Praha - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání spustila kampaň proti nevhodnému působení televize na děti.
V rámci projektu budou všechny celoplošné stanice vysílat během podzimu tři klipy inspirované negativními účinky pořadů pro dospělé.
"Televize zasahuje prakticky celou populaci, ovlivňuje lidskou psychiku a chování, přičemž právě dětský divák je mimořádně náchylný ke kopírování negativních vzorců chování," sdělila předsedkyně rady Kateřina Kalistová.
Spoty vznikly v Rumunsku za podpory evropského fondu Phare. Česká rada je převzala, za úpravu zaplatila 60 tisíc korun. Televize je odvysílají zdarma.
Rada také spolupracuje s Institutem komunikačních studií při Fakultě sociálních věd UK, který pro ni provedl sociologický průzkum s názvem Mediální gramotnost v České republice.
Z výzkumu vyplývá, že zhruba polovina rodičů se nezajímá o to, co jejich děti v televizi sledují. Nejohroženější skupinu tvoří děti do 12 let. Každý den se jich dívá až 97 procent.
"Jsme přesvědčeni, že jedině takto sugestivním sdělením lze rodiče přimět k zamyšlení, jakým způsobem dovolujeme našim dětem konzumovat mediální obsahy," dodala Kalistová.
Od uvedení spotů si rada slibuje vyvolání diskuze o dalších regulacích obsahu vysílání. Mezi ně patří například rozlišení vhodnosti podle věkových skupin.