reklama
 
 

Sobotka u expertů zjišťoval, jak čelit populistům a slibotechnám. Američané radili už i Paroubkovi

21. 1. 2017 9:07
Sociální demokraté by na své předvolební kampani chtěli spolupracovat s americkými experty, kteří vedli prezidentskou kampaň Baracku Obamovi nebo Hillary Clintonové. Premiér a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka se společností STG diskutoval o tom, „jak v politice čelit populistům a slibotechnám“. S americkými experty z konkurenční agentury PSB už spolupracoval někdejší šéf ČSSD Jiří Paroubek.

Praha – Volební manažer sociální demokracie Jan Birke po týdnu v nové funkci potvrdil, že strana usiluje o spolupráci s americkou agenturou STG, která v předvolební kampani výrazně pomohla prezidentu Baracku Obamovi a podílela se také na neúspěšné propagaci Hillary Clintonové.

Zástupci STG kvůli práci pro předsedu ČSSD přijeli do Prahy. Strana po nich bude chtít rady, jaká témata zdůraznit, jak je jednoduše vysvětlit voličům i jak využít sociálních sítí. Birke řekl, že sociální demokracie stojí především o zkušenosti partnerky firmy STG Julianny Smootové a jednoho z ředitelů společnosti Dana Kanninena. Ve středu večer s nimi premiér Bohuslav Sobotka diskutoval o tom, „jak v politice čelit populistům a slibotechnám“.

Díky úspěšné Obamově prezidentské kampani získala Smootová post v Bílém domě. Ze své kanceláře plánovala a koordinovala společenské akce. Předtím radila demokratům s několika kampaněmi například do Senátu a osvědčila se.

Byla jedna z prvních lidí, koho Obama pozval do týmu, když začal v roce 2007 usilovat o post prezidenta USA. Smootová měla na starosti finance a podařilo se jí na jeho kampaň sehnat rekordní množství peněz. Její kolega Kaninnen byl jak v týmu Obamy, tak i u Clintonové. Ta ho pár týdnů před volbami vyslala do důležitého státu Severní Karolína, kde měl k urnám přivést více Afroameričanů a vysokoškolsky vzdělaných lidí. Clintonová však s Donaldem Trumpem prohrála nejen v Karolíně, ale v celé zemi.

Cizinci spíš zkrotí lokální šéfy

Sociální demokraté – pokud se na spolupráci s nimi dohodnou – potřebují někoho, kdo kampaň povede a má zkušenosti se strategií. Říká to mediální konzultant Karel Křivan. Podle něj má plán ČSSD jednu výhodu a jednu nevýhodu.

"Zahraniční poradci mohou umět zkrotit lokální šéfy, kteří si to chtějí dělat po svém,“ uvedl Křivan. Za riziko však považuje, že STG nemá zkušenosti ve střední Evropě, a je otázkou, jak rychle se dokážou zorientovat v české politice.

Jejich hlavní práce bude spočívat v analýze statistických dat. „Agentury na základě průzkumů pomáhají s výběrem zaměření kampaně – zda například zdůrazní zvyšování daní či boj s nelegální migrací,“ řekl amerikanista Jakub Lepš (TOP 09). Nevymýšlejí sice slogany, ale pomohou s volbou ideálních volebních hesel, která budou na lidi fungovat. To pak testují na skupinách respondentů a nejúspěšnější nápady se stanou součástí oficiální kampaně. Lepš upozornil, že americké agentury kampaň přizpůsobují charakteru kandidátů.

Není to poprvé, co ČSSD spolupracuje s americkými experty. V době, kdy Jiří Paroubek coby lídr sociální demokracie získal přezdívku Buldozer, mu s předvolební kampaní radila americká agentura PSB. Stejní lidé, především však Alexander Braun, v roce 2013 spolupracoval i s šéfem ANO Andrejem Babišem, který jeho rad využije i letos.

autor: Kateřina Frouzová | 21. 1. 2017 9:07

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama