Praha – Jezdit v metropoli jako řidič taxi se od pátku jeví jako velmi nebezpečné povolání. Majitelé taxislužeb po zjištění, že dva zavraždění muži v Uhříněvsi jsou taxikáři, dbají více na bezpečnost a chtějí kamerové systémy do aut.
Policie chtěla zveřejněním informace o tom, že muži zemřeli v souvislosti s výkonem svého povolání, docílit větší ostražitosti mezi řidiči z metropole.
Taxislužby se v rámci opatření zaměřují především na bezpečnost při nakládání lidí, kteří si vozidlo nepřivolají, ale odchytí ho na ulici. „Předpokládáme, že z objednávek, které jsou prostřednictvím radiodispečinku, rizika nehrozí,“ řekl Daniel Michek z PROFI Taxi.
Podle něj je také důležitá komunikace mezi řidiči, kteří si mohou přes dispečink sdělovat potencionální rizika. „Pokud mají řidiči například přehled nebo identifikaci osob, které se mu ve vozidle nezdály, tak to hlásí dál na centrálu a my to dáváme dalším řidičům k dispozici,“ doplnil Michek.
Samotní řidiči jsou více obezřetní, a to především při jízdě do okrajových částí Prahy. Pokud jedou do odlehlejší části města, měli by o tom informovat dispečink a snažit se zastavit v centru obce, kde je větší shluk obyvatel.
Kamery musí být napojené na dispečink
Podle mluvčího taxislužby Tick Tack Aleše Ondrůje závisí bezpečnost šoférů také na výbavě, které má jejich auto. „My máme auta vybavena určitými technologickými opatřeními, která postihují bezpečnost toho řidiče i cestujících. Máme řadu vybavení, která v normálních taxících nenajdete,“ řekl Ondrůj, ale podrobnosti o ochranném systému neuvedl.
„Naše vozidla mají speciální systém, který může řidič v případě ohrožení kdykoliv během jízdy spustit a vozidlo se začne ihned monitorovat pomocí GPS a nahrávacího zařízení,“ popsal Michek systém, který může taxikář spustit bez vědomí zákazníka.
Větší bezpečí by mohly přinést kamery snímající situaci v automobilech, i tady jde však především o spolupráci s dispečinkem. „Řidič si může systém pořídit sám, ale záznam zůstává ve vozidle a není nikam napojen. Pokud si toho potom ten vrah či zločinec všimne, tak to může demontovat a z toho vozidla odvézt,“ řekl v ČT Daniel Tarijovski z Asociace koncesionářů v taxislužbě.
Taxikáři neradi jezdí do okrajových částí Prahy
Případ se nijak zásadně neprojevil ani na zájmu o práci taxikáře ani na jejich preferencích. „Kvůli nezaměstnanosti je pořád vysoká poptávka po tomto zaměstnání,“ řekl Tarijovski.
„Je tady určité omezení, kdy řidiči neradi jezdí na okrajové části Prahy. Pokud bychom se měli bavit o tom, že by někdo vysloveně nechtěl jezdit v noci, tak tady nějaký úbytek je, ale je v podstatě minimální v jednotkách procent,“ doplnil Ondrůj.