Sobotka u expertů zjišťoval, jak čelit populistům a slibotechnám. Američané radili už i Paroubkovi

Kateřina Frouzová Kateřina Frouzová
21. 1. 2017 9:07
Sociální demokraté by na své předvolební kampani chtěli spolupracovat s americkými experty, kteří vedli prezidentskou kampaň Baracku Obamovi nebo Hillary Clintonové. Premiér a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka se společností STG diskutoval o tom, „jak v politice čelit populistům a slibotechnám“. S americkými experty z konkurenční agentury PSB už spolupracoval někdejší šéf ČSSD Jiří Paroubek.
Bohuslav Sobotka na jednání s americkou firmou.
Bohuslav Sobotka na jednání s americkou firmou. | Foto: ČSSD

Praha – Volební manažer sociální demokracie Jan Birke po týdnu v nové funkci potvrdil, že strana usiluje o spolupráci s americkou agenturou STG, která v předvolební kampani výrazně pomohla prezidentu Baracku Obamovi a podílela se také na neúspěšné propagaci Hillary Clintonové.

Zástupci STG kvůli práci pro předsedu ČSSD přijeli do Prahy. Strana po nich bude chtít rady, jaká témata zdůraznit, jak je jednoduše vysvětlit voličům i jak využít sociálních sítí. Birke řekl, že sociální demokracie stojí především o zkušenosti partnerky firmy STG Julianny Smootové a jednoho z ředitelů společnosti Dana Kanninena. Ve středu večer s nimi premiér Bohuslav Sobotka diskutoval o tom, „jak v politice čelit populistům a slibotechnám“.

Díky úspěšné Obamově prezidentské kampani získala Smootová post v Bílém domě. Ze své kanceláře plánovala a koordinovala společenské akce. Předtím radila demokratům s několika kampaněmi například do Senátu a osvědčila se.

Byla jedna z prvních lidí, koho Obama pozval do týmu, když začal v roce 2007 usilovat o post prezidenta USA. Smootová měla na starosti finance a podařilo se jí na jeho kampaň sehnat rekordní množství peněz. Její kolega Kaninnen byl jak v týmu Obamy, tak i u Clintonové. Ta ho pár týdnů před volbami vyslala do důležitého státu Severní Karolína, kde měl k urnám přivést více Afroameričanů a vysokoškolsky vzdělaných lidí. Clintonová však s Donaldem Trumpem prohrála nejen v Karolíně, ale v celé zemi.

Cizinci spíš zkrotí lokální šéfy

Sociální demokraté – pokud se na spolupráci s nimi dohodnou – potřebují někoho, kdo kampaň povede a má zkušenosti se strategií. Říká to mediální konzultant Karel Křivan. Podle něj má plán ČSSD jednu výhodu a jednu nevýhodu.

"Zahraniční poradci mohou umět zkrotit lokální šéfy, kteří si to chtějí dělat po svém,“ uvedl Křivan. Za riziko však považuje, že STG nemá zkušenosti ve střední Evropě, a je otázkou, jak rychle se dokážou zorientovat v české politice.

Jejich hlavní práce bude spočívat v analýze statistických dat. „Agentury na základě průzkumů pomáhají s výběrem zaměření kampaně – zda například zdůrazní zvyšování daní či boj s nelegální migrací,“ řekl amerikanista Jakub Lepš (TOP 09). Nevymýšlejí sice slogany, ale pomohou s volbou ideálních volebních hesel, která budou na lidi fungovat. To pak testují na skupinách respondentů a nejúspěšnější nápady se stanou součástí oficiální kampaně. Lepš upozornil, že americké agentury kampaň přizpůsobují charakteru kandidátů.

Není to poprvé, co ČSSD spolupracuje s americkými experty. V době, kdy Jiří Paroubek coby lídr sociální demokracie získal přezdívku Buldozer, mu s předvolební kampaní radila americká agentura PSB. Stejní lidé, především však Alexander Braun, v roce 2013 spolupracoval i s šéfem ANO Andrejem Babišem, který jeho rad využije i letos.

 

Právě se děje

před 17 minutami

Britská vláda dává poslancům tři dny na přijetí zákona o brexitu

Za tři dny plánuje britská vláda v dolní komoře parlamentu prosadit prováděcí zákon k dohodě o brexitu. V pondělí to potvrdil Jacob Rees-Mogg, který za kabinet premiéra Borise Johnsona dojednává agendu Dolní sněmovny. Poprvé prý budou o návrhu zákona poslanci hlasovat v úterý, do pátku jej mají předat horní komoře parlamentu.Přijetí zákona je nutnou podmínkou pro ratifikaci dohody o podmínkách britského odchodu z EU. Opatření musí mimo jiné vysvětlit, jak bude Británie splácet unii dojednané vyrovnání finančních závazků, nebo jak bude fungovat mechanismus pro zachování volného režimu na irské hranici.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Praha vypsala nový tendr na novoroční videomapping. Nabídla, že zajistí bezpečnost

Pražský magistrát vypsal nové výběrové řízení na organizátora promítání na budovy, které by mělo nahradit novoroční ohňostroj. Do prvního výběrového řízení se přihlásil jen jeden zájemce, který nesplnil podmínky. Oproti prvnímu tendru magistrát odstranil z podmínek povinnost zajistit bezpečnost akce, kterou si vezme na starost město. "Zakázku jsme zjednodušili a očekáváme, že se do ní přihlásí více uchazečů," uvedl mluvčí Prahy Vít Hofman. Maximální částka, kterou je město ochotné za atrakci zaplatit, zůstala dva miliony korun. Zájemci mohou nabídky podávat do 6. listopadu, ihned poté by měla zasednout výběrová komise a pokud někdo uspěje, smlouva by podle mluvčího měla být uzavřena v polovině listopadu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy