Moravičany - Při srážce dvou vlaků u Moravičan na Olomoucku šlo jen o náhodu, že to byly vlaky nákladní.
Do stejné situace se totiž mohou dostat i vlaky plné lidí. Denně jich úsekem projedou desítky.
Kvůli rekonstrukci koridoru je na jednom z nejvytíženějších úseků železniční sítě vypnuté zabezpečovací zařízení a bezpečnost cestujících tam závisí na jediném člověku - na výpravčím ve stanici.
Ten však chyboval a do stojícího vlaku s uhlím navedl poštovní soupravu. Její strojvůdce brzdil, srážku však nepřežil.
České dráhy potvrdily, že po osudné koleji číslo jedna běžně projíždějí vlaky plné cestujících, včetně rychlíků a souprav pendolino. "Jezdí tam vlaky všech kategorií," uvedl mluvčí společnosti Ondřej Kubala.
"Celý úsek už tři roky modernizujeme. Na první traťové koleji se na telefonický způsob dorozumívání projíždí od dvanáctého září. Plánované zahájení automatického provozu je 26. září," sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Petr Halla.
Už po necelých třinácti hodinách zabezpečování dopravy telefonem však udělal výpravčí osudovou chybu. V sobotu 13. září o půl třetí ráno neohlásil jeden z vlaků výpravčímu v další stanici.
Čtěte více: Srážku nákladních vlaků zřejmě zavinila lidská chyba
Při nehodě u Moravičan zahynul za období od loňského léta už pátý strojvedoucí Českých drah. Jen s velkým štěstím přežil srážku s padajícím mostem měsíc před tím strojvedoucí expresu Comenius při neštěstí ve Studénce.
Čtěte speciál: Sedm mrtvých u Studénky. Kdo zavinil tragédii?
Vyřídíme to "na hubu"
Mluvčí Halla potvrdil, že dopravu na první koleji nadále řídí výpravčí takzvaně "na hubu", jak mezi sebou lidé u dráhy slangově říkají.
"Ahoj Franto, posílám ti vlak." - "Čau Jardo, přijímám vlak." Tak nějak vypadá velmi zjednodušeně komunikace mezi výpravčími. Měla by se totiž řídit přesnými předpisy. Pro Aktuálně.cz to popsal funkcionář Asociace strojvůdců Pavel Dlouhý.
Oběti z lokomotiv
- 13. září
- Moravičany (Šumpersko)
- koridor Praha - Olomouc
- pochybení výpravčího - 19. května
- nádraží Moravany (Pardubicko)
- koridor Pardubice - Česká Třebová
- chyba zabezpečovacího systému - 8. července
- přejezd Hroznětín (Karlovarsko)
- regionální trať Karlovy Vary - Merklín
- nákladní vůz na přejezdu - 19. března
- Vraňany (Kralupy na Vltavou)
- rychlík Praha - Děčín
- auto na kolejích (strojvedoucí zemřel na infarkt po nehodě) - 14. července 2007
- nádraží Čerčany (Benešovsko)
- koridor Praha - České Budějovice
- pochybení výpravčího, signalisty a strojvedoucího
Úsek trati mezi Mohelnicí a Moravičany je dlouhý zhruba tři kilometry. Během modernizace koridoru, která zahrnuje instalaci zabezpečovacího zařízení, je tam bezpečnost tisíců lidí v rukou jednotlivců.
Strojvedoucí i cestující se v tomto a mnohých dalších případech výluky zabezpečovacího zařízení musí spoléhat, že výpravčí neudělá chybu a nezapomene vlak "nabídnout". A to se u Moravičan stalo. "Nehoda je v šetření. Hlavním podezřelým je výpravčí, který je již mimo výkon služby," sdělil Jan Kučera z Drážní inspekce.
"Při rekonstrukcích koridorů je tento způsob zabezpečení běžný a zřejmě jediný možný," uvedl mluvčí Asociace strojvůdců Libor Poláček. "Některé z pracovních pozic jsou prostě takzvaně nosné a jednoduše není jiné cesty, než jejich výkon svěřit člověku," vysvětlil.
Řídili vlak a zemřeli cizí vinou
Strojvůdci zažívají nebývale tragické období - od loňského léta pět mrtvých, vždy cizím zaviněním. Před dvěma lety zahynul jeden, rok předtím taktéž. V tříletém období, které předcházelo, přitom nezemřel ani jeden.
Šestačtyřicetiletý ostravský strojvedoucí chtěl dojet k návěstidlu, které dovoluje vjezd do stanice Moravičany. Nemohl však tušit, že ještě 200 metrů před návěstidlem končí jiný vlak.
"Brzdil šedesát metrů před nárazem, zpomalil o deset kilometrů v hodině. Nárazová rychlost činila padesát pět kilometrů v hodině," uvedl inspektor Kučera.
Muž však neměl šanci střet přežít. Zastaralé lokomotivy společnosti ČD Cargo totiž nemají takzvané deformační zóny. Záchranáři vyprostili tělo až po šestnácti hodinách.
"Pokud by bylo zabezpečovací zařízení v provozu, strojvůdce by dostal znamení, že má zastavit. Když nereaguje, otevře se ventil a vlak zastaví sám," sdělil strojvedoucí Dlouhý.
Asociace strojvůdců: Situace je katastrofální
"Současná situace je naprosto nepřijatelná. Ministru dopravy Aleši Řebíčkovi jsme zaslali otevřený dopis s konkrétními požadavky," říká prezident Federace strojvůdců Petr Čechák.
V Moravičanech pravděpodobně chyboval člověk. Jak se však ukázalo při jiné nehodě v Moravanech, ani moderní zabezpečovací technika není bezchybná.
"Na milionovými náklady čerstvě zmodernizované trati mezinárodního železničního koridoru došlo k závadám, při kterých přestalo fungovat staniční zabezpečovací zařízení," upozorňuje Čechák ministerstvo dopravy.
Vlak se vinou vadného sypače písku stal pro zabezpečovací systém neviditelným.
"Nehoda se může brzy opakovat," zdůraznil tehdy prezident. Federace byla nařčena z šíření poplašné zprávy. Obavy se však naplnily. "Jen šťastnou náhodou nedošlo k obdobné nehodě ve stanici Hulín koncem srpna," píše ministru Řebíčkovi Čechák.