Žně nepoctivců. Sanatorium objednalo 40 roušek, přišly pouze čtyři z Jerevanu

Radek Dragoun Radek Dragoun
15. 4. 2020 5:30
Lidé i několik týdnů po nástupu pandemie shání ochranné pomůcky, kde se jen dá. Ze zoufalosti nakupují i od neprověřených prodejců, a to i lékaři a zdravotnická zařízení. Vystavují se však riziku, že jim objednané zboží vůbec nedorazí. Piráti trh s rouškami analyzovali a na základě výsledků se rozhodli na jedenáct e-shopů podat trestní oznámení kvůli podezření ze spáchání trestného činu podvodu.
Balíček s rouškami, které obdrželo teplické sanatorium z arménského Jerevanu.
Balíček s rouškami, které obdrželo teplické sanatorium z arménského Jerevanu. | Foto: Aktuálně.cz

Na konci února bylo již zřejmé, že koronavirová epidemie se nevyhne ani Česku. Lidé proto hromadně nakupovali roušky a další ochranné pomůcky, a sehnat je tak začalo být těžší a těžší. Lékárny i další obchody hlásily vyprodáno. "Nikde nebyly a my jsme je opravdu nutně potřebovali. Všude nám říkali, že je nemají," popisuje ředitelka Sanatoria Europa v Teplicích Jana Soukupová. Proto když vedení objevilo e-shop Huglo.cz, který je stále nabízel, tak jich zde za 1254 korun čtyřicet zakoupilo.

Roušky ale ani po měsíci nepřišly, obchod navíc zpočátku nereagoval na dotazy sanatoria, co se s objednávkou stalo. Až čtrnáct dní po třetím dotazu přišla odpověď, že obchod objednávku předal dodavateli. Týden nato objednané roušky skutečně dorazily.

Balíček z Jerevanu neobsahoval žádný dopis ani fakturu, pouze čtyři roušky.
Balíček z Jerevanu neobsahoval žádný dopis ani fakturu, pouze čtyři roušky. | Foto: Aktuálně.cz

Jenže v balíčku místo čtyřiceti roušek byly pouze čtyři. Vedení sanatoria přišlo zvláštní i to, v čem roušky přišly. V balíčku kromě roušek nebyl žádný dopis ani faktura. Balík navíc přišel z hlavního města Arménie Jerevanu. Není tedy úplně jasné, zda jde skutečně o objednávku z e-shopu Huglo.cz. "Ale nevíme, proč by nám někdo posílal čtyři roušky z Jerevanu," říká ředitelka Soukupová.

To, že jde skutečně o tuto objednávku, dovozují i z toho, že byla adresována předsedovi představenstva Josefu Trhlíkovi včetně telefonního čísla, které však sanatorium nikde neuvádí ani nikomu neposkytuje. Vedení sanatoria tak soudí, že telefonní číslo pochází z objednávkového formuláře, kam ho Trhlík uvedl.

Nespokojený s objednávkou roušek přes e-shop Huglo.cz je také neurolog Jiří Piťha. I on sháněl pro svou potřebu ústenky, které byly v té době těžko k sehnání. Když se mu však objevila na Facebooku reklama na e-shop, který je nabízel, neváhal a objednal je zde. "I když cena byla neúměrná, tak jsem je objednal. Jak se říká, tonoucí se stébla chytá," říká Piťha.

O pár dní později si však přečetl zkušenosti jiných zákazníků, kteří na své zboží čekají bez úspěchu i několik týdnů nebo měsíců, a raději se rozhodl od smlouvy odstoupit. Jenže na jeho e-mail nikdo nereagoval. Denně jim přitom posílal i desítky zpráv. Všechny však zůstaly bez odezvy.

Spojil se proto s právníkem, který mu pomohl naformulovat další e-mail. "Zmínil jsem v něm, že jsem lékař a že roušky potřebuji, abych vůbec mohl přijít do kontaktu s pacienty. Upozornil jsem, že za nouzového stavu mají veškeré podvody v trestním zákoníku přísnější klasifikaci," říká Piťha. Kopii e-mailu poslal také Robertu Čablovi, který je podle obchodního rejstříku ředitelem ve Velké Británii sídlící společnosti Ropeta Ltd., která je provozovatelem e-shopu.

