Z ministerstva odešel 18. prosince na Ředitelství silnic a dálnic dopis s doporučením, aby bylo výběrové řízení zrušeno. Aktuálně.cz zjistilo, že podle tehdy platné organizační struktury měl dopis podepsat náměstek Jiří Kubínek.
Jenže jeho podpis pod úředním dokumentem není. Dopis podepsal náměstek Jiří Hodač, kterého si na úřad přivedl nový ministr Aleš Řebíček.
Firmy chtějí jít až k soudu
Pokud by se skutečně potvrdilo, že Hodač nebyl takzvanou oprávněnou osobou, a tudíž neměl právo dopis podepsat, mohlo by to mít pro stát velmi nepříjemné dopady.
Ministerstvo dopravy, respektive jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic, které mýto oficiálně provozuje, by v krajním případě muselo vyplatit vysoké odškodné.
Případný soud by totiž mohl rozhodnutí o zrušení výběrového řízení označit za neplatné. Několik firem z nedokončené veřejné soutěže přitom už podalo stížnost k Úřadu pro hospodářskou soutěž. A jsou připraveny jít až k soudu.
Ministerstvo dopravy prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic ovšem mezitím vybralo bez veřejné soutěže jako dočasného nezávislého auditora mýtného systému firmu LogicaCMG, s níž podepsalo milionovou smlouvu.
Jednou z firem, která se do tendru na kotrolu mýta přihlásila a po jeho zrušení podala stížnost k antimonopolnímu úřadu, je společnost Audit Plus. Společník firmy Jakub Kovář potvrdil Aktuálně.cz, že Ředitelství silnic a dálnic se v písemném rozhodnutí o předčasném ukončení soutěže na dopis náměstka Hodače přímo odvolává.
Kubínek dopis odmítl podepsat
Proč náměstek Kubínek dopis nepodepsal? Dva na sobě nezávislé zdroje redakci Aktuálně.cz sdělily, že to Kubínek odmítl. Proto dopis, jehož kopii má Aktuálně.cz k dipozici, podepsal Hodač.
"Pan Hodač nebyl oprávněn takový dopis se svým podpisem poslat," řekl Aktuálně.cz zdroj, který se mýtem zabývá od jeho přípravy a podrobně zná i zákulisní, neveřejné informace.
"Právní pozice státu se tak zhoršila," dodal tento zdroj.
To, že se Kubínek od dopisu distancoval a nepodepsal ho, pak Aktuálně.cz potvrdila i osoba z ministerstva dopravy.
Sám Kubínek se k dopisu na přímý dotaz Aktuálně.cz odmítl jakkoli vyjádřit. V současné době je na dovolené a ve své funkci poté končí.
Náměstek Jiří Hodač označil informaci, že Kubínek dopis odmítl podepsat, za nepravdivou.
"To jsou plky a nesmysly," řekl Aktuálně.cz Hodač.
Ministr: Všechno bylo v pořádku
Podle náměstka Hodače žádný černý scénář kvůli zrušenému výběrovému řízení nehrozí. Aktuálně.cz řekl, že měl právo dopis podepsat a odeslat, protože měl mýtný systém společnosti Kapsch na starosti.
"To právo jsem měl, dostal jsem Kapsch na starost," tvrdí Hodač. Aktuálně.cz to potvrdil i Hodačův nadřízený, ministr Řebíček.
"Odpovědnost za mýto měl Hodač," řekl Řebíček.
Jenže: Dopis, v němž ministerstvo dopravy krátce po zrušení soutěže oznámilo Ředitelství silnic a dálnic, že na výběr mýta bude dočasně dohlížet LogicaCMG, podepsal náměstek Kubínek. "Ano, tento dopis jsem podepsal," potvrdil Aktuálně.cz Kubínek.
Ani v tom nevidí Řebíček problém, podpisové právo mohli mít oba - Hodač i Kubínek. "Mohlo to být paralelně, to se nevylučuje," řekl Řebíček. Slíbil ale, že si kompetence svých podřízených prověří, protože si podrobnosti nepamatuje.
Posléze poslal Řebíček textovou zprávu, v níž ovšem pouze potvrdil už známý fakt: Dopis Ředitelství silnic a dálnic s žádostí o zrušení výběrového řízení na kontrolu mýta poslal náměstek Hodač.
Soutěž jsem musel zrušit, tvrdí náměstek
Také náměstek Hodač trvá na tom, že postupoval správně. Tvrdí, že se soutěž musela zrušit, protože v ní byly závažné chyby.
"Kdybych to neudělal já, mohl to zrušit Úřad na ochranu hospodářské soutěže," dodal Hodač.