Praha - Stanice metra Národní třída musí ustoupit developerům. Zastávka v centru Prahy bude více než rok uzavřena kvůli výstavbě nového obchodního centra, které se v místech dnešního vestibulu metra rozhodl postavit švýcarský podnikatel Sebastian Pawlowski.
Stavba multifunkčního objektu bude probíhat zároveň s rekonstrukcí stanice. Podle dopravního podniku i zástupců developerské společnosti Copa není z bezpečnostních důvodů možné sloučit stavební práce s provozem metra.
Taková tvrzení ale odmítají autoři petice, která proti uzavření zastávky Národní třída protestuje. Nespokojení občané argumentují tím, že pro cestující by měl být zajištěn alternativní vchod.
Bojí se navýšení investic?
"Existuje tři roky starý projekt vchodu z Lazarské ulice, který ale nebyl nikdy uskutečněn. Investoři se bojí navýšení investice," řekl Aktuálně.cz jeden z organizátorů protestu Miloslav Kunc.
Dopravní podniky hledání alternativních možností považuje pouze za spekulace. "Uzavření stanice bude pro cestující nepříjemné. Zároveň je potřeba říct, že rekonstrukce stárnoucího metra jsou nutné," vysvětluje Ondřej Pečený z Dopravního podniku hlavního města Prahy.
Autoři petice oponují. "Jak může být stanice zastaralá, když tam byla po povodních provedena generální rekonstrukce včetně výměny elektrických rozvodů. A údržba eskalátorů se u všech ostatních stanic provádí za provozu metra," tvrdí Miloslav Kunc.
Pod petici se od minulého týdne před vestibulem metra podepsalo už více než šest tisíc Pražanů, kteří plán developerů a dopravního podniku odmítají.
16 měsíců mimo provoz
Projekt společnosti Copa, která je součástí portfólia švýcarského podnikatele Sebastiana Pawlowského, počítá s tím, že stavební povolení dostane na jaře příštího roku.
Poté najme stavební firmu - ve hře jsou nyní dva zájemci. Uzavření stanice, kudy budou vlaky metra jen projíždět, bude podle odhadů trvat asi 16 měsíců. Standardní doba rekonstrukcí stanic je přitom zhruba poloviční.
"Nebudeme zastírat, že tu dobu prodlužuje stavba obchodního domu," uvedl v pondělí hlavní inženýr projektu Petr Ryboň. Společnost Copa přitom dopravnímu podniku nepřispěje na rekonstrukci zastávky ani korunu.
"My financujeme část, kterou budeme využívat my, dopravní podnik zase část, kterou bude využívat on," potvrdil Petr Bělovský z firmy Copa.
Zástupce společnosti ale poté připustil, že Copa podle dohod dopravnímu podniku za nutné uzavření Národní třídy určitou částku zaplatí. "Samozřejmě to není na dobré slovo," řekl Bělovský. Konkrétní ale být nechtěl.
Zmizet mají bezdomovci i fontána
Se zahájením stavebních prací počítá společnost Copa do dvou let. O projektu, do kterého chce investovat čtyři miliardy korun, říká, že napomůže zkulturnění místa, které se stalo vyhledávanou lokalitou pražských bezdomovců.
Plány společnosti počítají s tím, že kromě lidí bez domova by mělo zmizet i prostranství s fontánou za současným vestibulem.
Do metra pak nebudou cestující nastupovat z úrovně chodníku, ale z druhého podzemního podlaží obchodního domu, kam projektanti umístili vestibul. Do něj se mohou lidé dostat také vchodem na rohu Spálené a Purkyňovy ulice.