Následující den se obchod Piťhovi vůbec poprvé ozval. Odstoupení od smlouvy uznal a vrátil mu peníze na účet. Jenže řadě lidí se něco podobného ani za několik týdnů nepodařilo, jak vyplývá například z diskuse poškozených na Facebooku. Piťha si svůj úspěch vysvětluje tím, že napsal desítky e-mailů, dopis naformulovaný právníkem, zmínil trestní odpovědnost ve stavu nouze, a také tím, že je lékař.

Ne všem zákazníkům se podařilo získat své peníze zpět. "Obrátilo se na nás více než sto občanů, kteří zaplatili obchodu Huglo.cz za roušky či respirátory, a přitom v drtivé většině zboží jim nebylo doručeno a nezískali zpět ani své peníze. Mnoho z nich navíc doložilo, že byli opakovaně vyzývání k zaplacení již zaplaceného zboží. Těmto lidem nepomohly ani četné urgence a dopisy," popisuje zkušenosti lidí analytik Pirátů Janusz Konieczny, který se zabýval e-shopy nabízejícími roušky a shromažďoval zkušenosti jejich zákazníků.

Mezi poškozenými je například i léčebna dlouhodobě nemocných, která chce však zůstat v anonymitě. Ani ona se roušek zatím nedočkala, na místo toho je opakovaně vyzývána k zaplacení objednávky, přestože to již dávno učinila, a dokonce hned několikrát přes zákaznickou podporu zaslala potvrzení o bankovním převodu. Roušky ani peníze nazpátek neobdržela. Pacienti těchto zařízení přitom patří mezi vůbec nejohroženější skupiny nákazy koronavirem. 

Deník Aktuálně.cz se zkoušel s obchodem spojit. Na otázky zaslané na jediný veřejně dohledatelný e-mail však přišla jen automaticky generovaná odpověď odkazující na odpovědi na nejčastěji kladené otázky. Obchod nereagoval ani na dotazy zaslané přes formulář zákaznické podpory.

Neúspěšná byla také snaha o kontaktování Roberta Čably, který je ředitelem společnosti zřizující e-shop. Telefon nezvedal a na SMS zprávy nereagoval. Z veřejně dohledatelných informací vyplývá, že je jednatelem realitní kanceláře v Kyšicích na Kladensku. Podle centrální evidence exekucí je na něj vedeno pět exekucí na částku téměř 400 tisíc korun.

Jím vedená britská společnost s neznámými vlastníky Ropeta Ltd. je provozovatelem také e-shopu Rivalenti.cz, který má rovněž ve svém sortimentu roušky. Koneckonců hned na úvodní stránce nabízí několik jejich typů s údajnou více než padesátiprocentní slevou. Obchod však na svých stránkách nemá kromě formuláře uvedenou žádnou kontaktní adresu.

Doménu vlastní další Čabla, tentokrát Zdeněk ze Slaného, který je rovněž majitelem domény Huglo.cz. Je majitelem také domény e-shopu Vevio.cz, před jehož praktikami ve skupině na Facebooku varuje téměř pět tisíc lidí. Obchod však již oznámil ukončení činnosti.

Před všemi těmito obchody, které spojuje příjmení Čablových, varuje také Česká obchodní inspekce, která je označuje za rizikové. "Z webových stránek není jednoznačně zřejmé, kdo je prodávajícím, tedy s kým spotřebitel uzavírá smlouvu a vůči komu může uplatňovat svá práva," uvádí inspekce. Kromě již zmíněných e-shopů jde také o Zozu.cz, Zizer.cz a Calvil.cz.

Pochybných e-shopů je více

Analýza Pirátů opřená o více než 300 podnětů lidí však ukazuje, že pochybných obchodů, které nabízí v době pandemie roušky, je více. Právnička Adéla Šípová, která bude kandidovat v senátních volbách za Piráty, a místopředsedkyně strany Olga Richterová se proto rozhodly kvůli jedenáctce e-shopů včetně tří provozovaných společností Ropeta Ltd. podat trestní oznámení na neznámého pachatele pro možné spáchání trestného činu podvodu.

"Zákazníkům často i nyní po více než měsíci nebylo doručené zboží, některé e-shopy mají anonymní vlastníky v zahraničí, zveřejňují prokazatelně nepravdivé informace včetně fiktivních recenzí, zneužívají fotografie a dokonce i loga známých médií, vyzývají k platbě již zaplaceného zboží a komunikují pouze skrze automat. Apeluji proto na občany, aby byli obezřetní při nákupu zdravotních ochranných pomůcek," vysvětluje právnička Šípová.

