Protest taxikářů skončil debaklem. Do pražských ulic vyšlo jen čtyřicet řidičů

Jakub Heller Jakub Heller
Aktualizováno 8. 4. 2019 13:01
Několik desítek taxikářů se v pondělí ráno sešlo na pražském Strahově, odkud v 11 hodin vyrazil protestní pochod. Akcí chtěli docílit stažení novely zákona o silniční dopravě, která by řidiče Uberu nebo Bolt (dříve Taxify) zrovnoprávnila s běžnými taxikáři. Taxikáři akci ukončili na Malostranském náměstí, nedaleko Poslanecké sněmovny, a poté předali písemnou výzvu vládě a americkému velvyslanectví. Sami si však stěžovali na nízkou účast.
Taxikáři znovu protestují v pražských ulicích. (8. dubna 2019)
Taxikáři znovu protestují v pražských ulicích. (8. dubna 2019) | Foto: Jakub Heller

Z místa srazu na pražském Strahově se podle reportéra Aktuálně.cz kolem jedenácté hodiny dopoledne na pochod Prahou vydaly jen asi čtyři desítky taxikářů. K největším loňským protestům, kdy do centra Prahy vyjely stovky taxíků, tak měla pondělní demonstrace velmi daleko.

"Není to zklamání, víme, že Praha už rezignovala, tak nás podporují spíše kraje, kde naši nekalou konkurenci zakázaly soudy. Vědí, že jen co projde novela, problém se jim zase vrátí. Většinový názor pražského taxikáře je, nechat to teď dojít k nějakému kolapsu, ke kterému určitě dojde, a snad si pak politika všimne," řekl pro Aktuálně.cz Martin Běhounek ze Sdružení českých taxikářů. Dodal, že řada pražských taxikářů už navíc začala jezdit pro Uber či Bolt.

Pondělního protestu se tak zúčastnili zejména taxikáři z jiných regionů, zejména z Ostravy a Plzně, a příliš neskrývali své rozčarování nad tím, že pražští řidiči zůstali doma. "Měli byste se stydět, jste pěkné k***y," poznamenal na jejich adresu řidič z Ostravy. 

Co vadí taxikářům

Taxikářům je trnem v oku novela zákona, která má řidiče Uberu nebo Bolt pasovat na skutečné taxikáře. Místo taxametru jim tak legálně bude stačit aplikace a třeba místo svítilny "taxi" nalepená cedule. Zrušeny by byly i zkoušky z místopisu. Novelu už schválila vláda a teď ji bude projednávat parlament.

Podle organizátorů demonstrace tak vláda dala přednost zájmům nadnárodních firem před českými zaměstnanci. Tvrdí, že díky nižším cenám, za které řidiči s aplikacemi jezdí, lákají tyto služby zejména zaměstnance z východu Evropy.

Taxikáři v Praze protestují proti novele zákona o silniční dopravě, která má řidiče Uberu nebo Taxify pasovat na skutečné taxikáře. (8. dubna 2019)
Taxikáři v Praze protestují proti novele zákona o silniční dopravě, která má řidiče Uberu nebo Taxify pasovat na skutečné taxikáře. (8. dubna 2019) | Foto: Jakub Heller

"Ve hře není jen taxislužba, ale i suverenita a bezpečnost naší vlasti. Ve hře je také přibližně padesát tisíc pracovních míst a ohrožení naší krásné a svobodné práce, kterou zatím vykonávali naši občané. Vejde-li tato novela v platnost, bude tato práce určena pouze levné pracovní síle z východu. Českého nebo moravského taxikáře už neuživí. Teď nám jde skutečně o holou existenci," píší taxikáři v prohlášení.

Zbytek společnosti pak varují, že se podobné trendy nezastaví jen u taxislužby.  "Likvidace tradičně profesionální střední třídy možná nahrává korporátnímu vykořisťování naší země a podvodu jménem sdílená ekonomika, ale také ohrožuje samotnou svobodu a demokracii v naší zemi," dodávají taxikáři.

