Praha - Ministr dopravy Vít Bárta oznámil vládě, že zastavuje všechny stavby na železnici.
V novém materiálu, který reviduje rozpočet dopravních investic pro příští rok a který poslal v úterý ministrům, Bárta stupňuje předchozí prohlášení, jak bude dopravní stavby omezovat.
Stavby na železnici už nejsou pozastaveny, ale ministr je zastavil s okamžitou platností. Jeho zákaz platí do odvolání, a to podle materiálu přijde nejdříve v příštím roce a pouze ve chvíli, kdy budou splněny dvě podmínky: stavební firmy přistoupí na snížení cen a především ministr financí Miroslav Kalousek přidá peníze.
Materiál připravený ministrem dopravy má Aktuálně.cz k dispozici.
Nekonečná výluka
Zmrazení železničních investic postihne nejen stavby, které se teprve připravují, ale i ty, které se staví.
Stavební stroje opustí III. koridor mezi Chebem a Stříbrem resp. mezi Berounem a Rokycany, zastaví se výstavba IV. koridoru mezi Benešovem a Voticemi, nebude se přestavovat nádraží v Přerově ani modernizovat trať z Českého Těšína na slovenskou hranici. Zmíněné stavby budou konzervovány.
Ministerský materiál konzervaci popisuje jako „činnost, která dovede stavební objekty do takového stavu, aby bylo možno je ponechat nedokončené, aniž by byly obecně nebezpečné nebo jejich hodnota v čase rychle degradovala".
Konzervace se týká mimo jiné celkem pěti tunelů. Nedotažení některých staveb zpomalí cestování mezi Prahou a Plzní, Prahou a Táborem, i mezi Ostravou a Břeclaví. Nejhůř postiženi budou cestující na trase mezi Stříbrem a Planou u Mariánských Lázní, kde se prodlouží výluka.
Z rozestavěných silničních staveb jsou do odvolání zrušeny pouze dvě: křižovatka v Sosnové u České Lípy a rychlostní silnice R35 v úseku mezi křižovatkou s dálnicí D11 a Opatovicemi.
Ztráty na silnici, úspory na kolejích
Bárta upozorňuje kolegy ve vládě, že už se rozhodl. „V současné době jsou činěny kroky vedoucí k okamžitému zastavení investičních akcí," napsal ministrům.
Aby rozhodnutí změnil, stanovil dvě podmínky: stavební firmy přistoupí na snížení cen a především ministr financí Miroslav Kalousek přidá peníze. „Dále budou vedena jednání o snížení nákladů na straně zhotovitelů a dle jejich výsledků a finančních možností Státního fondu dopravní infrastruktury budou v roce 2011 některé akce znovu zahajovány," vysvětlil Bárta.
V obsáhlém pak Bárta vysvětluje, že nemá jinou možnost než právě takový tvrdý postup.
Do potíží se dostal už letošní rozpočet dopravního fondu. Celkem o miliardu se jeho příjmy snížily výpadkem silniční daně a daně z benzínu. V příštím roce propad naroste o 2,4 miliardy, protože se sníží výnosy z mýtného i z dálničních známek.
Právě kvůli těmto částkám bude nutné všechny železniční stavby v celkové hodnotě 60 miliard zastavit.
Předem utraceno
Na první pohled to vypadá nelogicky, Bárta však vysvětluje, jak k takovému závěru došel.
Rozpočet dopravních investic na příští rok dosahuje 67 miliard korun, z toho 33 miliard zaplatí český stát a zbytek dodá Evropská unie včetně Evropské investiční banky.
Z národních peněz je ale 23 miliard blokováno náklady na opravy silnic a železnic, dotací do mýtného a provozními náklady státních investičních firem. Ze zbývajících 9,7 miliard je nutné zaplatit spoluúčast u projektů, které dotuje Evropa. Proti evropským 34 miliardám je tak třeba vynaložit 7,3 miliardy z českého rozpočtu.
Bártův materiál upozorňuje, že tuto částku nebude mít k dispozici, protože čtyři miliardy potřebuje na dokončení některých silnic, na které Evropa nepřiplácí a které se tedy musí hradit pouze z národních zdrojů.
Z toho přes miliardu spolkne v příštím roce městský okruh v Brně, na částku přes 300 milionů přijde dálnice D47 z Bohumína na polskou hranici, Vysočanská radiála v Praze a výkup pozemků pro D3 mezi Veselím, Českými Budějovicemi a rakouskou hranicí. Po zvýšení ceny vyžaduje větší českou spoluúčast také dálnice D8 přes České středohoří.
„Nemůžeme saturovat všechny projekty EU, protože existuje velké množství národních akcí, které se nachází ve vysokém stádiu rozestavěnosti nebo jsou téměř před dokončením," zdůrazňuje ministr.
Desítky evropských miliard v ohrožení
Musí se tedy ušetřit na spoluúčasti u evropských projektů. Letos miliardu a v příštím roce dvakrát víc. Tomu se podle ministra dopravy není možné vyhnout, i když tím roste riziko, že Česko nevyčerpá desítky evropských miliard.
Evropskou dotaci bude možné definitivně odepsat, pokud ministr financí nenajde napřesrok dvě miliardy navíc a v dalších letech ještě vyšší částky. „V případě nezajištění dodatečných finančních prostředků by to i při zastavení veškeré národní investiční činnosti znamenalo nedočerpání evropských fondů až ve výši 23,5 miliardy korun," varuje Bárta.
V této chvíli se nedostatek peněz řeší zastavením už probíhajících staveb. I když tím státní rozpočet napřesrok ušetří jen něco přes dvě miliardy, odloží zároveň čerpání téměř deseti miliard z evropských zdrojů. Dvanáct miliard korun je přitom částka, kterou rozpočet dopravního fondu před Bártovou revizí vyhradil pro stavby na železnici.