Praha - Prohlížečka společnost Median je pro výzkumnou agenturu poněkud netradičním výstupem. Spojuje totiž data nasbíraná v posledních pěti měsících a pracuje s nimi tak, aby celkový volební model odpovídal odhadovanému výsledku v září. "Nejde tedy o predikci říjnových sněmovních voleb," upozorňuje agentura. Aplikaci najdete zde.
Samotné modelované zisky stran nejsou příliš překvapivé, se 27 procenty vede ANO, s velkým závěsem následují ČSSD, komunisté, ODS a pak další strany, u kterých vstup do sněmovny není zcela jistý. Obdobně jako u řady jiných průzkumů.
Neobvyklé je detailní zmapování, jak je rozložená podpora mezi jednotlivými skupinami voličů podle věku, vzdělání, pohlaví, typu práce a velikosti bydliště. V běžných průzkumech tato data vizualizovaná nebývají, protože u obvyklého vzorku tisíce dotázaných nejsou jednotlivé skupiny dostatečně početné na to, aby data byla věrohodná. Median ale pracuje se vzorkem téměř 5 600 lidí.
V konkrétních číslech se tak ukazuje síla například pirátů a SPD ve věkové skupině do 24 let a dominance ANO u lidí starších pětapadesáti let nebo podpora Babišova hnutí u voličů bez maturity. Ukazuje se také, že ženy častěji volí ANO a lidovce, muži zase častěji inklinují k menším protestním stranám.
Přelivy voličů pak ukazují, komu kam od roku 2013 utekli stoupenci a od koho se je naopak podařilo získat. Viditelný je například úspěšný lov, který ANO podniklo mezi příznivci ČSSD a nevoliči. Výzkum nepotvrdil často diskutovanou spekulaci, že voliči TOP 09 hojně odešli k pirátům, větší skupiny "topkařských" voličů podle Medianu zamířily k ANO nebo ODS.
"Chtěli jsme, aby předvolební diskuse nebyla jen o tom, kolik má kdo procent, ale aby veřejnost také věděla, jaká je podpora té které strany v různých skupinách obyvatel. Aby se nesoustředila jen na čísla, která jsou z principu zatížená statistickou chybou," popsal pro Aktuálně.cz sociolog Daniel Prokop, který ve společnosti Median řídí zpracování politických výzkumů.
Započítali jsme míru nerozhodnosti voličů, říká agentura
Model podle agentury Median zohledňuje jak odlišnou ochotu dotázaných jít k volbám, tak intenzitu příklonu k různým stranám, pokud si dotázaný nebyl svou preferencí jistý. Kompletní metodiku výzkumu, který agentura uskutečnila na své náklady a který zohledňuje i voličské chování v roce 2013, lze najít na webu aplikace.
V sobotu 21. října, kdy se ve 14 hodin začnou sčítat hlasy, plánuje Median zveřejnit další novinku - volební predikci. Tedy matematický model, jak volby skutečně dopadnou, založený na sečtení prvních okrsků a upravení těchto výsledků se zohledněním zkušeností, jak moc se právě první sečtené okrsky v minulosti lišily od výsledků konečných. Predikce je naplánovaná na 15. hodinu.