Soud o dálniční známky by stát prohrál

Pavel Baroch
4. 1. 2007 11:00
Praha - Lidé si na ministerstvu dopravy stěžují na zkrácení platnosti roční dálniční známky o měsíc. Soud se státem by nejspíš vyhráli.
Foto: Ředitelství silnic a dálnic

"Občas přijde nějaký dopis nebo email, ale žaloba rozhodně žádná," řekl Aktuálně.cz Karel Hanzelka z kanceláře ministra dopravy.

Podle Jana Černého z advokátní kanceláře Černý-Raupachová by však občan, který by stát kvůli omezení platnosti dálničních známek zažaloval, pravděpodobně uspěl.

Zkrácení platnosti ročních dálničních známek pro všechna vozidla ministerstvo zdůvodnilo zavedením mýta pro nákladní auta těžší než dvanáct tun.

Prokázaná a vyčíslená škoda

Ministerstvo, respektive parlament, ovšem zkrátily platnost nálepek až v průběhu loňského roku. Tedy v době, kdy si řidiči koupili známky ještě podle původních pravidel - na známce bylo dokonce uvedeno, že platí od prosince 2005 do ledna 2007.

Nálepky se zkrátily kvůli mýtu
Nálepky se zkrátily kvůli mýtu | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Kdyby člověk dokázal škodu prokázat a vyčíslit, měl by naději na úspěch," tvrdí Černý.

Také někteří lidé na ministerstvu dopravy nepochybují, že by úřad případný soud prohrál.

Stát by teoreticky mohl o náhradu škody žalovat třeba motorista, který se rozhodl prodat auto, ale ještě v lednu s ním prokazatelně potřeboval jezdit. Musel by si tedy koupit novou známku - ta stará je neplatná.

Zkrácení platnosti dálničních známek přirovnal Černý k situaci, kdy by například dopravní podnik v průběhu roku oznámil, že roční jízdenky na městskou hromadnou dopravu platí o měsíc kratší dobu. Nebo kdyby to samé udělal třeba majitel fitcentra.

Soudy pravděpodobně nebudou

Ministerstvo dopravy se ovšem nejspíš žádných žalob obávat nemusí, i když například autopůjčovny se cítí poškozeny.

Po nové dálnici s novou známkou
Po nové dálnici s novou známkou | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Určitě nás to poškodilo, ale vyplatil by se takový soud? I čas jsou peníze," řekl Michal Stára z autopůjčovny Hertz, která má sedm poboček ve čtyřech městech a nabízí bezmála tisíc aut.

Zatímco v minulých letech měla půjčovna na výměnu známek dva měsíce, teď se doba zkrátila na polovinu. "Jsou to pro nás zvýšené náklady," dodal Stára.

Tisíc osobních aut znamená 900 tisíc korun za roční dálniční známky.

"Museli jsme na konci roku utratit velké peníze. Jinak bychom známky nakupovali postupně, rovnoměrně," řekl Aktuálně.cz dispečer pražské autopůjčovny AA-Auto.cz. Firma musela naráz vydat přes třicet tisíc korun.

Obdobně hovoří i představitelé dalších půjčoven.

Známky? Vyprodáno!

Právě zkrácení platnosti ročních dálničních kuponů vedlo k tomu, že se prodej nálepek na konci roku téměř zdvojnásobil a na některých benzinových stanicích nebyly krátkodobě k dostání.

Podle obou hlavních distributorů známek - České pošty a asistenční služby ABA - je nálepek ve skladech dostatek, ovšem prodejci špatně odhadli, jaký o ně bude zájem.

"V tuto chvíli máme spoustu objednávek, protože známky někde došly," řekl Aktuálně.cz obchodní ředitel ABA Josef Černý.

Dopravní policisté se v prvních dnech nového roku sice na kontrolu dálničních kuponů speciálně nezaměřili, ovšem pokud při běžné kontrole zjistí, že novou nálepku motorista nemá, budou dávat pokuty.

Mnozí řidiči jezdili bez dálniční známky asi deset kilometrů po nové dálnici D8 od německých hranic po Ústí nad Labem.

Na hraničním přechodu totiž kvůli předpokládanému vstupu republiky do takzvaného schnengenského prostoru už není celnice ani obchod, kde by bylo možné kupon koupit. Nejbližší prodejní místo je až po deseti kilometrech do vnitrozemí.

"Známky si tady kupují téměř všichni němečtí řidiči, kteří zde zastaví, ale i mnoho těch českých," řekl ČTK pracovník společnosti TO&MI, která prodává známky na prvním odpočivadle za hranicemi.

 

Právě se děje

Další zprávy