Praha zakázala reklamu v památkové rezervaci a hned si udělila výjimku. Vše napravíme, slibuje

ČTK ČTK
20. 10. 2016 16:25
Protiprávního jednání se dopustila Praha, když si udělila výjimku v umísťování reklamy při akcích v památkové rezervaci. Hlavní město s účinností od začátku roku 2015 zakázalo reklamu v památkové rezervaci a přilehlém okolí, zákaz se však nevztahuje na akce pořádané nebo spolupořádané Prahou, respektive městskými částmi. Praha slíbila, že vše napraví. Pražská památková rezervace je největší městskou památkovou rezervací v Česku a jednou z největších na světě.
(Ilustrační foto)
(Ilustrační foto) | Foto: Viktor Vondra

Brno – Praha si počátkem roku 2015 protiprávně udělila výhodu v reklamě, uvedl zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislav Křeček. Hlavní město podle něj porušilo princip rovnosti a zvýhodnilo se před ostatními pořadateli, když sobě reklamu povolilo, ale ostatním pořadatelům akcí ji v památkové rezervaci zakázalo. Pražský magistrát už slíbil nápravu. V tiskové zprávě to oznámila mluvčí ombudsmanky Iva Hrazdílková.

Sdělila, že Křeček se zabýval stížností na postup ministerstva průmyslu a obchodu v souvislosti s nařízením Prahy o regulaci reklamy. Hlavní město s účinností od začátku roku 2015 zakázalo reklamu v památkové rezervaci a v přilehlém okolí, zákaz se však nevztahuje na akce pořádané nebo spolupořádané Prahou, respektive městskými částmi.

"Stěžovatel namítal, že pokud má být reklama zakázána z důvodu její škodlivosti, nehraje roli, kdo je jejím šiřitelem," uvedla mluvčí. Ministerstvo, které je pověřené dozorem nad nařízením Prahy o regulaci reklamy, nařízení podpořilo. Výjimku nelze chápat jako snahu získat pro sebe výhodu, protože město nemá postavení podnikatelského subjektu a u propagovaných akcí nesleduje dosažení zisku, argumentovalo.

Mluvčí ombudsmanky ale uvedla, že výjimky umožňující Praze odlišný právní režim pro propagaci vlastních akcí narušují princip rovnosti a znevýhodňují pořadatele ostatních událostí. "Oblast Pražské památkové rezervace a její okolí jsou z hlediska reklamy vysoce lukrativní a je pochopitelné, že má hlavní město Praha zájem propagovat zde akce, na nichž se podílí. Tento argument však sám o sobě nepostačuje k tomu, aby stejnou možnost město odepřelo akcím jiných subjektů," uvedla.

Ministerstvo podle mluvčí ombudsmanky své pochybení už uznalo a vyzvalo Prahu, aby zjednala nápravu. Jak Hrazdílková uvedla, ředitelka magistrátu Prahy přislíbila vypustit výjimky v připravované novele nařízení. „Nyní je v připomínkovém kolečku návrh novely, ve které by se propagace akcí města a městských částí z nařízení vypustila,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Pražská památková rezervace je největší městskou památkovou rezervací v Česku a jednou z největších na světě. Zahrnuje historické jádro Prahy, konkrétně Staré Město, Josefov, Malou Stranu, Hradčany s Pražským hradem, Nové Město s Vyšehradem. Z malé části pak Vinohrady, Holešovice, Podolí a Smíchov.

 

Právě se děje

Další zprávy