Brno - Největší kavárenská společnost na světě, americká firma Starbucks, v Česku nesmí být spojována s kouřením.
Firma tak dosáhla po čtyřech letech sporů toho, aby české úřady přestaly chránit značku se slovem Starbucks pro kuřácké potřeby. Celý spor rozpoutalo to, že Úřad průmyslového vlastnictví v roce 2005 povolil zapsání značky Starbucks Hand Crafted Collection, kterou si nechala chránit společnost Attack Media.
A kromě potřeb pro jezdectví se ochrana vztahovala na potřeby pro kuřáky, jako jsou popelníky, šňupavý tabák, zápalky nebo stojany na dýmky.
Tabák k nám nepatří
Starbucks se ale proti tomuto rozhodnutí ohradil a začal se bránit i u soudů. Ty vrátily celý spor k novému rozhodnutí.
Podle firmy spojení s potřebami pro kuřáky výrazně narušuje značku, která si zakládá na podpoře zdravého životního stylu.
"Starbucks sponzoroval program na ochranu životního prostředí, sponzoroval programy pro oblasti trpící hladomorem, podporoval sportovní akce, organizace pro odstranění negramotnosti, a proto je pro něho neakceptovatelné, aby jeho jméno nebo jeho produkty byly spojovány s tabákovými výrobky," uvedli zástupci firmy.
To Úřad průmyslového vlastnictví napodruhé akceptoval. Podle předsedy Josefa Kratochvíla byly kavárny historicky určeny k tomu, aby si tam lidé zašli na dobrou kávu a cigaretu. A i nyní řada kaváren nabízí potřeby pro kuřáky.
Šéf úřadu proto rozhodl, že lidé by si mohli myslet, že Starbucks vyrábí i potřeby pro kuřáky. "Běžný spotřebitel by se mohl domnívat, že kuřácké výrobky navazují a souvisejí s poskytnutými kavárenskými a restauračními službami," rozhodl úřad s tím, že značku Starbucks Hand Crafted Collection pro výrobky pro kuřáky chránit nebude.
Devětkrát v Česku
Starbucks ale neuspěl se svou druhou námitkou, ochrana značky Starbucks Hand Crafted Collection tak i nadále platí pro potřeby pro jezdectví.
Starbucks je největší ze světových zpracovatelů a prodejců kávy a nyní má téměř 16 000 kaváren a více než 170 000 zaměstnanců v 50 zemích. V Praze má firma devět kaváren.
V Česku za rok 2008 utržila společnost AmRest Coffee, která síť kaváren Starbucks buduje, prvních 86,6 milionu korun a vykázala ztrátu 48,5 milionu korun.