Ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas řekl Aktuálně.cz, že podle současných plánů by mělo řady jeho podřízených rošířit zhruba šest set pohraničních policistů, kteří po vstupu do schengenského systému přijdou o službu na hranici. Původně se podle něho dokonce uvažovalo, že posila by čítala osm set mužů z pohraničí.
V současné době má dohled nad drodržováním dopravních předpisů na starosti kolem 1300 mužů.
Pokud tedy dostanou dnes slibované posily, zvýší se úměrně i pravděpodobnost, že bude motorista při jízdě zkontrolován.
Jeden policista na 200 lidí
Experti na bezpečnost dopravy vyčítají policii, že je v posledních týdnech na silnicích vidět méněž než v červenci, kdy vstoupil v platnost bodový systém a úřady začaly vybírat za přestupky výrazně vyšší pokuty.
Zdeněk Bambas však uvedl, že je to přesně naopak. Když začal platit bodový systém, měli policisté hodně práce s administrativou, neboť počítačové propojení mezi úřady mnohde ještě nefungovalo. A na silnicích jich proto bylo méně než teď.
"To, že zrovna nevidíte policistu, ještě neznamená, že on nevidí vás," podotýká policejní mluvčí Pavel Hanták.
I tak není podle ředitele Bambase možné, aby za současných početních stavů byla policie všude.
Pokud by v současnosti vyrazili do terénu všichni policisté včetně policejního prezidenta Vladislava Husáka, měla by jedna osoba v uniformě na starosti zhruba dvě stě civilistů a plochu dvaceti kilometrů čtverečních.
"To spíše potkáte Ježíška než policistu," říká v nadsázce Bambas.
Pořádková policie vyrazí do ulic
Policejní prezídium i tak slibuje, že řidiči budou pod častější kontrolou už od příštího ledna. Na ulicích totiž přibyde uniformovaných policistů, kteří mají na starosti i kontrolu silničního provozu.
Právě připravuje změnu v náplni práce pořádkových policistů. Takovou, že složitější trestné činy - například pojistné či úvěrové podvody, vydírání nebo hospodářské trestné činy - vyšetřovala rovnou kriminální policie.
"Uniformovaná policie, především pořádkáři, zpracovala jen za loňský rok 263 909 trestných činů. Nyní projednávaný návrh počítá s převedením asi padesáti tisíc těchto trestných činů ke kriminální policii a vyšetřování," řekl Čestmýr Pastyřík, ředitel pořádkové a železniční policie.
Toto odlehčení by mělo vést k tomu, že policisté nebudou muset tak dlouho sedět v kancelářích u psacích strojů.
Policie: Nejsme pošťáci!
Policie se chce zbavit i další práce, která ji zbytečně zatěžuje. Proto už iniciovala změnu trestního řádu a zákona o soudních exekutorech a exekuční činnosti.
Cílem těchto návrhů je "upozadit" policii v ryze nepolicejních činnostech, což je například doprava osob k soudu, aby si tam vyzvedly obsílku.
"Za letošní první pololetí jsme takto k soudu dopravili více než šest tisíc osob, což je téměř stejný počet jako za celý rok 2004. Významná část těchto lidí si přitom jenom vyzvedla soudní zásilku a byla zase propuštěna. Výjimkou nejsou ani eskorty z Chebu do Ostravy," řekl šéf pořádkové a železniční policie Čestmír Pastyřík.
Obdobná situace je i v doručování soudních zásilek. "na poštovní doručovatele jsme si jen za prvních šest měsíců letošního roku jsme si zahráli v téměř 82,5 tisících případech," poznamenal mluvčí Hanták.
Exekutoři se bojí o své zdraví
Poslední oblastí, kde policie usiluje o změnu, je asistence exekutorům.
Pokud se exekutor obává, že bude při své práci napaden, může podle současné právní úpravy požádat o policejní doprovod. A exekutoři tohoto práva využívají čím dál více.
"Počet žádostí roste," řekl ředitel Pastyřík. Od ledna do července policie asistovala u bezmála 2,5 tisíce exekucí, což je o téměř pět set více než za stejné období loni.