Požadují stažení novely a její přepracovaní. Stejný protest se v pondělí odehrál také v sousedním Polsku, kde byla přijata podobná novela. Čeští taxikáři tak  alespoň na dálku symbolicky vyjádřili podporu svým kolegům.

Před polednem taxikářský pochod dorazil na pražské Malostranské náměstí, kde se několik řidičů chopilo slova u mikrofonu. Poté organizátoři přečetli připravené výzvy, které měli po skončení akce v plánu předat české vládě a také na americkém velvyslanectví. Podezřívají totiž americkou vládu, že lobbuje za zájmy společnosti Uber.  

Původně měl protest pokračovat i v úterý a ve středu. Kvůli nízké účasti na dnešní akci teď však není jasné, jestli tomu tak skutečně bude.

Taxikáři v Praze protestují proti novele zákona o silniční dopravě, která má řidiče Uberu nebo Taxify pasovat na skutečné taxikáře. (8. dubna 2019)
Taxikáři v Praze protestují proti novele zákona o silniční dopravě, která má řidiče Uberu nebo Taxify pasovat na skutečné taxikáře. (8. dubna 2019) | Foto: Jakub Heller

Čeští řidiči taxi proti novele zákona protestují už po několikáté. Dlouhodobě jim vadí, že řidiči alternativní taxislužby nedodržují povinnosti dané zákonem pro taxikáře. Nechodí například na zkoušky z místopisu, nepatří mezi registrované taxikáře a těžko jim lze prokázat, že řádně platí daně.

Minulý rok proto šoféři tradičních taxíků pořádali celé pásmo demonstrací, během kterých svými auty několikrát blokovali dopravu v centru města či u pražského letiště.

Nová odpovědnost dispečinků

Novela zákona nenadchla ani majitele taxikářských dispečinků. Těm kromě silnější konkurence v podobě alternativních aplikací vadí i novelou zavedená odpovědnost zprostředkovatelů přepravy. Ve stručnosti by tak klasické dispečinky, ale i platformy jako Uber či Bolt, byly odpovědné za porušení zákona řidiči, kteří pro ně jezdí. 

Tato část novely se ostatně nelíbí ani Uberu či Bolt, ač jsou jinak za změnu zákona vděční. Tvrdí totiž, že není v jejich silách splnit to, co po nich požaduje.

"Předpokládá se, že budeme odpovědní za vše, co se za jízdy stane. Když například náš uživatel poruší předpis a policista mu vezme řidičský průkaz, logicky to znamená, že už nemůže v jízdě pokračovat. Když se ale za půl hodiny sebere, pojede dál a někdo ho znovu zkontroluje, půjde pokuta za námi nebo za jakoukoliv jinou platformou. To ale přece není chování, kterému bychom mohli zabránit," řekl Aktuálně.cz v únoru Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední Evropu.

Další dopravci však novelu vítají. Například česká společnost Liftago, který stejně jako třeba Bolt spojuje zákazníky s řidičem pomocí aplikace, ale zaměstnává jen profesionální řidiče a v souladu se stávajícím zákonem využívá taxametry. "Taxi novela jde správným směrem. Stanovuje odpovědnost platforem za prověřování řidičů a umožňuje jednomu řidiči snadno střídat režim taxislužby přes aplikaci, přes taxametr nebo smluvní taxislužbu," říká šéf Liftaga Ondřej Krátký. 

I podle něj má však novela několik kritických nedostatků. Zejména jde o vypuštění pravomoci měst reagovat úpravou taxi zkoušek na dopravní situaci v souvislosti s nárůstem počtu komerčních řidičů taxi. "Toto je základní poučení z měst, která mají zkušenosti s digitálními taxi platformami déle než my," dodává Krátký.

V Praze podle údajů magistrátu působí 9800 taxikářů, dalších skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Bolt.

 

Právě se děje

Další zprávy