Praha - Bodový systém pomohl, ale jeho vliv na počet přestupků a především dopravních nehod zůstal za očekáváním.
To je jeden z hlavních závěrů první analýzy, kterou si k revoluční změně v dopravních předpisech vypracovalo ministerstvo dopravy. V červenci to bude rok, kdy bodový systém vstoupil v platnost, analýza bere v úvahu čísla nasbíraná do konce května.
"Odmítáme tvrzení, že by bodový systém selhal. Na druhou stranu je potřeba přiznat, že je méně účinný, než se očekávalo," uvádí se v analýze, kterou má Aktuálně.cz k dispozici.
Body pro půl miliónu
Do konce května dostalo aspoň jeden trestný bod bezmála 450 tisíc řidičů, což je 6,7 procent z registrovaných motoristů.
Ministerstvo předpokládá, že do konce června, kdy přesně uplyne rok od zavedení nového trestu za dopravní přestupky, naroste počet bodovaných řidičů na půl milionu.
Ačkoli hlubší analýzu plánuje ministerstvo až po prázdninách, už teď o bodovém systému tvrdí, že ho nechce rušit.
"Byl by to krok zpět," tvrdí ministerstvo. "Je to dobrý preventivně-represivní nástroj, který ovlivňuje chování řidičů. Je evropským trendem, přibližně dvě třetiny zemí EU jej mají ve své legislativě."
Šimonovský: Chce to více času
Exministr dopravy a spolutvůrce bodového systému Milan Šimonovský tvrdí, že bodový systém bude účinnější až po delší době.
"Teprve získáním určitého počtu bodů vyvolává u řidičů autoregulační proces. Začnou přemýšlet, že by je bodový systém skutečně mohl ohrozit," řekl Aktuálně.cz Šimonovský.
S tím souhlasí i současné vedení ministerstva dopravy. "Rok fungování bodového systému je příliš krátká doba na vyvozování kategorických závěrů. Bylo by potřeba srovnat data z více let," uvedlo ministerstvo v analýze.
Řidičům pak otrnulo
Bodový systém
BODOVANÍ ŘIDIČI
(stav k 31. květnu)
- Aspoň jeden bod získalo 449 347 řidičů, tedy 6,73 procent motoristů.
- Dvanáct bodů dostalo 1277 řidičů.
- Nejvíce řidičů - 173 910 - získalo dva body.
- Nejvíce bodovaných řidičů - 8,93 procent - je v Ústeckém kraji.
- Nejméně bodovaných řidičů - 4,95 procent - je v Pardubickém kraji.
Ministerstvo si pochvaluje, že bodový systém a zpřísnění pokut za dopravní nehody začaly loni na motoristy působit už s měsíčním předstihem.
"Loňská kampaň ministerstva dopravy a medializace bodového systému zmírnily následky dopravních nehod už v červnu 2006. Ukázněnost řidičů byla enormní a trvala i v červenci a v srpnu," uvedl úřad ministra Aleše Řebíčka.
Pak se však řidiči "oklepali". "V dalších měsících disciplinovanost polevila," konstatuje ministerstvo.
Na otázku, zda se na negativním trendu podepsaly i nedotatečné policejní kontroly, nedává zatím Řebíčkův úřad konkrétní odpověď. "Podle údajů ze zahraničních studií se policejní dohled podílí 25 procenty na zlepšení chování řidičů," uvedlo ministerstvo. "Ze zpráv Evropské komise mimo jiné vyplývá, že samotné zavedení bodového systému může přinést snížení počtu usmrcených osob o pět až sedm procent, ale při důsledném vymáhání dodržování pravidel až o 25 procent."
Letos už zahynulo více než 300 lidí
Loni se ještě podařilo udržet počet usmrcených na silnicích na nejnižší úrovni od roku 1990. Poprvé za posledních sedmnáct let zahynulo při dopravních nehodách méně než tisíc lidí, přesně 956 osob.
Letos však usmrcených znovu přibývá. Podle policejních statistik od ledna do dubna zemřelo 306 lidí, o 47 více než vloni.
Ministerstvo si tento nárůst vysvětluje také tím, že letos byla extrémně mírná zima, takže na silnice vyjížděli i ti, co v zimních měsících běžně nejezdí. "Mírná zima se promítla zvláště u nehod motocyklistů, kde zaznamenáváme meziroční nárůst o 150 procent usmrcených," konstatuje ministerstvo.
Policejní statistiky rovněž negativně ovlivnil rekordní nárůst usmrcených v Jihomoravském kraji, kde za první čtyři měsíce roku zahynulo o 40 lidí více než vloni. Pokud by se to nestalo, statistika by byla srovnatelná s loňskými čísly.
"Poslední měsíc ale zaznamenáváme obrat k lepšímu. K 28. květnu máme ve srovnání s květnem loňského roku o 17 usmrcených méně," uvádí se v předběžné analýze ministerstva dopravy.
Chystá se důkladnější analýza
Po prázdninách hodlá ministerstvo připravit podrobnější analýzu, z níž vyplynou i návrhy na případnou rozsáhlejší novelizaci zákona o silničním provozu.
"Za velký problém považujeme nedostatečnou vymahatelnost práva," soudí ministerstvo. Vadí mu například to, že se řidič, kterého při dopravním přestupku natočí kamera, ve správním řízení vymluví na to, že auto řídil jeho příbuzný, a odmítne sdělit jeho jméno.
Ministerstvo se hodlá zabývat i výší pokut. "Finanční postihy za dopravní přestupky jsou přísné, ale mnohdy neodpovídají příjmovým možnostem obyvatelstva. Na druhou stranu je fakt, že v zahraničí jsou ještě přísnější. Například ve Finsku činí pokuta nejméně jedno procento z ročního příjmu," uvedlo ministerstvo dopravy. Finský model umožňuje, že výše pokuty je individuální a zohledňuje příjmy motoristy.