádalo o pozdržení celého procesu.

Boj o železnici
Autor fotografie: Martina Machová

Boj o železnici

  • prosinec 2004 - oznámení o záměru stavby přivaděče z Děčína na dálnici D8
  • leden 2007 - veřejnost se dozvídá o 5. variantě přivaděče, který má vést místo železnice
  • leden až únor 2007 - postupný vznik tří občanských sdružení
  • září 2007 - poprvé oficiálně zveřejněná dokumentace 5. varianty
  • leden 2008 - vlaky na trati se zastavily, Ústecký kraj je na tento rok neobjednal
  • únor 2008 - ombudsman kritizuje kraj, že nečinil nic pro záchranu dráhy a že jednal proti dopravní politice České republiky
  • květen - obce a občanská sdružení se domlouvají s ČD na dopravě do konce roku 2008 a předběžně i na rok 2009
  • červen 2008 - Správa železnicční dopravní cesty náhle zjišťuje, že trať je v havarijním stavu a vlaky na ni nesmí
  • červen 2008 - začíná se s odstrojováním některých úseků trati, takže tam zůstanou jen koleje bez výhybek

„Ministerstvo životního prostředí obdrželo žádost Ředitelství silnic a dálnic i ministerstva dopravy o pozdržení vydání stanoviska EIA," tvrdí Jaroslava Krebsová z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí.

Obě instituce to však popírají. „Žádný oficiální požadavek na pozdržení vydání tohoto stanoviska jsme neposlali," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

„O zdržení stanoviska EIA jsme nežádali. Úřad pouze vyjádřil názor, že prioritně je třeba vyřešit budoucnost trati a její případné zrušení," uvedl Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy. „Zmíněné správní řízení nebylo dosud zahájeno."

Ministerstvo dopravy tím připustilo možnost, které se obávají obce. Zatímco ministerstvo životního prostředí bude otálet se svým stanoviskem, železniční trať tiše zmizí.

Likvidace trati už začala

A likvidace železnice totiž už skutečně začala. Správa železniční dopravní cesty vydala takzvané rozhodnutí o postradatelnosti jejího zařízení. A to znamená, že kdykoli může odmontovat výhybky a koleje pro křižování, takže zbude jen jednokolejné torzo.

„Trať by tak byla znehodnocena," potvrdil starosta Telnice Jaroslav Doubrava, který společně s dalšími jedenácti obcemi usiluje o to, aby železnice fungovala dál. Radnice samy navrhují, že budou provoz dotovat ze svých rozpočtů

Postoj ministerstva životního prostředí naráží na dopravní politiku vlády, kterou prosazuje předseda Strany zelených ministr Martin Bursík. Podle ní má mít železniční doprava jednoznačně přednost před automobilovou.

Pokud však železniční trať z Děčína do Oldřichova u Duchcova skutečně zmizí, přivaděči dálnice D8 do Děčína už nic nebude stát v cestě.

Sankce za zdržení zákon nezná

Procedura posuzování vlivů na životní prostředí vyplývá ze zákona. Týká se všech velkých průmyslových, dopravních a jiných staveb, jako jsou například dálnice, továrny, letiště, lomy, elektrárny nebo třeba přehrady a rybníky.

Účelem procesu je zjistit, zda jsou negativní vlivy zamýšleného záměru společensky přijatelné, protože určité negativní dopady s sebou přináší veškerá lidská činnost.

Pokud převáží negativní vlivy na přírodu, lidské zdraví nebo hodnotu krajiny nad ekonomickým či jiným přínosem konkrétního projektu, žádný úřad by pro takový projekt neměl vydat povolení.

Sankce z prodlevy při vydávání stanoviska EIA však ministerstvu životního prostředí nehrozí. „Lhůty dané zákonem jsou jen pořádkové, proti jejich porušení není obrana. Maximálně kdyby tím někomu vznikla škoda, ale to se dokazuje velice složitě," vysvětlil Pavel Černý z Ekologického právního servisu.

 

Právě se děje

Další zprávy