Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se stále nevzdává plánu začít s dílčími opravami prvních úseků na brněnské dálnici D1 ještě letos.
Změny podmínek tendrů, které ŘSD účastníkům v minulém týdnu rozeslalo, prý nezpozdí termíny otevírání obálek stanovené na 1. a 2. října.
Vítězové tendrů na jednotlivých úsecích by tak mohli být známí v polovině října a v ideálním případě by se ve stejné době začalo s přípravnými pracemi.
To je ale optimální scénář, připustila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Reálně totiž hrozí, že se některý z účastníků tendrů kvůli výsledkům výběrového řízení odvolá k antimonopolnímu úřadu, což by zahájení stavby zdrželo.
"Ve chvíli, kdybychom podepsali smlouvy se zhotovitelem, tak bychom se okamžitě pustili do přípravných prací," uvedla Vápeníková.
Ty by vzhledem k pozdní roční době a brzkému nástupu zimy nespočívaly v zasahování do samotného tělesa dálnice a zahajování betonářských prací.
Takzvaná nultá fáze by podle ŘSD spočívala v odstranění nepotřebných mostů, zahájení prací na nových nadjezdech a rozšíření krajnice tak, aby na ni mohl být převeden automobilový provoz ve chvíli, kdy silničáři začnou se samotnou opravou dálničního tělesa.
ŘSD měnilo podmínky tendru kvůli častým dotazům a připomínkám, které k průběhu řízení měly jednotlivé stavební firmy. Podle ředitelství změna omezí možnost budoucího vzniku víceprací, a tím i prodražování staveb.
Tendr na opravy dálnice se v současnosti nachází ve druhém a závěrečném kole výběrového řízení, ve kterém má ŘSD vybrat vítěze na základě ceny.
40 kilometrů za 4,4 miliardy
O zakázku se uchází 13 firem. Z velkých jsou to například Metrostav, Skanska, Strabag a Eurovia CS. Posledně jmenovaná firma a ŘSD se několik měsíců přou o to, kdo zavinil zvlnění části dálnice D47 u Ostravy.
O modernizaci dálnice rozhodlo ministerstvo dopravy vloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod.
Prohlédněte si vady na D1:
Tehdy úřad chtěl začít s opravami na jaře letošního roku. ŘSD zakázku na modernizaci prvních pěti úseků měřících dohromady necelých 40 kilometrů odhadlo na 4,4 miliardy korun.
Pro letošek je zajištěné financování ve výši 1,5 miliardy Kč. Modernizaci těchto prvních úseků má být podle ŘSD hotová do konce příštího roku.