Po středečním jednání v Německu jste řekl, že majitelé aut z koncernu VW, a tedy i vlastníci škodovek, budou muset zřejmě do servisu povinně. A že budete chtít, aby aféra zákazníky co nejméně obtěžovala, a že by Škodovka měla nabídnout kompenzace. Máte o vyrovnání nějakou konkrétní představu?
Představu bych měl, ale je to záležitost Škodovky. My musíme v první řadě zabezpečit, aby vozidla na silnicích byla v souladu se zákonem a měla platnou homologaci. Homologační úřad v Německu říká, že bez prohlídky v pořádku nejsou. Dá proto lhůtu na to, aby se auto povinně zkontrolovalo a provedly u něj úpravy, které koncern VW navrhne. A toto my musíme respektovat.
Dlouhodobě jste ale byl zastáncem dobrovolné prohlídky, abyste neobtěžovali řidiče. Jak vás Němci přesvědčili, že bychom i u nás měli auta nahnat do servisu povinně?
Musím říct, že jejich argumenty byly logické. Jsem sice přítelem liberálnějšího přístupu ve stylu: vidíš-li výhodu, tak tam jeď a nech si auto přečipovat nebo jinak upravit, a pokud nechceš a jsi spokojený, tak nejezdi. Ale tady už to zachází do práva. Pokud dnes homologační agentura řekne, že auto s podvodným softwarem není v souladu s homologací, tak tam se dostáváme do rozporu se zákonem a tam už jiná možnost není. Navíc by s tím měli čeští řidiči problémy v zahraničí. Nedovedu si představit, jaká by byla jejich právní jistota. U nás by auto měli v pořádku a v Německu nebo dalších zemích ne? To nejde.
Česko se tedy musí podřídit, nebo si může nastavit vlastní pravidla?
My dnes zkoumáme, jestli musíme mít úplně stejný přístup jako Němci. Navíc vše musíme ještě probrat s homologační agenturou ve Velké Británii, která uděluje povolení Škodovkám pro evropský trh. Ta sice ještě neřekla své stanovisko, nicméně v Německu nás upozornili, že mají koordinační schůzky jednotlivých homologačních agentur, kde si říkají, jak budou postupovat. A tady se předběžně shodli, že by měli postupovat stejně. Rozhodnutí tedy nemáme, ale ze schůzky v Německu usuzujeme, že budeme muset zvát všechny vozy a že to bude povinné.
A jak to právně vyřešit a přinutit lidi, aby přijeli, když podobné akce nejsou populární?
Právně to ještě nemáme dořešené, ale zřejmě půjde o jednoduchý princip: auto ztratí technické osvědčení. Nebude mít povolení pro provoz na našich silnicích, a pokud si majitelé nenechají vozidlo upravit, auto nebude smět jezdit. Ale musíme si ještě všechno prověřit. Dokud mi právníci neřeknou konkrétní názor, nechci spekulovat a nikoho strašit. Nadále platí, že chci hlídat dodržování zákonů, ale současně lidi co nejméně obtěžovat. Spíše bych chtěl hledat cestu, jak to udělat příjemně a nediskriminovat je za to, že si koupili auto od Volkswagenu. I proto se budeme chtít bavit se Škodovkou, že by měla pozvánku do servisu něčím okořenit. Aby například řekli: přijeďte a my vám zdarma vyměníme olej nebo zlevníme příští prohlídku.
Jak budou kompenzovat ztracený čas klientům v Německu?
Říkali, že o tom se nebavili, ale že Němci jezdí na pravidelné prohlídky po daném počtu ujetých kilometrů, a že by se to tedy udělalo současně s touto prohlídkou. Jestli k tomu něco dostanou zvlášť, to nevím. My Škodovce budeme radit, aby to udělala.
A to jsme znovu u odškodného, které by měla automobilka nabídnout.
Ano. Dovedu si představit, že to bude jednodušší, než kdyby nechala řidiče, ať se soudí. Očekávám, že tomu bude chtít Škoda zabránit. Ale nechci mluvit za ně. Inspiraci určitě mají a budou muset zvažovat, co pro ně bude lepší a kolik je bude která varianta stát. Zda mít negativní reklamu u soudu, nebo zda nabídnout nějaké výhody řidičům. Já být v jejich kůži, snažil bych se to řešit pozitivně.
Majitele prvních aut chcete svolávat na jaře příštího roku. Jak to uděláte?
První krok budeme mít na starosti my přes naši servisní organizaci. Budeme majitele svolávat podle typů aut.
Říkal jste, že bude třeba upravit minimálně 150 tisíc aut, která se u nás podle oficiálních údajů prodala. Původně jste ale hovořil o nutnosti prolustrovat v databázi až milion vozidel, abyste odhalili i dovozy z ciziny. Platí to?
Opravdu jsme testovali podle VIN kódů zhruba milion vozidel. V sítu nakonec zůstala ještě další auta, ale nejde o desítky nebo stovky tisíc. Takže problém se týká opravdu zhruba sto padesáti tisíc aut.
Jak dlouho by akce mohla trvat?
V řádu měsíců. Myslím, že se roztáhne na rok, možná i na rok a půl.
Co když budu chtít auto ještě před prohlídkou prodat?
To není záležitost, kterou by mělo řešit ministerstvo. To si vyřeší sám trh. Pokud majitel auto prodá, tak i s tím problémem přeneseným na nového vlastníka. Třeba se dohodnou na nějaké slevě.
Němci tvrdí, že chtějí auta upravovat v rámci pravidelných servisních prohlídek. Jak to ale uděláme u nás, kde jsou úplně jiné podmínky? Lidé nejsou zvyklí do dražších autorizovaných servisů jezdit, hledají levnější alternativy v neznačkových dílnách. Hlavně proto, že mají starší auta než Němci, od kterých si je prakticky do Česka kupujeme.
Tady je zajímavý kulturní rozdíl: když jsem se Němců ptal na otázky, které kladete teď vy mně, dívali se na mě, že tomu nerozumím. Říkali: proč by řidič nejel do servisu, když ví, že tam má něco v nepořádku a ta automobilka mu to zdarma opraví? Oni náš princip "neobtěžujte mě" moc nechápou. A máte pravdu. Člověk, který si koupí nové auto, tak přijde na první nebo druhou prohlídku a pak to řeší přes kamaráda. Proto jsem hovořil o tom, že je třeba hledat pozitivní motivaci, a já budu apelovat na Škodovku, ať ji hledá.