Ťok chce za unijní miliardy nakoupit vlaky a pak je půjčovat dopravcům

Petr Koděra Petr Koděra
12. 5. 2016 6:46
Místo železničních dopravců utratí téměř deset miliard korun z evropských fondů přímo ministerstvo dopravy. Podle ministra Dana Ťoka bude hromadný nákup nových vlaků výrazně levnější, ušetří se i na servisu a údržbě. Dopravcům pak bude ministerstvo vlaky pronajímat na linky, kde si dopravu objedná, a to na deset nebo patnáct let. Zatímco soukromníci rozhodnutí ministra vítají, Českým drahám se takové řešení moc nelíbí - dráhy už rozjely vlastní soutěže na dodávky vlaků a rušit je nechtějí.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Téměř deset miliard korun, které jsou připraveny v evropských fondech na nákup nových rychlíků pro české tratě, nedostanou železniční dopravci. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) dal přednost jinému řešení: dotace utratí sám. Nová vozidla tak budou patřit státu, který je bude dopravcům pronajímat na linky, kde si dopravu objedná, a to na deset nebo patnáct let. Po vypršení smlouvy pak může s vlaky začít jezdit i jiná firma, pokud nabídne výhodnější podmínky.

Podle ministra je hlavní výhoda hromadného státního nákupu ve výrazně nižší ceně, než kdyby si vozidla vybíral každý dopravce sám. Za stejné peníze se dá nakoupit více souprav, levnější bude i servis a údržba vagonů. „Lépe tak evropské dotace využijeme,“ řekl Ťok. Úředníci odhadují úsporu minimálně na deset procent ceny.

Dopravci se k Ťokově plánu staví různě. Zatímco soukromníci ho vítají a podle Petry Valentové ze společnosti Leo Express považují nákup vozidel státem za nejvhodnější variantu, státní akciovka České dráhy se k němu staví – mírně řečeno – zdrženlivě. Rozjela už navíc vlastní soutěže na dodávky vlaků a rušit je nechce, ani přes odpor ministra Ťoka.

Dráhy argumentují tím, že s vítězi uzavřou jen rámcové smlouvy, které je k odběru vozidel nakonec nenutí. „Budeme tak včas připraveni nejen na variantu, že vozidla budeme muset koupit my, ale i na to, že vozidla koupí ministerstvo dopravy a v případě našeho úspěchu v soutěžích o dálkové linky nám je půjčí,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Na ministerstvu, které v Českých drahách zastupuje stát jako největšího akcionáře, ale z takového postupu nadšení nejsou. Už proto, že výběrové řízení není zadarmo. „Ještě se s nimi o tom budeme bavit,“ řekl diplomaticky Ťokův náměstek Ladislav Němec.

Nezájem v krajích

Na nezájem o spolupráci však ministerstvo naráží i v krajích, které si u dopravců objednávají dopravu na regionálních tratích samy. Na nové vlaky je pro ně nachystáno ještě více peněz než na rychlíky – přes 10 miliard. Ťok krajům nabízí vlaky zdarma – chce za ně doplatit zbývajících patnáct procent ceny, kterou nepokryjí evropské dotace.

Jenže například Jihomoravský kraj, kde vládne šéf asociace krajů Michal Hašek z ČSSD, naznačuje, že si nové vlaky koupí sám. Na dotaz odpověděl Hašek opatrně, že kraj „posuzuje všechny varianty pořízení nových vlaků“. Současně ale dodal, že písemnou nabídku od ministerstva ještě neviděl a nemůže se k ní vyjádřit.

Kde budou jezdit

Ministerstvo dopravy připravuje nákup vlaků pro tyto linky:
■ Liberec – Pardubice
■ Liberec – Ústí nad Labem
■ Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc
■ Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb
■ Praha – Ústí nad Labem – Děčín
■ Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň
■ Praha – Hradec Králové – Trutnov
■ Praha – Havlíčkův Brod – Brno
■ Praha – Plzeň – Cheb

Ministerstvo tvrdí, že ještě před letními prázdninami chce zástupcům krajů nabídku podrobně představit a vysvětlit její výhody. Rozhodnutí pak nechá na nich.

Nový projekt nákupu motorových i elektrických rychlíků, který má pomoci k obnově zastaralého vozového parku s průměrným stářím přes dvacet let, svěřil ministr Ťok Janu Paroubkovi – zkušenému manažerovi, který v minulosti pracoval pro ČD i jejich konkurenty RegioJet a Leo Express a naposledy působil v britské autobusové společnosti National Express.

Miliardové zakázky

Paroubek navrhl rozdělit projekt pořízení nových vlaků do tří fází. Napřed stát vybere výrobce a poté servisní firmu, která se o pořízené vlaky bude starat celých třicet let jejich životnosti. „Pak vybereme v další soutěži dopravce, jenž bude s novými vlaky jezdit na určených linkách,“ dodává Paroubek.

Výrobci jsou připraveni se o miliardové zakázky poprat. „Je to pro nás velmi zajímavé,“ říká Ladislav Pracht ze společnosti Siemens, která dodala na české koleje moderní rychlíkové soupravy Railjet. Podobně hovoří i další zahraniční výrobci Stadler či Alstom a také tuzemská Škoda Transportation, která je v posledních letech hlavním dodavatelem Českých drah.

První výběrová řízení na dodavatele lokomotiv a vagonů začnou na podzim. Stát v nich získá výrobce dieselových souprav pro tratě z Pardubic přes Liberec do Ústí nad Labem a z Ostravy přes Opavu a Krnov do Olomouce. Nové vlaky by se na lince z východních do severních Čech měly objevit koncem roku 2018, na té moravské pak o rok později. Začátkem příštího roku se pak rozběhnou i soutěže na dalších šesti tratích.

 

Právě se děje

Další zprávy