Praha - Praha si dovolila luxus postavit o polovinu dražší metro než německý Hamburk. K cenovému rozdílu přispěl pražský nákup dvou razicích strojů TBM od firmy Herrenknecht. Němci si vystačili pouze s jedním.
Dopravní podnik vysvětluje investici do dvou razicích strojů tím, že bylo nutné se stavbou pospíšit, aby město dosáhlo na evropské dotace.
Stejné tunely, různé ceny
Čtyřkilometrový úsek metra U-4 ze stanice Jungfernstieg do HafenCity se začal stavět na jaře 2007 a pravidelný provoz začal před Vánoci roku 2012. Investorská firma Hochbahn Hamburg uvádí, že za stavbu zaplatila 323,6 milionu eur, v přepočtu zhruba osm miliard korun. Kilometr byl postaven za dvě miliardy a hamburská městská rada si vysloužila kritiku za zbytečné vyhazování peněz.
Šestikilometrový úsek metra A ze stanice Dejvická do Motola se razí od jara 2010, dokončení se plánuje koncem příštího roku. Definitivní účet za stavbu ještě nebyl vystaven, Dopravní podnik hlavního města Prahy nejčastěji uvádí částku 22,5 miliardy korun, bez DPH tedy 18,5 miliardy. Kilometr tak vyjde na 3,1 miliardy.
Kdyby Češi stavěli podle německých cen, pohybovaly by se náklady na nové metro okolo dvanácti miliard.
Praha má na víc
Obě stavby přitom mají velmi podobné parametry. Tři čtvrtiny z celkové délky tunelů byly vyraženy štíty TBM od firmy Herrenknecht, srovnatelná je i hloubka obou tras. Němci stavěli metro 16-40 metrů pod povrchem, Češi 10-40 metrů. Němci postavili jen dvě stanice proti čtyřem českým, jejich zastávky však více pamatují na pohodlí pasažérů. Střední část nových stanic v Hamburku dosahuje délky dvou set metrů, v pražském Veleslavíně je jenom poloviční. V obou případech se nestavěly drahé přestupní stanice.
Na první pohled nápadný rozdíl je pouze v tom, že Praha využila dva razicí štíty pojmenované Adéla a Tonda s průměrem šest metrů, které razily pravý a levý tunel paralelně. Hamburk se spokojil se štítem VERA a průměrem šest a půl metru, který nejdříve vyrazil jeden a potom druhý tunel.
Laciná VERA
Ceny razicích štítů Herrenknecht se pohybují od 20 milionů eur, tedy od půlmiliardy korun výše. Například petrohradská radnice pořídila loni jeden štít za 22 milionů eur.
Hamburský dopravní podnik uvádí, že VERA přišla jen na sedm milionů. Němci využili možnost pořídit starší stroj speciálně repasovaný pro hamburské metro. Pražský dopravní podnik cenu za Adélu a Tondu neuvedl.
Hlavním stavitelem pražské podzemní dráhy je Metrostav. Jeho mluvčí František Polák odpověděl na dotaz Aktuálně.cz, jestli zaplatil za každý z razicích štítů běžnou cenu v rozmezí 20-30 milionů eur. "Štíty jsme od firmy Herrenknecht koupili za cenu, která včetně vybavení zhruba odpovídá vašim informacím," potvrdil mluvčí.
Z toho vyplývá, že jenom za pořízení razicích štítů zaplatilo české hlavní město o miliardu korun víc než severoněmecký přístav.
Nová příležitost pro Metrostav
Použití dvou razicích štítů si vyžádal pražský dopravní podnik, jak svědčí zadávací dokumentace k soutěži o stavitele metra.
"Volba dvou kusů razicích strojů byla jednoznačně zvolena z časových důvodů s ohledem na splnění podmínky pro financování stavby z fondů EU, kde bylo jasně stanoveno, dokdy musí být stavba dokončena a hlavně profinancována," potvrzuje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Pořízením dvou strojů se stavba urychlila až o rok a půl. Právě takovou dobu trvá, než stroj od Herrenknechta vyrazí tunel o délce 4,2 kilometru, jaký je třeba v Praze. Kdyby magistrát šetřil a koupil jeden stroj, dočkali by se Pražané metra nejdříve koncem roku 2015.
Argument s evropskými dotacemi se dá ovšem zpochybnit. Brusel opravdu žádá vyúčtování dopravních staveb financovaných z rozpočtu na léta 2007-2013 do konce roku 2015. Dopravní podnik ovšem mohl požádat o prodloužení lhůty, jak například s úspěchem učinila železniční správa při stavbě některých tratí na III. a IV. koridoru.
Na náročných požadavcích pražské radnice nakonec nejvíce vydělal Metrostav, který stroje nakoupil. Mluvčí Polák odpověděl jen opatrně na otázku, jak velkou část z nákupní ceny razicích štítů zahrnul do stavebních nákladů. "Cenu jsme zcela neodepsali," vysvětlil.
Pražská stavební firma získala cennou referenci, že umí používat štít TBM, se kterou se může zúčastnit libovolné soutěže na stavbu metra v Evropské unii. Může přitom nabídnout i dobrou cenu, protože má k dispozici štíty, jejichž cenu z větší části zaplatí pražská stavba. "Momentálně jednáme o jejich dalším využití, především v zahraničí," potvrd