Žalobce navrhuje za železniční neštěstí ve Studénce tresty od 3 do 6 let. Dalo se mu zabránit, tvrdí

ČTK ČTK
4. 9. 2017 17:41
Státní zástupce Aleš Kopal navrhuje pro deset obžalovaných v kauze železničního neštěstí ve Studénce nepodmíněné tresty od tří do šesti let za obecné ohrožení. "Pokud by všichni obžalovaní plnili své povinnosti, nezanedbávali je, dalo se zabránit zřícení mostu a nárazu vlaku," řekl u soudu státní zástupce. Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Osm lidí střet nepřežilo, desítky dalších utrpěly zranění.
Nehoda ve Studénce v roce 2008
Nehoda ve Studénce v roce 2008 | Foto: Petr Sznapka

Nový Jičín - Nepodmíněné tresty v rozmezí od tří do šesti let požaduje pro všech deset obžalovaných v kauze železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku státní zástupce Aleš Kopal. Navrhuje všechny uznat vinnými z obecného ohrožení a udělit jim i tresty zákazu činnosti. Nehoda se stala v roce 2008. Osm lidí ji nepřežilo, desítky dalších utrpěly zranění a vznikla škoda kolem 180 milionů korun.

Vina obžalovaných je podle Kopala prokázána především díky znaleckým posudkům, které odhalily o poukázaly na řadu pochybení. "Provozní slepota, podcenění a nevyhodnocení rizika. Pokud by všichni obžalovaní plnili své povinnosti, nezanedbávali je, dalo se zabránit zřícení mostu a nárazu vlaku," uvedl státní zástupce.

Dodal, že nepodmíněné tresty jsou nutné. "Obžalovaní měli povinnosti, kdyby je plnili a poukázali na nedostatky, které museli vidět, a přijali opatření, tak by k takové tragédii nedošlo," řekl.

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později.

Zraněno bylo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky. Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Kopal připustil, že v roce 2010, kdy připravoval obžalobu, uvažoval o přísnějších trestech. Snížení zdůvodnil hlavně časem, který od nehody uplynul, a tím, že před havárií i po ní obžalovaní žili bezúhonným životem.

Okrajoví a bezvýznamní pachatelé

"Na druhou stranu mi ale chybí doznání a projevená lítost," řekl žalobce. Uvedl také, že nesouhlasí s obhajobou některých obžalovaných, která vychází z toho, že jde o dva skutky. Jednak pád mostu a pak srážka vlaku s troskami. Stavbaři podle této verze mohou jen za zřícený most a dva zraněné pracovníky. Za nehodu pak podle obhajoby může někdo jiný. Tento výklad Kopal považuje za špatný. "Jde o odvádění pozornosti od obžalovaných," míní.

Svůj závěrečný návrh začal přednášet s více než tříhodinovým zpožděním. K soudu totiž nepřišel jeden z obžalovaných a jeho advokát musel sehnat souhlas s jednáním v jeho nepřítomnosti. Kromě Kopala přednesl závěrečný návrh i zmocněnec společnosti Bögl a Krýsl Radek Ondruš. Právě on patří k zastáncům myšlenky, že hlavní viníci před soudem nestojí.

"Dle názoru poškozeného před soudem stojí pouze okrajoví a bezvýznamní pachatelé. Skuteční hlavní viníci celé nehody se s pravděpodobností blížící se jistotě do budoucna vyhnou potrestání," řekl Ondruš s tím, že jde například o pracovníky, kteří na stavbě měli na starost bezpečnost a ochranu, projektanty a odpovědné úředníky Moravskoslezského kraje. Soudu proto navrhl, aby v dokazování pokračoval. Pokud tomu nevyhoví, požádal, aby odsouzení společnosti společně uhradili způsobenou škodu.

 

Právě se děje

Další zprávy