Studénka: Úřady kontrolovaly most, tragédii nezabránily

Tomáš Netočný, Petra Sasínová
19. 8. 2008 15:15
Den před tragédií byl ve Studénce kontrolní den

Ostrava - Úředníci Moravskoslezského kraje i odborníci správy silnic kontrolovali stavbu mostu ve Studénce 7. srpna, pouhý den před tragickým neštěstím, které si vyžádalo sedm mrtvých a desítky zraněných.

Tou dobou už přitom byla stavba nejméně dva dny v havarijním stavu.

Není zatím jasné, zda krajská správa silnic a úředníci z hejtmanství podcenili závadu, zda o ní nevěděli nebo ji dokonce kryli.

Některé skutečnosti jsou však nesporné a všichni účastníci tragické kauzy o nich vědí:

1. Ve čtvrtek 7. srpna, tedy den před neštěstím, byli na stavbě kontroloři z hejtmanství i ze Správy silnic Moravskoslezského kraje.

2. Statika mostu byla tou dobou už desítky hodin narušena vážnou závadou. Ta nakonec podle policejních expertů vedla k tomu, že se most 8. srpna dopoledne zřítil na koleje před projíždějící vlak.

3. Stavební firma Bögl a Krýsl, která v té době na stavbě připravovala nasouvání mostu, o závadě věděla. Snažila se prohnuté nosníky vyztužit a pořídila o tom fotografie, ze kterých je to na první pohled zřejmé.

Všichni účastníci kontrolního dne necelých čtyřiadvacet hodin před nehodou však společně konstatovali: "Stavba je bez závad."

Čtěte více: Firmy dva dny věděly o závadě, jež vedla k neštěstí

Investorem stavby je Moravskoslezský kraj, který je zároveň zodpovědný za technický dozor stavby. Tím hejtmanství pověřilo správu silnic, jejímž je zřizovatelem.

Kontroloři: O ničem jsme nevěděli

Ještě několik dnů před tím, než policie zveřejnila své důkazy, požádala proto redakce Aktuálně.cz Moravskoslezský kraj i správu silnic o informace, kdy a jak stavbu před nehodou kontrolovaly.

"V naší kompetenci byl technický dozor, kontroly staveniště a její pravidelné prohlídky. Poslední kontrolní den byl ve čtvrtek. Žádné zásadní pochybnosti jsme v ten den ani v minulosti nezaznamenali," odpověděl ředitel krajské správy silnic Tomáš Böhm.

Vyšetřovatelé neštěstí ve Studénce mají k dispozici detailní fografie mostu pořízené několik dní před nehodou. Jsou na nich závady, které podle policejních expertů vedly k tomu, že se most zřítil před projíždějící vlak
Vyšetřovatelé neštěstí ve Studénce mají k dispozici detailní fografie mostu pořízené několik dní před nehodou. Jsou na nich závady, které podle policejních expertů vedly k tomu, že se most zřítil před projíždějící vlak | Foto: Policie České republiky

Stejná odpověď přišla také z hejtmanství. "Kontrolní den za účasti zástupců společnosti Dopravní stavby Ostravy, krajské správy silnic a krajského úřadu byl na stavbě ve Studénce 7. srpna. Po prohlídce byl proveden zápis do stavebního deníku o tom, které práce byly dokončeny, na čem se pracuje, jaký je plán," sdělila mluvčí moravskoslezského krajského úřadu Barbora Odstrčilíková.

Také ona potvrdila, že účastníci kontrolního dne neshledali žádné nedostatky.

Hlavním dodavatelem stavby je společnost Dopravní stavby Ostrava, jejíž lidé se kontrolního dne rovněž zúčastnili. Také oni měli k dispozici fotografie závady pořízené firmou Bögl a Krýsl. Není však zatím jasné, zda dopravní stavby dostaly snímky před neštěstím nebo po něm.

Všichni si prohlédli stavbu a udělali zápis

Jak kontrolní den probíhal a zda se jeho účastníci závadou zabývali, odmítla firma ODS sdělit. "Nic vám o tom neřeknu. Stavební deník má policie a nevím, co v něm o kontrole z toho dne je," řekl Aktuálně.cz mluvčí společnosti Dan Šabík.

Ředitel krajské správy silnic Tomáš Böhm se kontrolního dne neúčastnil. Je však přesvědčený, že nikdo z jeho lidí nic nezanedbal. "Nedostali jsme od dodavatele stavby žádnou informaci, že je něco v nepořádku. Nedovedu posoudit, jestli nám něco zatajil," míní.

Vedoucí odboru investic krajského úřadu Tomáš Puff popsal, jak to na kontrolách chodí. "Všichni si prohlédnou stavbu, nechají si vysvětlit co už je hotovo, co se bude dělat dál a udělají o tom zápis," uvedl.

Tomáš Puff se domnívá, že lidé z jeho odboru neměli šanci během kontrolního dne odhalit statické nedostatky, pokud by je na to neupozornily samotné stavební firmy. "Na našem odboru jsou sice stavaři, ale nejsou to vyloženě odborníci na statiku a mostní konstrukce," uvedl.

Policisté ze speciálního vyšetřovacího týmu Comenius shromažďují důkazy, že právě narušená statika mostu, o které nejméně firma Bögla a Krýsl věděla, byla příčinou neštěstí. Obvinili proto dva inženýry firmy z trestného činu obecného ohrožení.

"Podle znalce byly statické závady na stavbě takové, že šlo o havarijní stav a byl to důvod k okamžitému zastavení prací," uvedl šéf vyšetřovacího týmu Jiří Jícha. "Obvinění měli zajistit zabezpečení mostní konstrukce, místo toho se pokoušeli závady odstranit."

 

Právě se děje

Další zprávy