Děčín - Místo vlaků kamiony, místo regionální železnice přivaděč dálnice. Obce v okolí Děčína i občanská sdružení jsou teď opět o něco blíže porážce.
Železnici z Děčína do Oldřichova u Duchcova, zvané Kozí dráha, teď zvoní hrana hlasitěji, než tomu bylo dosud. A to navzdory tomu, že se o její zachování jednoznačně zasazoval i ombudsman.
Správa železniční dopravní cesty, která je správcem trati, totiž náhle oznámila, že železnice je ve špatném technickém stavu. Stalo se to těsně před podpisem smlouvy mezi obcemi a Českými drahami, která měla zajistit dopravu na následující pololetí.
Přitom minulý víkend tudy ještě výletní vlak projel a o údajném havarijním stavu trati nikdo v okolí nevěděl.
Chtějí trať zlikvidovat, tvrdí starosta
"Je to dlouho připravovaná gauneřina. Obce začaly hájit železnici společně a tak už nevěděli kudy kam," prohlásil starosta Telnice Jaroslav Doubrava. "Proto vymysleli nový způsob, jak trať zlikvidovat."
Výluka totiž nahrává ministerstvu dopravy a Ústeckému kraji, kteří zde místo vlaků prosazují přivaděč dálnice D8 do Děčína.
Historie přivaděče D8
- prosinec 2004 - oznámení o záměru stavby přivaděče z Děčína na dálnici D8
- leden 2007 - veřejnost se dozvídá o 5. variantě přivaděče, který má vést místo železnice
- leden až únor 2007 - postupný vznik tří občanských sdružení
- září 2007 - poprvé oficiálně zveřejněná dokumentace 5. varianty
- leden 2008 - vlaky na trati se zastavily, Ústecký kraj je na tento rok neobjednal
- únor 2008 - ombudsman kritizuje kraj, že nečinil nic pro záchranu dráhy a že jednal proti dopravní politice České republiky
- květen - obce a občanská sdružení se domlouvají s ČD na dopravě do konce roku 2008 a předběžně i na rok 2009
- červen 2008 - Správa železnicční dopravní cesty zjišťuje, že trať je v havarijním stavu a vlaky na ni nesmí
Správa železniční dopravní cesty je státní organizace propojená s ministerstvem dopravy a její nečekané rozhodnutí proto vyvolává spekulace odpůrců přivaděče.
Právě Telnice zastřešovala vyjednávání dalších devíti obcí s Českými drahami a společně s aktivisty připravovaly obce požadavek také na rok 2009.
Zastavení prozovu považují za zástěrku i občanská sdružení z okolí trati. "Je to návrat do padesátých let. Myslím, že jejím jasným cílem je zrušit Kozí dráhu," konstatovala Miroslava Švubová z Občanského sdružení Pomokly proti přivaděči.
"Místo toho nám tu postaví privaděč. Nechápu, jak si někdo může v jednadvacátém století dovolit přivést do centra města tři a půl tisíce kamionů," zlobí se aktivistka.
Na podivnosti kolem Kozí dráhy již dříve upozorňoval ombudsman Otakar Motejl. Nelíbilo se mu, jakým způsobem Ústecký kraj provoz na této železnici utlumil. "Jedná se přitom podle všech předpokladů o perspektivní regionální trať," stojí v jeho prohlášení.
Kraj dal přednost autobusům
Hejtmanství Ústeckého kraje se však brání a tvrdí něco jiného. "Železniční doprava na této trati byla ztrátová a kolem jezdil autobus," uvedla mluvčí hejtmanství Veronika Kindlová. "Nechtěli jsme podporovat dva souběžné dopravní prostředky."
Nepřímo tím potvrdila argument ombudsmana Motejla, podle kterého se úřady v případě této železnice chovaly v rozporu s oficiální státní politikou. "Místo omezování měly dělat vše pro to, aby trať zachránily," uvedl ombudsman. V současnosti se případem dále zabývá.
Pokud na trati nezačnou v nejbližší době vlaky jezdit, ministerstvo dopravy ji zruší. V současnosti totiž již probíhají jednání, která mohou být předehrou jejího definitvního konce.
"Záleží na objednavatelích. Kdyby správce trať neopravil, je zde ještě varianta v úseku výluky zajistit přepravu autobusy. Kdyby trať nebyla opravena a objednavatelé nepřistoupili na náhradní dopravu, nemusela být smlouva podepsána," připustil Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.
A hrozba, že by trať nemusela být v nejbližší době opravena, je reálná. "V současnosti zjišťujeme výši nákladů. Podle toho pak budeme rozhodovat," uvedl Josef Kalivoda, přednosta Správy železniční dopravní cesty v Ústí nad Labem.