Rozhovor - Byl ministrem financí ve třech levicových vládách a sněmovně předkládal čtyři státní rozpočty. Letos se už podruhé podílí na přípravě rozpočtu jako předseda rozpočtového výboru.
Jako první místopředseda opoziční ČSSD už Bohuslav Sobotka oznámil, že jeho strana tentokrát rozpočet nepodpoří, poprvé od roku 1997.
Dnes sněmovna projedná rozpočet v prvním čtení, kdy se rozhoduje pouze o výši rozpočtového schodku. Proti deficitu navrženému vládou nemají sociální demokraté podle Sobotky zásadní námitky.
2. díl rozhovoru s Bohuslavem Sobotkou: Porcování medvěda může zabránit vláda, říká exministr financí o tradičním přerozdělování několika miliard jako investiční dotace, které poslanci posílají do svých volebních okrsků | |
Díl 3.: Kvůli reformě je třeba přidat důchodcům, myslí si Bohuslav Sobotka. Dopadne na ně velmi tvrdě, proto by bylo dobré výrazně více valorizovat důchody, tvrdí. |
"Byl jsem překvapen, když jsem viděl návrh rozpočtového výhledu. Očekával jsem, že koalice po tom poměrně velkém humbuku kolem tzv. reformy veřejných rozpočtů předloží prognózu, jak se bude deficit státního rozpočtu vyvíjet. Počítá s tím, že příští rok bude 70, pak 71 a 73 miliard v roce 2010. Takže pro mě je to určité zklamání," říká Sobotka v rozhovoru pro deník Aktuálně.cz.
"Podle našich propočtů bychom byli schopni deficit v roce 2010 snížit o něco víc, abychom se přiblížili k 55 nebo 60 miliardám korun. Souvisí to s naší odlišnou strategií v oblasti daňové politiky. Nesnižovali bychom dál efektivní sazbu daně z příjmu právnických osob," vysvětlil.
A: Kdyby došlo k debatě o výši schodku, dohodli byste se s vládou na nižších číslech?
Dohoda byla možná, když jsme s ODS jednali na sestavování vlády. Cíl dosáhnout schodku veřejných financí ve výši 2,3 procenta HDP v roce 2010 byl v zásadě dohodnut v rámci přípravných jednání o velké koalici. Rozpor byl v cestě, jak tam dojít. My odmítáme, aby se snižování daní kompenzovalo těmi škrty, které se dnes realizují.
Hlavní problém vidím u poklesu reálných mezd učitelů a některých dalších zaměstnanců veřejného sektoru. Problém je i ve valorizaci důchodů a ve škrtech pro středněpříjmové rodiny s dětmi.
Rozpočtová expanze 2008
A: Používáte údaj ministerstva financí, že deficit státního rozpočtu dosáhne 70,8 miliardy korun. Ovšem to není celá částka, kterou se naše společnost zadluží. Z materiálů ministerstva financí vyplývá, že zadlužíme naše potomky 95 miliardami, podle evropské metodiky ESA95 dokonce 121 miliardami. Co je tedy správně?
Když jsem se díval na nárůst veřejného dluhu, tak mi vyšlo, že vyroste o 94 miliard. To je číslo, které se podle mě blíží k realitě deficitu státního rozpočtu a ostatních veřejných rozpočtů, které v České republice máme.
Růst dluhu o 94 miliard ukazuje, že je správný náš odhad, podle kterého se během funkčního období Topolánkovy vlády dluh zvýší o 400 miliard korun.
Pravda také je, že letošní rok se bude vyvíjet lépe, než se očekávalo, a že se deficit státního rozpočtu bude pohybovat okolo 80 miliard korun. Současně se tím ukazuje, že plánovaný pokles deficitu je pouze deset miliard korun.
A: To je tedy podle vás málo?
Výše deficitu je paradoxní v situaci, kdy příští rok vláda vybere na nových nepřímých daních 36 miliard korun. To je obrovský daňový polštář, který si sice v příštích letech vypustí snížením podnikových daní, dává však vládě prostor k obrovské fiskální expanzi. Celkový objem výdajů v příštím roce výrazně roste, proto také rozpočet nejde označit za restriktivní, ale za expanzivní.
Lepší kontrola nad fondem dopravy
A: Ovšem sám jste už říkal, že bilance rozpočtu se zhorší tím, že se zvýší investice hlavně do dopravy o 40 miliard. To je částka, se kterou souhlasíte?
Pokud něco pokládám za pozitivní na tomto návrhu státního rozpočtu, a mnoho těch věcí není, pak je to přechod na financování fondu dopravy ze státní dotace. Je to předpoklad k tomu, aby se příjmy a výdaje fondu staly udržitelnými, a současně to je důležitý předpoklad pro možnou integraci fondu dopravy ze státního rozpočtu.
Jsem příznivcem toho, aby byly státní fondy financovány ze státního rozpočtu, aby ztratily právní subjektivitu. Navrhoval jsem to už v jednání s ODS o utvoření velké koalice. Návrhem sociální demokracie je udělat z fondů samostatné kapitoly v rámci státního rozpočtu.
A: Rozpočet státního fondu dopravy se také projednává ve sněmovně, ale vždy je to ve stínu státního rozpočtu. Proběhne letos podrobnější rozprava o dopravních investicích? Přece jen jde o částku, která se v příštím roce blíží ke sto miliardám.
Obávám se, že to bude stejné jako v minulosti. Rozpočet fondu dopravy zatím není projednáván v kontextu s ostatními výdaji.
Rozpočet fondu dopravy je spíš vnímán regionálně lobbisticky. Jedná se víc o tom, kolik peněz by mělo být na obchvat toho či onoho města, než o tom, jestli je správný poměr investic do železnic a do silnic, jestli jsou výdaje efektivní, nebo jestli fond plánuje realisticky.
S tím už byly v minulosti problémy, protože fond dopravy měl obvykle větší oči, než dokázal proinvestovat, a to způsobilo přesuny do resortních fondů. Opět se to ukáže, protože vláda poskytla fondu dopravy výrazné prostředky na spolufinancování projektů Evropské unie a ty peníze letos vůbec nebudou potřeba.
To pokládám za absurdní v situaci, kdy vláda sebrala peníze ministerstvu školství z rezervního fondu, kde ty peníze měly sloužit na investice do vysokých škol, a poslala je fondu dopravy, který je neutratí a převede do příštího roku.
A: Kolik peněz se převede do příštího roku?
Vláda posílila příjmy fondu dopravy cca o deset miliard korun, podle mých informací několik miliard korun z toho zůstane neutraceno.
A: Už jste vyjmenoval, o čem všem se v souvislosti s dopravními investicemi nebude mluvit. Nemohla by být řeč o konkrétních plánech? Například se nepočítá s tím, že se v příštích osmi letech začne stavět rychlostní silnice R35 z Hradce Králové do Olomouce, kterou všechny strany před volbami slibovaly jako druhé spojení Čech a Moravy.
Diskuse o tom může být, ale je to především odpovědnost vlády. Ta silnice by potřebovala stejný přístup jako svého času měla vláda k dálnici D47 do Ostravy. V situaci, kdy zrušila spolupráci s Housing&Construction, ustavila vládní výbor, který se speciálně výstavbě D47 věnoval. To by bylo řešení i dnes. Nelze to nechat jen na úřednících z Ředitelství silnic a dálnic.