Rakovina z výfuků zabíjí. Zůstane magistrála zúžená?

Pavel Baroch
13. 9. 2009 18:43
Pražský magistrát rozhodne o osudu Legerovy ulice
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Půl roku poté, co se na zkušební dobu zúžila o jeden pruh frekventová Legerova ulice v centru Prahy, se schyluje k rozhodnutí, jestli v této části magistrály s extrémně vysokých znečištěným ovzduším zůstane i nadále omezen automobilový provoz.

Pražský magistrát, který se v nejbližších týdnech chystá o osudu Legerovky rozhodnout, je přitom pod dvojím tlakem.

Dvě radnice, jichž se provoz na Legerově ulici bezprostředně dotýká, totiž žádají naprosto odlišný postup. Praha 2 chce zúžení zachovat, Praha 4 naopak návrat do původního stavu.

Eva Rychlíková ze středočeského zdravotního ústavu přitom ve svém expertním odhadu zjistila, že v této ulici v centru metropole se kvůli prachu, oxidům dusíku a dalším výfukovým škodlivinám zvyšuje pravděpodobná úmrtnost o desítky procent. Například u nádorů plic je to více než 50 procent.

Radnice Prahy 2 přitom tvrdí, zúžení pomohlo exhalace z výfuků snížit. A navíc to nezpůsobilo žádný dopravní kolaps. "Situace se tam výrazně zlepšila po všech stránkách, chceme zúžení natrvalo," řekl Aktuálně.cz místostarosta druhého pražského obvodu Václav Vondrášek.

Ať se okamžitě Legerova zase rozšíří! volá Praha 4

Radnice Prahy 4, odkud auta do Legerovy ulice jezdí, naopak žádá, aby se tato část pražské magistrály, kudy projede až sto tisíc aut denně, co nejdříve vrátila do původní podoby. Tvrdí, že se kvůli omezení Legerovy ulice zhoršila dopravní situace v jejích ulicích.

Už po osmi letech provozu musel být most opravován - za úplné výluky dopravy se zbudovaly nové izolace a vozovky, protože původní povrchy musely být téměř nepřetržitě opravovány.
Už po osmi letech provozu musel být most opravován - za úplné výluky dopravy se zbudovaly nové izolace a vozovky, protože původní povrchy musely být téměř nepřetržitě opravovány. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

"Souhlasili jsme se zúžením pod podmínkou, že pokud se ukáže, že to jakkoli zhoršuje životní podmínky obyvatel Prahy 4, všechno se zase vrátí do normálu," řekl starosta čtvrtého pražského obvodu Pavel Horálek.

Studie o dopadech zúžení Legerovy ulice podle Horálka dokázala, že na objízdných trasách vzrostla doprava o desítky procent a jízda na hlavním tahu po magistrále se prodloužila o několik minut.

"Potvrzuje se to, co říkáme od počátku tohoto experimentu. Pražská doprava jsou spojité nádoby, kdy někde uděláte pozitivní změnu, která se jinde negativně projeví," tvrdí starosta Horálek, podle něhož se doprava v této části Prahy musí řešit komplexně.

Auta jezdí pořád stejně, oponuje Praha 2

Radnice Prahy 2 má ovšem k dispozici jinou studii, kterou vypracovali experti Českého vysokého učení technického. Podle místostarosty Vondrášky ukazuje, že zúžení Legerovy ulice se na provoz nijak výrazně nepodepsalo.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Průjezdnost zůstala úplně stejná," řekl Aktuálně.cz Vondrášek. Dodal, že objízdné trasy byly více ucpané také proto, že byl omezen provoz i jinde, například na Letné kvůli stavbě tunelu Blanka a že do ulic Prahy vyjelo na jaře více motoristů.

"Hledali jiné trasy, které pak více zatížili," tvrdí místostarosta Vondrášek.

Ubylo skutečně smogu?

Radnice Prahy 2 si navíc nechala od Českého hydrometeorologického ústavu vypracovat podrobnou zprávu o znečištěném ovzduší v Legerově ulici před zúžením a po něm.

"Ukázalo se, že v květnu a červnu byla situace výrazně lepší," tvrdí zástupce starostky Václav Vondrášek.

Jana Ostatnická z českého hydrometeorologického ústavu Aktuálně.cz potvrdila, že v květnu a červnu exhalací skutečně ubylo, ovšem teprve podrobná studie by musela ukázat z jakého důvodu. Tyto měsíce totiž například mohl vát příznivý vítr, který mohl smog odfoukat.

 

Právě se děje

před 46 minutami

Boeing vyplatí odškodné rodinám obětí dvou nehod stroje 737 MAX

Americký výrobce letecké techniky Boeing odškodní rodiny 346 lidí, kteří zahynuli při haváriích dvou letadel typu 737 MAX v Etiopii a Indonésii. Poškozeným vyplatí 144 500 dolarů (3,4 milionu korun), uvedla dnes společnost v prohlášení.

Padesátimilionový fond, který vznikl letos v červenci a z něhož chce Boeing pozůstalé vyplatit, začne okamžitě přijímat žádosti od pozůstalých. Částka bude uvolněna nezávisle na žalobách, kterým firma kvůli haváriím čelí. Odškodnění si rodiny mohou nárokovat do konce listopadu.

Letecká společnost také v červenci prohlásila, že hodlá vyhradit dalších 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun) na podporu vzdělávání a hospodářství v obou zemích, kde k nehodám došlo.

Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Ethiopian Airlines spadl letos v březnu šest minut po startu z letiště zhruba 60 kilometrů od etiopské metropole Addis Abeba. Při nehodě zemřelo všech 157 lidí na palubě. Oběťmi byli lidé z 35 zemí, včetně čtyř Slováků.

Stejný stroj měl nehodu už loni v říjnu, kdy se letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 189 lidmi na palubě zřítilo po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy