Tak vzniká předražené metro. I Němci to zvládli levněji

Petr Holub
2. 12. 2013 11:00
Praha si dovolila luxus postavit o polovinu dražší metro než německý Hamburk.
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Praha si dovolila luxus postavit o polovinu dražší metro než německý Hamburk. K cenovému rozdílu přispěl pražský nákup dvou razicích strojů TBM od firmy Herrenknecht. Němci si vystačili pouze s jedním.

Dopravní podnik vysvětluje investici do dvou razicích strojů tím, že bylo nutné se stavbou pospíšit, aby město dosáhlo na evropské dotace.

Stejné tunely, různé ceny

Čtyřkilometrový úsek metra U-4 ze stanice Jungfernstieg do HafenCity se začal stavět na jaře 2007 a pravidelný provoz začal před Vánoci roku 2012. Investorská firma Hochbahn Hamburg uvádí, že za stavbu zaplatila 323,6 milionu eur, v přepočtu zhruba osm miliard korun. Kilometr byl postaven za dvě miliardy a hamburská městská rada si vysloužila kritiku za zbytečné vyhazování peněz.

Šestikilometrový úsek metra A ze stanice Dejvická do Motola se razí od jara 2010, dokončení se plánuje koncem příštího roku. Definitivní účet za stavbu ještě nebyl vystaven, Dopravní podnik hlavního města Prahy nejčastěji uvádí částku 22,5 miliardy korun, bez DPH tedy 18,5 miliardy. Kilometr tak vyjde na 3,1 miliardy.

Kdyby Češi stavěli podle německých cen, pohybovaly by se náklady na nové metro okolo dvanácti miliard.

Praha má na víc

Obě stavby přitom mají velmi podobné parametry. Tři čtvrtiny z celkové délky tunelů byly vyraženy štíty TBM od firmy Herrenknecht, srovnatelná je i hloubka obou tras. Němci stavěli metro 16-40 metrů pod povrchem, Češi 10-40 metrů. Němci postavili jen dvě stanice proti čtyřem českým, jejich zastávky však více pamatují na pohodlí pasažérů. Střední část nových stanic v Hamburku dosahuje délky dvou set metrů, v pražském Veleslavíně je jenom poloviční. V obou případech se nestavěly drahé přestupní stanice.

Na první pohled nápadný rozdíl je pouze v tom, že Praha využila dva razicí štíty pojmenované Adéla a Tonda s průměrem šest metrů, které razily pravý a levý tunel paralelně. Hamburk se spokojil se štítem VERA a průměrem šest a půl metru, který nejdříve vyrazil jeden a potom druhý tunel.

Laciná VERA

Ceny razicích štítů Herrenknecht se pohybují od 20 milionů eur, tedy od půlmiliardy korun výše. Například petrohradská radnice pořídila loni jeden štít za 22 milionů eur.

Hamburský dopravní podnik uvádí, že VERA přišla jen na sedm milionů. Němci využili možnost pořídit starší stroj speciálně repasovaný pro hamburské metro. Pražský dopravní podnik cenu za Adélu a Tondu neuvedl.

Hlavním stavitelem pražské podzemní dráhy je Metrostav. Jeho mluvčí František Polák odpověděl na dotaz Aktuálně.cz, jestli zaplatil za každý z razicích štítů běžnou cenu v rozmezí 20-30 milionů eur. "Štíty jsme od firmy Herrenknecht koupili za cenu, která včetně vybavení zhruba odpovídá vašim informacím," potvrdil mluvčí.

Z toho vyplývá, že jenom za pořízení razicích štítů zaplatilo české hlavní město o miliardu korun víc než severoněmecký přístav.

Nová příležitost pro Metrostav

Použití dvou razicích štítů si vyžádal pražský dopravní podnik, jak svědčí zadávací dokumentace k soutěži o stavitele metra.

