Praha - Více učitelů do škol by mohla přilákat úspěšně dokončená školská reforma. V online rozhovoru pro Aktuálně.cz to řekl šéf projektu Muži do škol Václav Šneberger.
Tvrdí, že pokud by byli pedagogové odměňováni podle svých výkonů a dosaženého vzdělání, byli by muži více motivováni pro učitelskou práci.
"Pokud k tomu dojde, pak si budou moci stanovovat cíle, a také jich dosahovat. A to je jedna z častých výtek mužů učitelů, že toto jim ve školství chybí," tvrdí Šneberger.
Chybí spolupráce pedagogů
Naopak současný systém, kdy jsou učitelé odměňováni podle počtu odsloužených let, nazval perverzním. "Také mu nerozumím," podotkl.
Kromě ministerstva školství ovšem úspěch reformy záleží nejvíc na samotných učitelích: "Kurikulární reforma, která se realizuje, je to nejlepší, co se školám za posledních pár desetiletí mohlo stát. To, že není provázena přímou podporou učitelů, ji ale sráží k zemi," míní Šneberger.
Zdůraznil, že žádné kvóty nebo například zvýšení platu podle něho muže do škol nepřivede. "Ve Skotsku zvedli platy všech v mateřských školách na zajímavých 22 tisíc liber, a přesto se muži do školství nehrnuli," zmínil.
Systém pouze pro dívky
Před čtenáři Šneberger tvrdě obhajoval potřebnost mužů v základních školách. "V Norsku jsou akademické výsledky kluků řádově nižší než u děvčat, v Německu například je počet těch, kteří nedokončí střední školu, opět v neprospěch kluků. Není to problém těch dětí, ale systému, který když je feminizován, automaticky nastavuje na potřeby a rozvoj jen jednoho pohlaví. Hádejte kterého."
Za extrémně důležitý považuje vyrovnaný počet pedagogů a pedagožek zejména v těch případech, kdy dítě vyrůstá pouze s jedním rodičem.
"Není normální, když dítě ve škole potká muže učitele až na stření škole. Jak by se asi cítily holčičky, kdyby ve školkách byli jen muži učitelé?" obhajoval postoj Ligy otevřených mužů.
Její součástí je program Muži do škol, který si dal za cíl přitáhnout do mateřských a základních škol muže. Chce to udělat prostřednictvím speciálních kurzů výhradně pro silnější pohlaví, na kterém by se měli muži dále vzdělávat, rozvíjet svou kariéru, setkávat se a podporovat.
Odpovědi Václava Šnebergera čtěte zde:
Odpovězeno: 13. 03. | 12:57Autor: Jitka
Otázka: Mám pocit, že tato řešení opět zavání diskriminací - tentokrát budou diskriminovány ženy na úkor mužů, kterým se do školství nechce, protože je to hodně práce a obětování se za málo peněz a málo uznání. Jak chcete zajistit, aby se ženy necítily diskriminované tím, že jim není nabídnuto to, co mužům?
Václav Šneberger: Dobrý den Jitko, Liga otevřených mužů je proti jakýmkoli kvótám a diskriminaci. Naším cílem je, aby naše děti učili zodpovědní a kvalitní profesionálové a profesionálky. A aby muži sami proti jakýmkli projevům diskrimace bojovali a odmítali ji.
Odpovězeno: 13. 03. | 12:59Autor: Josef7
Otázka: Situace má jen jedno řešení - zaplatit učetele /ženy, muže bez rozdílu/ tak, jak si zaslouží. Až bude vědět chlap, že v pohodě uživí rodinu, že mu dají hypotéku a podobně, pak se vrátí /pokud je učitelem od srdce - o takové by školství mělo stát/. Co Vy na to?