Jakých e-shopů se týká trestní oznámení Pirátů?

Huglo.cz
Rivalenti.cz
Svetomat.cz
Nenipostovne.cz
Vsevakci.cz
Kafar.cz
Postovnezdarma.cz
Postazdram.cz
Zizer.cz
Rouska-na-oblicej.com
Neonky (nelaslovakova.com)

Česká obchodní inspekce doporučuje nakupovat jen u ověřeného obchodníka, se kterým má okolí dobré zkušenosti, vyhnout se anonymním prodejcům, kteří na svých stránkách neuvádí svoje kontaktní adresy (viz kompletní doporučení na konci článku).

Zcela anonymní je například e-shop Rouska-na-oblicej.com, kde si lze objednat respirátory KN95, které Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje zdravotnickému personálu v zařízeních, kde dochází ke kontaktu s pacientem, u kterého je podezření na onemocnění covid-19, ale není zde riziko vzniku aerosolu. Čtyři takové respirátory lze na stránkách obchodu zakoupit za 1099 korun.

Internetový obchod je však už na první pohled pochybný. Obsahuje texty místy napsané krkolomnou češtinou, doporučení jedné z údajných spokojených zákaznic je napsáno v mužském rodě. Jediné možné spojení s provozovatelem e-shopu je možné skrze kontaktní formulář, na který však nikdo nereaguje. Na stránkách chybí jakékoliv obchodní podmínky. Vlastník domény se skrývá pomocí agentury PrivacyGuardian.org, která nabízí svým klientům anonymitu.

Stížnosti i na influencerku

Trestní oznámení Pirátů směřuje také na e-shop Nely Slovákové, vítězky reality show Hotel Paradise, kterou na Instagramu sleduje přes 350 tisíc fanoušků. Ta na svých stránkách nabízí roušky s membránou z aktivního stříbra, což má dokazovat analýza Ústavu fyziky a materiálového inženýrství Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, kterou Slováková zveřejnila.

Mluvčí univerzity však popřela, že by šlo o protokol vydaný univerzitou. Navíc stovky zákazníků si stěžují, že roušky ani po několika dnech nedorazily, případně že vůbec nesedí na obličeji. 

"Průběžný protokol z měření jsme v žádném případě nefalšovali ani jsme nevytvářeli žádná falešná razítka - tento fakt máme taktéž připravený pro dané instituce s ohledem na události předchozích dní," odmítla však Slováková jakékoli pochybení v úterý na Instagramu.

Jak nakupovat na internetu?

Česká obchodní inspekce vydala sedm doporučení, kterými by se měl řídit zákazník, který chce nakupovat na internetu:

1.) Nakupovat u ověřeného obchodníka, se kterým máte vy či vaše okolí dobré zkušenosti.

2) Nakupovat u neanonymních prodejců, tedy v obchodních podmínkách či kontaktech lze nalézt IČO, případně i adresu a telefon prodávajícího.

3) Podezřelé bývají požadavky na úhradu předem bez možnosti využít dobírku či osobní vyzvednutí. Avšak máte-li na výběr, výhodné bývá platit kartou, nebo jinými online prostředky s garancí od zprostředkovatele platby (Paypal, Twisto apod.), peníze lze totiž v případě problémů snadněji získat zpět. 

4) Vyhnout se prodejcům ze zemí, kde budete pak složitě uplatňovat právo na reklamaci (když koupíte aktivně zboží např. od prodejce z Hongkongu, Číny, Panamy, budete pak případné vady muset řešit právě s tímto obchodníkem). Ověřujte, zda znáte sídlo podnikatele, protože stránka v češtině či na ".cz" doméně není důkazem, že jednáte s českým prodejcem.

5) Před prvním nákupem si prohlédněte recenze a zkušenosti ostatních na nezávislých serverech (např. vasestiznosti.cz/stiznosti, případně srovnávače s hodnocením atd.).

6) Používejte stránky se šifrováním, poznáte je podle "zeleného zámku" a začínají na "https".

7) A také si ověřte, zda si nechcete něco objednat z již známého rizikového webu zveřejněného na stránkách ČOI. Seznam je pravidelně aktualizován, v žádném případě se však nejedná o úplný výčet rizikových e-shopů. Skutečnost, že internetový obchod není na seznam zařazen, neznamená sama o sobě, že nákup je bezpečný.

 

Právě se děje

Další zprávy