Studénka - Proč spadl nedostavěný most ve Studénce? Hlavní policejní verze zní: špatná statika nosné konstrukce. Otázka, kterou se nyní tým kriminalistů intenzivně zabývá, je, proč bylo statické zabezpečení nedostatečné.
"Buď to někdo špatně propočítal, anebo to někdo špatně postavil," řekl Aktuálně.cz odborník na dopravní stavby, který si však nepřeje vzhledem k závažnosti případu, na němž pracují i jeho kolegové, zveřejnit jméno.
"Statické zabezpečení dělal hlavní dodavatel: společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava," uvedl šéf ostravského závodu Bogl a Krýsl Miroslav Kovalík. Jeho firma měla na starosti zasunutí zrekonstruovaného mostu na pilíře.
"Ano, naše společnost dělala projekt na vyztužení části mostu. Nebráníme se odpovědnosti. Statiku však mohla ovlivnit spousta různých faktorů. Co bylo spouštěcím mechanismem stále nevíme. Pořád jsou to jen hypotézy, pracují na tom odborníci, dělají se složité analýzy, nepředbíhejme," reagoval mluvčí Dopravních staveb Ostrava Dan Šabík.
Vše o nehodě: 7 obětí z vlaku smrti. K odpovědnosti se nikdo nemá |
"Policie neopustila ani další verze, ale narušená statika nosné konstrukce je hlavní vyšetřovací verzí," potvrdila dnes mluvčí novojičínské policie Miroslava Šálková-Michálková. Zda byl špatný projekt, nebo stavba, ale odmítla říct a uvedla, že to nemůže rozvádět i z taktických důvodů. "Nemůžeme předčasně odkývat karty, chceme, aby vyšetřování bylo perfektní."
Policisté studují dokumentaci, která souvisí se stavbou, vyslýchají odpovědné osoby firem, které se na ni podílely. Pokračují výslechy cestujících, znalci dělají odborné posudky. "Zjišťujeme okolnosti a zabýváme se všemi aspekty, které mohly ovlivnit pád mostní konstrukce na železniční trať," shrnula policejní mluvčí.
Vyšetřoval: Mám zákaz mluvit
Vyšetřovatel Jiří Jícha, který v úterý večer České televizi řekl, že most zřejmě jistilo málo podpěr, dnes odmítl mluvit.
"Právě jsem dostal striktní zákaz mluvit s médii. Státní zastupitelství nařídilo, aby informace dávala pouze tisková mluvčí," odmítl vyšetřovatel otázky Aktuálně.cz.
Šéfka Krajského státního zastupitelství v Ostravě Zlatuše Andělová potvrdila, že státní zástupce Aleš Kopal, který dozoruje vyšetřování, to opravdu nařídil. "On je pánem přípravného řízení, chce mít informace, které o případu vycházejí, pod kontrolou. Vydal pokyn, aby je dávala pouze tisková mluvčí po dohodě s ním," uvedla Andělová.
Kontrolní den proběhl hladce
Ať byl špatný projekt nebo jeho provedení, hlavní dodavatel stavby ani žádný z kontrolních orgánů si až do poslední chvíle nevšiml, že by něco nebylo v pořádku.
Poslední kontrolní den, který organizoval Krajský úřad Moravskoslezského kraje jako investor stavby, proběhl ve čtvrtek, pouhý den před tragédií. Nikdo neshledal žádné nedostatky.
"Kontrolní den za účasti zástupců společnosti ODS - Dopravní stavby Ostravy, krajské správy silnic a krajského úřadu byl na stavbě ve Studénce 7. srpna. Po prohlídce byl proveden zápis do stavebního deníku o tom, které práce byly dokončeny, na čem se pracuje, jaký je plán," sdělila mluvčí moravskoslezského krajského úřadu Barbora Odstrčilíková.
Potvrdila, že účastníci kontrolního dne neshledali žádné nedostatky a rovněž nezjistili, že by něco bránilo připravovanému zasunutí mostu.
Rychlíky jezdily plnou rychlostí
Kromě toho, že stavba pravděpodobně nebyla staticky dobře zabezpečena, je zásadní to, že práce probíhaly za plného provozu bez omezení rychlosti. Rychlík Comenius narazil do spadlé konstrukce rychlostí více než 135 kilometrů v hodině. Kdyby byla omezena rychlost, následky mohly být méně závažné.
Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala k tomu uvedl, že dráhy nebyly toho dne o nutnosti jakýchkoliv bezpečnostních opatření v souvislosti se stavbou informovány.
Také ředitel Správy železniční a dopravní sítě Jan Komárek už dříve Aktuálně.cz sdělil, že ani pracovníky správy, kteří měli jindy při práci na stavbě dozor a pak pomocí vysílačky koordinovali stavební činnost s pohybem vlaků, osudný pátek nikdo o dozor nežádal.
Mluvčí společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava Dan Šabík to opakovaně vysvětlil tím, že probíhaly jen přípravné práce, které měly až večer vrcholit zasouváním konstrukce. Šabík připustil, že most se zřítil dříve, než firma stačila o dozor při nasouvání mostu požádat.
"Přípravné práce jsou ty, které předcházejí samotné manipulaci s mostem. Trvají několikanásobně déle. Je potřeba například připravit dráhu na zasouvání, natáhnout speciální kabely, zkontrolovat stroje a podobně," vysvětloval Šabík.
Nehoda ve Studénce si vyžádala sedm obětí, záchranáři ošetřili dalších asi sedmdesát zraněných, mnozí jsou ještě v nemocnicích. Jde o nejzávažnější neštěstí na dráze za posledních třináct let. Dne 20. srpna se havárií a odpovědností za ni bude zabývat vláda.
Dále čtěte:
České mosty jsou ve špatném stavu, hrozí další nehody
Strojvedoucí reagoval výtečně, říká Neusar o Studénce