Praha - Bezmála pět stovek lidí zahynulo na českých silnicích mezi lednem a červnem tohoto roku. Je to přesně o 61 mrtvých více než za první půlrok loňského roku. Přesto je rok 2007 zatím třetím nejméně nehodovým od roku 1990.
Uvádí to ve své zprávě Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezídia. Znamená to, že počet mrtvých na silnicích oproti loňsku stoupnul o 14 procent.
Naopak dobře se vyvíjel počet nehod a škoda při nich způsobená. V letošním roce zatím policie šetřila přes 86 tisíc nehod a škoda těsně nepřesáhla čtyři miliardy korun.
"Nehod je o 16 tisíc méně a škoda klesla o více než miliardu," píší autoři zprávy.
Nejvíce mrtvých si vyžádala nepřiměřeně rychlá jízda, říká policejní statistika. Tedy konkrétně nepřizpůsobení rychlosti technickému stavu vozovky. Kvůli tomu zemřelo přes 80 lidí. Naopak překročení předepsané rychlosti má "na svědomí" jen devět zemřelých.
Ze statistiky rovněž vyplývá, že šance potkat se s nehodou je nejvyšší v Praze, kde policie řešila přes 16 tisíc nehod. Nejméně se bourá na jihu Čech. Neznamená to ovšem, že jde o bezpečnější místo.
Praha hlásí za pololetí 18 mrtvých, zato Jihočeši jich mají přes 40. Úplně nejvíc smrtelných nehod má za sebou Jihomoravský kraj (podle dřívějšího dělení krajů) - 114. Smutné prvenství mezi okresy má pak Břeclav s 19 mrtvými.
Celkově statistika nevyznívá příznivě, což připouštějí i autoři zprávy. "Příčinou tohoto velmi nepříznivého stavu je zvyšující se agresivita účastníků provozu na pozemních komunikacích spolu s nedodržováním základních pravidel silničního provozu, nízká úroveň prevence ze strany oficiálních institucí, ale i sdělovacích prostředků či nízká úroveň vymahatelnosti uložených sankcí," píší v závěru.
Tam je také neradostné srovnání s jinými zeměmi.
Podle čísel za loňský rok vychází na milion obyvatel 103 úmrtí na silnici. "To je téměř dvojnásobná hodnota v porovnání se Švédskem, Švýcarskem, Norskem, Nizozemím," píší policisté.