Vychovávat děti lze i bez pohlavků. Lektoři radí, jak zvládnout modelové situace

Radek Dragoun Radek Dragoun
21. 2. 2022 10:49
Někteří odborníci v otevřeném dopise kritizovali ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečku, který v rozhovoru pro Aktuálně.cz prohlásil, že pohlavek vlastnímu dítěti může ve výjimečných případech nastavit mantinely ve výchově. Výzkumy však tvrdí, že i jedna facka je selháním, které může dítě negativně ovlivnit. Děti by se podle nich měly vychovávat bez jakýchkoliv fyzických trestů.

Manželé Tatjana a Pavel Kopřivovi jsou psychologové, kteří se podíleli na knize Respektovat a být respektován. Už od roku 1999 vedou kurzy o vztazích a výchově. "I jedna facka může ohrozit vztah dítěte a dospělého a jejich důstojnost. Kde jsou lidé schopni dohody, tam facky nepotřebují," říkají. 

Pro Aktuálně.cz odpovídají, jak řešit kritické modelové situace ve výchově i bez použití pohlavků a facek. Naopak nabádají rodiče, aby se pokusili chování svého dítěte pochopit, vysvětlit mu svůj postoj a dojít ke společnému řešení. 

Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Strávili jsme s dítětem odpoledne na hřišti a chceme jít domů. Ono si chce však stále hrát a odmítá odejít. Jak postupovat?

Ještě než začneme mluvit, je potřeba si uvědomit, jaké jsou pravděpodobné potřeby skryté za jeho chováním a jaké jsou naše potřeby. Napadne nás třeba, že dítěti to bylo málo a chce pokračovat ve hře nebo chce vyzkoušet něco, co ještě nedělalo. Je pro ně těžké odloučit se od jiných dětí. Možná testuje naši reakci. Čeká, co uděláme a jak situaci zvládneme. Naopak naše potřeby spočívají v tom, že máme ještě další program, potřebujeme se zastavit v obchodě nebo je nám prostě zima.

A pak o tom s dítětem mluvit: "Ještě ses chtěl sklouznout na klouzačce. Chápu, že je těžké odejít, když jsou tu další děti. Já ale potřebuji ještě něco koupit v drogerii, než zavřou, a chtěla bych být doma do pěti, abych stihla udělat večeři. Jak to vyřešíme? Navrhuji, že se pětkrát sklouzneš a pak půjdeme. Co ty na to? Nebo máš jiný nápad, abys byl spokojený a já stihla, co potřebuji? Můžeme sem přijít zase zítra. Pomohlo by ti, kdyby sis s sebou něco odnesl? Třeba tady ten kamínek nebo kaštan?"

Použít tuto trojici dovedností: Dát najevo porozumění pro potřeby dítěte, vyjádřit vlastní potřeby a zeptat se, jak to uděláme, aby to bylo přijatelné pro dítě i pro nás. To zakládá dobrou šanci na dohodu. Kdyby to nestačilo, můžeme být důraznější a říct: "Fakt už potřebuju odejít. Nechci se tu dohadovat." Vstát a dát najevo, že to myslíme vážně.

V krajním případě vzít dítě za ruku nebo náruče a odejít. Vyhnout se přitom výčitkám ("Kvůli tobě nám zavřou obchod."), nálepkám ("Ty jsi ale umíněný kluk."), lamentacím ("Proč já musím mít takové dítě."). Pokud se budeme poctivě snažit použít dovednosti popsané výše, takový konec pravděpodobně nenastane.

 

Právě se děje

Další zprávy