"Volba dvou kusů razicích strojů byla jednoznačně zvolena z časových důvodů s ohledem na splnění podmínky pro financování stavby z fondů EU, kde bylo jasně stanoveno, dokdy musí být stavba dokončena a hlavně profinancována," potvrzuje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Pořízením dvou strojů se stavba urychlila až o rok a půl. Právě takovou dobu trvá, než stroj od Herrenknechta vyrazí tunel o délce 4,2 kilometru, jaký je třeba v Praze. Kdyby magistrát šetřil a koupil jeden stroj, dočkali by se Pražané metra nejdříve koncem roku 2015.

Argument s evropskými dotacemi se dá ovšem zpochybnit. Brusel opravdu žádá vyúčtování dopravních staveb financovaných z rozpočtu na léta 2007-2013 do konce roku 2015. Dopravní podnik ovšem mohl požádat o prodloužení lhůty, jak například s úspěchem učinila železniční správa při stavbě některých tratí na III. a IV. koridoru.

Na náročných požadavcích pražské radnice nakonec nejvíce vydělal Metrostav, který stroje nakoupil. Mluvčí Polák odpověděl jen opatrně na otázku, jak velkou část z nákupní ceny razicích štítů zahrnul do stavebních nákladů. "Cenu jsme zcela neodepsali," vysvětlil.

Pražská stavební firma získala cennou referenci, že umí používat štít TBM, se kterou se může zúčastnit libovolné soutěže na stavbu metra v Evropské unii. Může přitom nabídnout i dobrou cenu, protože má k dispozici štíty, jejichž cenu z větší části zaplatí pražská stavba. "Momentálně jednáme o jejich dalším využití, především v zahraničí," potvrd

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 50 minutami

Policie v doplněném spisu ke kauze Čapí hnízdo opět navrhla podání obžaloby. Uvedl to mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze

Obhájci premiéra Andreje Babiše (ANO) a jeho někdejší poradkyně Jany Mayerové (nyní Nagyové) se v pondělí seznámili s doplněným trestním spisem v dotační kauze Čapí hnízdo. Uvedl to Deník N. Policie předala doplněný spis  Městskému státnímu zastupitelství v Praze, konkrétně státnímu zástupci Jaroslavu Šarochovi k rozhodnutí o dalším postupu. Opět navrhla podání obžaloby. 

Babiš i Mayerová jsou v souvislosti s udělením padesátimilionové dotace na stavbu farmy Čapí hnízdo obviněni z poškození finančních zájmů Evropské unie a z dotačního podvodu. Vinu dlouhodobě odmítají.

"Už jsme se dnes seznámili se spisem Čapí hnízdo. Pro nás se nic nezměnilo a nic nového jsme se nedozvěděli. Seznamovali jsme se s tím zhruba hodinu," řekl Deníku N Babišův advokát Josef Bartončík, který spolu se svým bratrem Michaelem hájí oba obviněné.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Nesrovnalosti i "atmosféra strachu", kritizuje volby v Rusku Evropská unie

Evropská unie v pondělí odsoudila "atmosféru zastrašování" v souvislosti s parlamentními volbami v Rusku a poukázala na četné nesrovnalosti při hlasování, na které upozorňovali nezávislí pozorovatelé. Polsko zase označilo za protiprávní skutečnost, že do ruské Státní dumy mohli volit i lidé z východní Ukrajiny, což zkritizovala také EU. Podle Británie průběh voleb, po nichž si dvoutřetinovou ústavní většinu v dolní komoře ruského parlamentu udrží vládní strana Jednotné Rusko, svědčí o vážném omezování demokratických svobod v Rusku.

"To, co jsme viděli před volbami, byla atmosféra zastrašování všech nezávislých kritických hlasů," řekl na tiskovém brífinku mluvčí šéfa unijní diplomacie Josepa Borrella. "Nebyli u toho žádní nezávislí mezinárodní pozorovatelé, takže je velmi obtížné zjistit, jak volby skutečně dopadly," dodal mluvčí Peter Stano. Od místních nezávislých pozorovatelů však má EU podle Stana indicie svědčící o "četných nesrovnalostech" při hlasování. Borrell se má podle něj tento týden sejít s ruským ministrem zahraničí Sergejem Lavrovem na okraj zasedání Valného shromáždění OSN v New Yorku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy