Stát šetří naši reklamu, přiznala Nova

David Macháček, Tomáš Fránek
23. 11. 2005 18:44
Praha/Brno - Televize Nova a obchodník s jejím reklamním časem Mag Media 99 čelí podezření, že televizní inzerci prodávají v rozporu se zákonem. Obchod s reklamními spoty již prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Podle podnětů, které antimonopolní úřad zkoumá již druhý měsíc, má Nova nabízet nadstandardní slevy těm klientům, kteří se zaváží, že nebudou současně inzerovat v konkurenční televizi Prima. Podobně výrazné slevy mají dostávat inzerenti, kteří naprostou většinu svých rozpočtů utratí na Nově a pouze část proinzerují v České televizi.

Antimonopolní úřad potvrdil, že obsah smluv šetří. "Mohu potvrdit vaše informace, šetření vedeme," sdělil v úterý Aktuálně.cz tiskový mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa. Kvůli tomu, že prověrka dosud neskončila, nechce úřad sdělit jakékoliv podrobnosti.

Tisková mluvčí TV Nova Veronika Šmítková pak ve středu mimo jiné uvedla: "Je skutečností, že TV Nova byla vyzvána Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže k poskytnutí některých informací týkajících se prodeje reklamního času. Tyto údaje jsme poskytli a v současnosti ÚOHS poskytujeme některé doplňující informace. Nevíme, co přesně je předmětem zájmu ÚOHS, ostatně ani se necítíme být oprávněni jakékoliv dohady v tomto směru zveřejňovat."

To, že by si televize u klientů vyhrazovala inzertní exkluzivitu výměnou za výhodnou cenu reklamy, mluvčí Novy popřela.

Podle informací Aktuálně.cz měla Nova smlouvy s neobvyklým vyhrazením exkluzivity začít nabízet v říjnu loňského roku. Tehdy televize zaznamenala od roku 2000 svůj nejnižší podíl na reklamním trhu 62,1 procenta. Prima naopak zažila nejsilnější rok, na trhu jí patřilo 24 procent.

S menší sledovaností více reklamy

Za první pololetí letošního roku, kdy už mají platit nové smlouvy s bonusy za exkluzivitu, se ale rozložení podílu na reklamě změnilo. Nově patří 69,9 procent dodaných "zásahů dospělých diváků", Prima klesla na 18,5 procenta. Přitom Prima má nejsilnější sledovanost za posledních šest let (21,8 procenta), Nova druhou nejhorší (42,3 procenta).

Rozbor rozdílného vývoje sledovanosti a podílu na reklamním trhu má antimonopolní úřad již k dispozici.

"Mohu potvrdit, že takový ekonomický tlak na přistoupení k exkluzivitě jsem ještě nezaznamenal. Je to řešení, které v žádném případě nelze označit za běžný postup na reklamním trhu," uvedl právník renomované advokátní kanceláře, která se specializuje na reklamní právo. Kvůli vazbám na klienty však trvá na zachování anonymity.

Marketingový ředitel Mag Media 99 Vladimír Jurásek nejprve popisované lákání klientů k inzerci na Nově odmítl. "Nevím, co na tuto informaci říci. Moje odpověď je, že takovou věc neděláme."

Vzápětí ale Jurásek uvedl, že kromě slev za objem proinzerovaných peněz nabízí Mag Media 99 také bonusy za exkluzivitu. "To je věc k jednání. Exkluzivita je například to, když prodáváte byt přes realitní kancelář a ta chce mít exkluzivní zastupování."

Přestup hlavních inzerentů

Od okamžiku, kdy podle indicií antimonopolního úřadu získala Nova téměř 70 procent reklamního trhu, opustili někteří z největších inzerentů Primu a nákup reklamy přesunuli výhradně na Novu. Pouze na Nově tak například inzerují firmy Henkel, Coca Cola či Kraft Foods. Bezmála 99 procent reklamních investic směřuje na Novu také Unilever či Nestlé.
Přitom Coca Cola, Nestlé nebo Henkel v roce 2004 reklamu na Primě nakupovaly.#reklama

"Těžko najdete někoho, kdo bude mít odvahu tyto smluvní vztahy rozkrýt. Vámi předložené údaje o proměně reklamního trhu jsou přesné a stejně se můžete stavět i k informacím o exkluzivitě," uvedl manažer firmy, která inzeruje výhradně na Nově. Kvůli obchodním vztahům ale trvá na utajení jména.

Připoutání velkých inzerentů výhradně k Nově znamená přesun několika set milionů korun ročně.

Televize Prima uvedla, že ona podnět k šetření nepodávala. "Úřad nás požádal o informace a ty jsme poslali. Nyní budeme čekat, jak úřad rozhodne," uvedla mluvčí televize Prima Jana Malíková.

 

Právě se děje

Další zprávy