Václav Šneberger: Zdravím Josefe, učitelé i učitelky jsou podhodneceny nejen finančně. V tom s Vámi souhlasím. Vím, že MŠMT teď připravuje kariérnířád, kde by pedagickýá veřejnost byla odměňována na základě kvality a nej "odučených" let. Nám jde o to, aby muži znovu objevili povolání učitele a chceme je v tom podpořit.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:01Autor: M. Ovečka
Otázka: Fandím Vám a vím že změna - vyšší relativní i absolutní počet mužů ve školství - přijde postupně a pomalu. Čím chcete začít? Snad ne těmi kvótami?
Václav Šneberger: Zdravím pane Ovečko, kvóta jsou hloupost. Začít nechceme sociálně inženýrsky kv´tami ani poučováním ostatních, ale konkrétní podporou mužů a žen, kteří chtějí situaci řešit a ne jen hledat problémy.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:04Autor: Laďa
Otázka: Dokud za první republiky byli ve školách převážně muži, byl ve třídách pořádek, autorita, řád. Pak se školství začalo feminizovat a výsledek vidíme každý den v TV a novinách. Tady přece nejde o nějakou diskriminaci, ale o přirozenou autoritu. Vůči ženě si rozmazlená a drzá mládež dovolí vždy víc.
Václav Šneberger: Zdravím Láďo, sice se na nic neptáte, ale musím nesouhlasit s Vaší generalizací. Osobně znám mnoho skvělých pedagožek, které autoritu mají a nejen to, umí s těmi rozmazlenci a drzouny zatočit :-)
Odpovězeno: 13. 03. | 13:06Autor: Jiří Kot
Otázka: Myslíte si , že je to ten nejdůležitější problém , který v současné době pálí střední a základní školství? Já si myslím , že by se měla urychleně řešit náročnost na žáky ve výuce a tím i jejich kvalita znalostí jak na základní tak střední škole.
Václav Šneberger: Zdravím Jiří, není to ten nejdůležitější, ale je to problém, který osobně já řeším. Genderová nevyváženost je problém, který musíme řešit my, dospělí, a ne zase přenášet nějaké nároky na žáky.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:07Autor: K.Nedoma
Otázka: Je vidět, že máte opravdu v těch školách čas na voloviny. Podívejte se na plat úředníka (vysokoškoláka) na obecních úřadech a pak si vyskakujte. Stejně jsou většinou učitelé "divní".
Václav Šneberger: Zdravím pane Nedomo, já si nevyskakuji, sedím a snažím se být na straně řešení a ne problému. Přál bych si, aby si více lidí myslelo, že jsou pedagogové v jejich okolí zajímavé a užitečné osobnosti.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:10Autor: Jana P.
Otázka: Co říkáte tomu, že od ledna 2009 vzrostla mzda vojákům o 2.090,- Kč zatímco učitelům jen o 200,- Kč? To asi nebude cesta k přilákání mužů do školství,že ?
Václav Šneberger: Zdravím Jano, dvě stovky opravdu nikoho nepřilákají nebo toho, koho bych zase osobně učit nepustil. Chápu, že náš klidný spánek někdo musí chránit,také bych raději investoval do úspěšné budoucnosti našich dětí.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:12Autor: tomas
Otázka: osobne nejsem za kvoty.k tomuto jednani nas bohuzel dohaneji zenske spolky ktere neuznavaji zasadu "misto pro nejlepsiho" ale zasadu "misto pro zenu". takze aby jsme ted dosahovali rovnost ve vsem,musime prijmout tohle zvracene femini mysleni.jak se k tomu stavi gender studies???
Václav Šneberger: Zdravim Tomáši, nevím jak se k tomu staví Gender Studies,o.p.s., to se budete muset optat tam. LOM žádné kvóty neprosazuje, jsem pro to, aby děti měli možnost zakoušet mužskou i ženskou péči, hlavně ale kvalitní péči.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:14Autor: Ondra
Otázka: Zavést kvotu na učitelky je asi stejný nesmysl jako kvotu na hasiče! Proste ženy patří k detem na základních školách jako zase muži k jiným profesím. Na VŠ se pomer mužů a žen podlemého vyrovnal. Nemyslíte si že učit malé deti je od přirody přirozenejší pro ženy?
