Válka hobbymarketů: u soudu se samy usvědčují z podrazů

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
6. 1. 2010 17:21
Řetězce Hornbach a OBI přitvrdily boj o 34 miliard
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Hornbach

Praha - Nešetřete nápady, šetřete náklady. V duchu svého vlastního reklamního hesla vymyslel hobbymarket OBI, jak přetáhnout konkurenci zákazníky.

OBI k tomu využilo reklamní akce konkurenta Hornbachu. Když ten velkou kampaní, dárky a slevami přilákal k nově otevřenému obchodnímu domu v Olomouci tisíce lidí, poslalo tam OBI své brigádníky. Jejich dodávka zablokovala vchod a OBI rozdávalo vlastní slevy.

A po roce společnost totéž zopakovala - Hornbach totiž slavil roční výroční.

Městský soud v Praze, na který se Hornbach obrátil, teď v kauzách z let 2007 a 2008 jednoznačně rozhodl, že jde o nefér jednání za hranou poctivé soutěže na trhu.

U soudu ale zároveň vyšlo najevo, že ani samotný Hornbach, který se prezentuje jako tradiční obchod pro kutily založený už v roce 1877, se podobných praktik neštítí.

Ač dal akci OBi k soudu, sám už před tím rozdával letáky u konkurence nebo nechal po parkovišti OBI stát auto se svým obřím poutačem na střeše.

Teď už je klid, říká ředitel Hornbachu

Podle soudu jsou však praktiky OBI závažnější. V tom, že k pirátské kampani využilo den, kdy ke konkurenci přišlo několikanásobně víc lidí než obvykle. Díky kampani, která stála několik miliónů korun.

"U soudu jsme byli úspěšnější, ale nyní se situace musím říct uklidnila a vztahy jsou víceméně korektní. V poslední době jsem žádné letáky nebo slevy konkurence u nás nezachytili," řekl Aktuálně.cz ředitel olomouckého Hornbachu František Perlička. Vyjádření OBI se nepodařilo přes opakovanou snahu získat.

Zmíněný spor je ale jen jeden díl soudní bitvy mezi hobbymarkety. Tři žaloby žaloby v opačném gardu, kdy OBI naopak žaluje Hornbach leží u Vrchního soudu v Praze.

Soud: Konkurenční boj ano, ale ne parazitování

Podle soudu je konkurenční boj v pořádku a v jisté míře může být založený i na přetahování zákazníků, není ale možné parazitovat na akcích konkurenta, který za reklamu, jíž přilákal lidi, vynaložil milionové částky.

Soudu vadí i zneužívání parkoviště před obchodním centrem. "Parkoviště má sloužit zákazníkům k parkování a ne k propagaci konkurence," shrnul soud.

Souboj o 34 miliard

Byznys obchodů pro zahrádkáře a kutily je v Česku tvrdý. Hobby markety bojují každý rok o 34 miliard korun, které v nich Češi celkem utratí.

Spor dvojice z velké pětky hobbmarketů OBI a Hornbachu je daný i místem. Horbach ve středně velké Olomouci postavil největší hobbymarket v Česku. Do té doby dominující OBI to znamenalo jednoznačný odliv zákazníků v tomto městě.

"Do Česka po pádu komunismu přišlo velké množství takto zaměřených řetězců, jsme v tomto ohledu velmi konkurenční země. Samozřejmě největší je konkurence v krajských městech, kde jsou dva i tři podobné hobbymarkety vedle sebe," říká Pavel Cabal, analytik společnosti Incoma Gfk, která tento typ obchodních řetězců zkoumá.

 

Právě se děje

Další zprávy