Praha - Kvůli kauze Diag Human a exekucím českého umění může utrpět kredit Česka v zahraničí. V ohrožení je jeho pověst coby spolehlivého partnera, kterou si české kulturní instituce budují po pádu komunismu téměř od nuly.
Nejistota českého státu v souvislosti s nároky společnosti Diag Human způsobila, že české státní galerie do značné míry přišly o možnost chlubit se svými sbírkami v cizích zemích.
Jen galerie v Německu musely stáhnout a vrátit sedm děl, které jsou českým majetkem. Byli mezi nimi autoři, jejichž díla již skončila v depozitním skladu rakouského soudu.
"Minulý týden z Bonnu, Aachenu a Drážďan vycestovala díla Vincenta Beneše, Otto Gutfreunda či Maxe Liebermanna," sdělila Aktuálně.cz mluvčí Národní galerie Petra Jungwirthová.
Vážné zásahy
Mezi navrácenými díly, které nově zveřejnila Národní galerie, jsou Benešův Vyšehrad, Gutfreundův Souzvuk či Liebermannovy malby Stařeč a nůše či Dům v zahradě. Už dříve NG informovala o stažení obrazu Edouarda Maneta z významné výstavy v pařížském Musée d'Orsay.
Jak přiznává pražská Národní galerie i Moravská galerie v Brně, jednání o navrácení umění ze zahraničí ale stále probíhají a nejsou úplně snadná.
"Momentálně jednáme s jednou evropskou galerií o navrácení díla. Není to jednoduchá situace, jsou to poměrně významné zásahy do koncepce výstavy. Musíme dát čas kurátorům vytvořit komunikační strategii, jak vysvětlit, že zmizí dílo, které mělo být hlavním lákadlem výstavy," dodává Jungwirthová. Podrobnosti o tomto jednání z bezpečnostních důvodů mluvčí nesdělila.
I když se do Česka vrátí zabavená díla a stát odrazí ofenzivu společnosti Diag Human u zahraničních soudů, jak slibuje, tento rozruch na evropském galeristickém poli bude mít zřejmě své následky.
"Je to situace, jejíž rozsah a dopad zatím neumím odhadnout. Může velmi zásadně zasáhnout mezinárodní zápůjčky děl," uvádí šéf Moravské galerie v Brně Marek Pokorný.
Pořád nás zdraví
Galeristé říkají, že ze strany svých zahraničních partnerů se zatím setkávají spíš s pochopením a žádné odplaty v podobě vracení umění vystaveného v Česku se prý nekonají. "Když jsem byl na bienále v Benátkách, nebylo to tak, že by mě ostatní galeristé nezdravili, vyjadřovali mi spíš soustrast," dodává Pokorný.
Podle jeho slov česká kauza zasáhla celou mezinárodní branži. I mezi jeho kolegy ze zahraničí prý panují obavy, že by se český spor s Diag Human mohl stát precendentem.
I Moravská galerie stále řeší některé přesuny svých děl zpět do země. Podle ředitele Pokorného se například musí při cestě zohledňovat i tranzitní země převozu tak, aby se cenné kusy umění nedostaly do zemí, kde exekuce hrozí, ani letmo.
Jen s imunitou
Pokyny, jak se mají státní umělecké instituce v této situaci chovat, vydalo včera ministerstvo kultury. Vyzvalo v nich muzea a galerie spravující sbírky ve vlastnictví České republiky, aby až do odvolání nepodávaly žádosti o vývoz sbírkových předmětů a požádaly o storno žádostí, pokud dosud nebyly vyřízeny.
Společnost Diag Human zatím nepravomocně uspěla u rakouské a francouzské justice, zažalovala ale Českou republiku také ve Spojených státech, Velké Británii a dalších zemích Evropské unie. V případu jde o miliardové odškodné, které Diag Human požaduje od státu za údajně zmařený obchod s krevní plazmou.
Národní galerie už stáhla většinu ze zhruba 50 uměleckých děl, která má rozpůjčovaná ve světě.
Šanci na vývoz mají pouze díla, pro která organizace zajistí v dané zemi právní záruku nezabavitelnosti (takzvanou Immunity from Seizure). Ministerstvo kultury je zváží případ od případu s přihlédnutím k aktuálnímu vývoji soudních sporů s Českou republikou.