Václav Šneberger: Zdravím Ondro. Myslím, že ty role máte nějak moc rychle šmahem vyřešené. Nemyslím si, že by ženy nebo muži byli od přírody lepšími učiteli, vím jen, že stejně jako ženy potřebují muže a naopak, děti pak potřebují pro svůj vývoj obě pohlaví.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:16Autor: Honza
Otázka: Když jsem chodil do školy,kromě dvou dam nás učili staří učitelé.Přes komunistické osnovy se nás snažili naučit ještě zbytky svých vědomostí ze škol z 1.republiky-dějepis.Mého syna učily pouze učitelky takového kalibru,že jedna z nich se se mnou měla odvahu dohadovat,že Plzeň osvobodila Rudá Armáda!
Václav Šneberger: Zdravím Honzo, já dokonce z plzeňska pocházím a taky jsem Rudou armádou býval ve škole osvobozován :-)Jsem rád, že zmiňujete vzpomínku na kvalitní pedagogy - muže.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:19Autor: Markéta
Otázka: Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, co jste vystudoval? Nezdá se Vám divné, že většina mužů na školách vystudovala obor tělesný výchova?
Díky za odpověď
Václav Šneberger: Zdravím Markéto, vystudoval jsem kromě jiného speciální peddagogiku na PeDF UK. Nemám informace že by většina učitelů studovala tělocvik, spíš neznám moc mužů-studentů, kteří pak učí a užívají si to.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:22Autor: Dark
Otázka: Nebude výběr učitelské profese spojen s péčí o děti? Učitelé základních a středních škol mají volnější pracovní dobu, mají prázdniny a to vše samozřejmě nahrává ženám-matkám.
Rozvoj učitele je složitý, protože může jít na zástupce, případně na ředitele, ale tím nemohou být všichni.
Václav Šneberger: Dobrý den Temnoto, jsem rád, že zmiňujete nemožnost jiné než vertikální kariéry. Opravdu muže do škol neláká to, že o své práci nemohou mluvit jako o kariéře, ale jen jako o poslání. Plánování a realizace horizontální kariéry je nedílnou složkou každého rozvoje profesionality. U žen i mužů. My to chceme mužům ukázat, ono totiž do těch škol není moc vidět ...
Odpovězeno: 13. 03. | 13:25Autor: karel
Otázka: chápu to, že s těmi kvótami je to vtip, který má rozproudit debatu a přitáhnout zájem. ale: díváte se na to, že by měl být nějaký "zdravý" poměr mezi ženami am uži na školách?
Václav Šneberger: Zdravím Karle, nemám jeden recept na zdraví, zdravý poměr podle mě je ten,aby děti měli možnost zakoušet ženský i mužský svět. Není normální, když dítě ve škole potká muže učitele až na stření škole. Jak by se asi cítili holčičky, kdyby ve školkách byli jen muži učitelé?
Odpovězeno: 13. 03. | 13:28Autor: zdena
Otázka: Já vidím,že učitel,když je specializovaný na dva,tři předměty,tak za nějaký rok se už ani nemusí na hodiny připravovat.To své už má v malíčku a je to pro něho brnkačka.Nic nového nemůže vymyslet,tak jaké rozvíjení a ještě k tomu jen pro muže!
Václav Šneberger: Zdravím Zdeno, sice se neptáte, ale reraguji. Člověk, který na sobě nepracuje a neučí se, nemá ve škole co dělat. Jak může učit někdo, kdo to sám nedělá nebo nepovažuje za důležité. Je mi líto, že máte takovou zkušenost, přeji vám lepší profesionály a profesionály
Odpovězeno: 13. 03. | 13:31Autor: Rejpal
Otázka: Dobrý den, všechno co zde probíráte je přece otázkou mzdy, kterou učitel uvidí na své výplatnici, nemyslíte? Ženy už od své přirozenosti více inklinují k sociálním méně placeným typům zaměstnání než muži (neziskovky, školy apod.). Muži se snaží být živitelé rodin, hledají lépe placená zaměstnání.
