Vláda hledá 8 miliard. Dálnici dostavíme, slíbil Bendl

Petra Sasínová
9. 4. 2009 19:27
Došly peníze na dokončení D47 a start pražského okruhu. "Dálnice D 47 se nesmí zastavit," prohlásil ministr Bendl
Dělníci na rozestavěné kontrukci mostu dálnice D 47 v Bělotíně nedaleko Hranic. Úsek dálnice mezi Ostravou a Olomoucí je pro ministerstvo dopravy prioritním projektem. Státu ale došly peníze
Dělníci na rozestavěné kontrukci mostu dálnice D 47 v Bělotíně nedaleko Hranic. Úsek dálnice mezi Ostravou a Olomoucí je pro ministerstvo dopravy prioritním projektem. Státu ale došly peníze | Foto: Petr Sznapka

Bravantice - Ministerstvu dopravy se dosud nepodařilo najít miliardy, které letos potřebuje na své klíčové projekty.

Stát si proto bude muset půjčit u banky či zajistit peníze prodejem obligací. Jinak se důležité stavby zastaví.

Jde především o finance na pokračování výstavby dálnice D47 mezi Ostravou a Olomoucí  a stavbu dálničního obchvatu Prahy.

„Stavba dálnice D47 je pro nás prioritou. Nepřipadá v úvahu, že se zastaví," prohlásil ve čtvrtek dosluhující ministr dopravy Petr Bendl z ODS.

Stál přitom na staveništi v Bravanticích nedaleko Ostravy, kde dálnice směrem z Ostravy do Olomouce zatím končí mezi poli.

Na stavbu dálnice D 47 přijel Bendl během takzvaného kontrolního dne. „Pokud to nepůjde jinak, než zvýšením schodku státního rozpočtu, nedá se nic dělat. Bude se muset zvýšit. Infrastrukturu potřebujeme," uvedl Bendl.

Donedávna tvrdil, že intenzivně jedná o tom, jak chybějící finance zajistit, aby k zvětšování schodku státního rozpočtu nebylo zapotřebí.

Kalousek: Jediná možnost je zadlužit se

Cestu dluhu nyní vidí jako jedinou možnost i ministr financí Miroslav Kalousek. „Skutečně státnímu fondu dopravní infrastruktury chybí přes osm miliard. A my jsme to přislíbili řešit. Máme několik variant, avšak všechny reálné možnosti vedou ke zvýšení státního deficitu," řekl pro Aktuálně.cz Kalousek.

Ministr financí přitom kritizoval, že bylo rozestavěno příliš mnoho silničních staveb bez ohledu na to, že hrozily nižší příjmy. Připustil i možnost získat peníze z prodeje státních obligací. Dodal však, že ani tím se zvýšení státního deficitu nevyhne.

Variantu použít obligace preferuje hejtman Moravskoslezského kraje Jaroslav Palas z ČSSD. „Na kompletní dokončení dálnice až po hranice potřebujeme zhruba pět miliard. Dosud se dálnice platila z přebytku. Ten teď není. Je čas využít možnosti, na kterou máme i zákon," uvedl Palas.

Vláda bude otázku financování ohrožených staveb řešit 20. dubna, možná už s novým ministrem. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík řekl, že pokud budou po tomto datu zajištěny peníze, žádné velké prodlevy ve výstavbě nehrozí. Akutně jsou na D47 potřeba dvě a půl miliardy.

Tyto peníze chybějí na pokračování dálnice z Bravantic do Hladkých Životic a z Hladkých Životic do Bělotína, odkud už pokračuje zprovozněná dálnice směrem na Lipník nad Bečvou a Olomouc.

Mezi Bělotínem a Žvitoticemi jen dva pruhy

Termín zprůjezdnění jižního úseku dalnice mezi Olomoucí a Ostravou je nadále listopad 2009. Ministr Bendl i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Bruncík v Bravanticích tvrdili, že to platí, přestože zatím nejsou peníze.

Oba však dodali, že je téměř hotová věc, že úsek mezi Bělotínem a Hladkými Životicemi bude v termínu zprovozněn jen z poloviny, tedy místo čtyř pruhů budou první měsíce otevřené jen pruhy dva.

A to bude znamenat také omezenou rychlost. „Oba úseky ve všech pruzích budou kompletně hotové nejpozději v srpnu 2010," prohlásil Brunclík.

V červnu příštího roku měl být dokončen také další úsek, dálniční spojení z Bohumína ke státní hranici s Polskem. To však není tak horké, protože zřejmě nebude včas návaznost ani na polské straně.

Šéf Státní fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka dnes potvrdil nový termín dostavby severního úseku - červen 2012.

Ve Státnímu fondu dopravní infrastruktury podle Bendla letos chybí celkem téměř osmnáct miliard korun.  Ze státního rozpočtu dostal fond místo požadovaných čtyřiceti pěti miliard třicet šest.

Výrazně nižší jsou podle něho také příjmy ze spotřební daně a mýtného.

 

Právě se děje

Další zprávy