Praha - Stát prostřednictvím Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) v roce 2008 zaplatil téměř 12 miliard korun za odkup majetku Českých drah. Tento majetek přitom akciová společnost ČD získala o pět let dříve bezplatně. Přišli na to kontroloři Národního kontrolního úřadu (NKÚ).
Kontroloři také zjistili, že SŽDC špatně hospodařila při pronájmu a nákupech aut, při sjednávání právních služeb nebo při zabezpečování ostrahy některých objektů.
NKÚ spočítal, že průměrné roční náklady na opravu a udržování jednoho automobilu byly u ředitelství SŽDC v kontrolovaném období téměř 80 tisíc korun, což je o 241 % víc než u jiných kontrolovaných složek Správy.
"Ředitelství si také některé vozy pronajímalo - v letech 2009 až 2011 za to zaplatilo tři miliony korun. I u těchto pronájmů kontroloři narazili na zbytečné utrácení. Nájemné se například odvíjelo od počtu dnů. SŽDC tak zaplatila za 436 dnů pronájmu jednoho auta 830 tisíc korun, přestože vůz skutečně jezdil jen 146 dnů," popisuje jednu z praktik tisková mluvčí NKÚ Olga Málková.
Nehospodárně se ředitelství SŽDC podle NKÚ chovalo i při uzavírání smluv na poskytování právních služeb. Na základě rámcové smlouvy jich v letech 2009 až 2011 podepsalo dvacet šest.
"Jedenáct z nich přitom ředitelství uzavřelo bez řádného odůvodnění s uchazečem, který nabídl nejvyšší cenu, tedy 4 800 korun na hodinu. Tento uchazeč tak inkasoval téměř 17,4 milionu korun, což představovalo 75 % všech peněz vyplacených na základě této rámcové smlouvy," vyčísluje mluvčí.