Václav Šneberger: Zdravím Rejpale, ve Skotsku zvedli platy všech v mateřských školách na zajímavých 22 ticíc liber a přesto se muži do školství nehrnuli. Možná se dobrá otázka, co za těmi penězi každý z nás máme, jinými slovy, zda muži nepotřebují více ocenit za svou práci. Ne myslím, si, že by nějaká přirouzenost hnala ženy do pomáhacích profesí, stejně jako muže někam jinam. Pokud budeme takovým stereotypům věřit, budeme mít hodně jednoduchý a plochý život.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:34Autor: ryška
Otázka: Pomůže mužům do škol to, když čirou náhodou vyjde plán ministra Lišky, který chce začít rozdělovat ve školách uplatěnní a peníze podle toho, jak moc budou pedagogové pracovat na svém sebevzdělání, jaké budou mít atestace, a když se přestane odměňovat jen podle toho, jak dlouho člověk učí ?
Václav Šneberger: Zdravím pane Ryško,ano, pomůže, protože pak bude moci stanovovat si cíle a také jich dosahovat a to je jedna z častých výtek mužů učitelů, že toto jim ve školství chybí. Přejme panu ministrovi dostatek politické vůle, odvahy a času.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:36Autor: Marcela
Otázka: Myslím, že jsou dobří a špatní učitelé a je jedno, zda jsou to ženy nebo muži. To ostatně platí i u všech ostatních profesí.Proto by měli mít rozhodně stejné podmínky pro přijetí i stejné platové ohodnocení. Současné školství má ale mnohem větší problémy než je převaha žen a ty bohužel nikdo neřeší!
Václav Šneberger: Díky Marcelo za Váš názor. Souhlasím s Vámi, žádné peníze navíc, kvóty a podobné nesmysly muže do škol nepřivedou. Z pohledu dítěte ale absenci mužů, zejména u malých dětí vidím pro jeho/její rozvoj jako hodně zásadní, třeba u dětí, kde se o dítě z různých důvodů stará jen jeden rodič.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:40Autor: Mikin
Otázka: Vážený pane! Pokud se rodiče budou chovat k učitelům a učitelkám jako je v této době in, tak ze škol zmizí i ty poslední učitelky. Vím, o čem mluvím, mám doma jednu takovou "oběť rodičů a dětí. Nemyslíte, že to je o celkové atmosféře ve společnosti? Poradíte učitelům co s tím. Zdravím muže učitele.
Václav Šneberger: Děkuji za první oslovení! Zdravím Mikine, problémem je nízká společenská prestiž povolání pedagogů jako celku, která ale bohužel často pramení z naší vlastní špatné zkušenosti s našimi učiteli. Učitelům poradím to, aby s rodiči mluvili o tom, jak jejich děti učí, kolik práce je to stojí, že je zajímá jejich názor a že na sobě pracují. Hrdě, tak jako jiní zodpovědní profesionálové a profesionálky
Odpovězeno: 13. 03. | 13:42Autor: Felix
Otázka: Jsem učitel, 6 let praxe. Uvažuji o odchodu ze školství. Důvody:
1. Plat stačí sotva na přežití rodiny (žena na mateřské, 1 dítě). Hypotéka na malý domeček (3+1) je z říše snů.
2. Plat v oboru mimo školství min. 2x (informatika, fyzika).
3. Vyhlídky na změnu v dohledné době (2-3 roky) žádné
Václav Šneberger: Zdravím Felixi, díky za výčet proč odejít, máte taky druhou stranu, proč zůstat? Myslím, že když nebudou muži učitelé mluvit o obou stranách mince otevřeně, budou jen pasivně čekat co na ně zbyde. Je na čase získat více mužů pro myšlenku kvalitní péče a vzdělání pro děti.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:47Autor: Petra
Otázka: a jakpak se Liga otevrenych muzu zajima o nerovne ohodnoceni na stejnych pozicich podle pohlavi vypovidajici o diskriminaci zen
.Mate pocit,ze dalsi vzdelavani a karierni postup by mel byt usnadnen pouze muzum-viz vami zamyslene kurzy
Václav Šneberger: Dobrý den Petro, LOM se o problematiku nerovného ohodnocení zajímá a to na mnoha úrovních. Zmíním jen jednu, jsme členy Rady vlády pro rovné příležitosti, která má v agendě právě tuto problematiku. Bohužel není mnoho mužů, kteří otevřeně hovoří o tom, že si třeba paygap nepřejí. Ono ale přesvědčovat někoho tím, že z něj uděláme viníka, není moc výhodná strategie.
K druhé části - DVPP a kariérní postup je samozřejmě pro všechny.
Náš intervenční program je určen mužům, kteří mají zájem. Pro ten je musíme získat.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:50Autor: Alžběta Pánková
Otázka: Dobrý den, jak hodnotíte vaší spolupráci s MŠMT v otázce prosazování mužů do škol?
Václav Šneberger: Zdravím Alžběto, konference MŠMT Muži do škol a účast ministra Lišky je asi nejlepším důkazem toho, že zejména odbor rovných příležitostí na MŠMT je myšlence nakloněn, teď ještě převést slova do praxe. Chtěla jste hodnocení? Lepší 2.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:56Autor: Jiří L.
Otázka: Působím na SŠ technického směru a je nás v kolektivu více mužů. Myslím, že problém počtu mužů a žen není v současnosti vůbec podstatný. To co se děje s regionálním školstvím v posledních několika letech je přímo alarmující. Proč se nezabýváte důležitějšími problémy?
Václav Šneberger: Zdravím Jiří, kurikulární reforma, která se realizuje, je to nejlepší, co se školám za posledních pár desetiletí mohlo stát, zejména s ohledem na budoucnost a pracovní uplatnění dětí. To, že není provázena přímou podporou učitelů ji ale sráží k zemi. Přejme si, ať i třeba v mateřských školách je více mužů jaku u Vás! Hodně zdaru.
Odpovězeno: 13. 03. | 13:57Autor: Adéla
Otázka: Nerozumím, proč se plat počítá podle odučených let...špatná učitelka, která ,,morduje"žáky 25 let má slušný plat, a mladý pedagog s dobrou metodou a přístupem k žákům má almužnu. Nedivím se,že lidé ze školství utíkají. Tím nechci říct, že všechny zkušené učitelky jsou špatné,snad je to srozumitelné.
Václav Šneberger: Zdravím Adélo, také tomu nerozumím, dokonce je to podle mne perverzní. Jak jsem již psal, MŠMT připravuje systém kariérního růstu.
Odpovězeno: 13. 03. | 14:02Autor: Lukáš
Otázka: Dobrý den,
nemyslíte, že problémy hledáte tam, kde nejsou? Není to spíš prostě tím, že ženy se o takové povolání víc zajímají a víc je baví - stejně jako je v oboru IT více mužů, tak je v základním školství více žen? Myslíte, že je to opravdu takový problém a musí se řešit?
Václav Šneberger: Zdravím Lukáši, problém to je. Pojďme se na něj podívat třeba z hlediska situace kluků ve škole. V Norsku jsou akademické výsledky kluků řádově nižší než u děvčat, v Německu například je počet těch, kteří nedokončí střední školu opět v neprospěch kluků. Není to problém těch dětí, ale systému, který když je feminizovám, automaticky nastavuje na potřeby a rozvoj jen jednoho pohlaví. Hádejte kterého.