Praha - "Nebudu vám říkat, že drogy jsou špatné. Drogy jsou dobré. Dokonce tak dobré, že z vás udělají otroka,“ říká průvodce Pavel Tůma skupině středoškoláků z Kladna, kteří se tísní v tmavém železničním voze. Vagon vypadá jako garsonka obývaná narkomanem, cestou ven na nástupiště v pražských Dejvicích studenti kličkují mezi odpadky, rozbitou elektronikou a injekčními stříkačkami.
Každý den se v takzvaném protidrogovém vlaku vystřídají desítky studentů, kteří si na vlastní kůži můžou vyzkoušet, jak odmítnout nabídku alkoholu od kamaráda v baru nebo jaké to je, dostat se do výslechové místnosti.
Ještě před rokem přitom unikátnímu projektu hrozil kvůli tahanicím o peníze a nezájmu českých úřadů zánik. Díky soukromým sponzorům se ale podařilo provoz alespoň částečně obnovit a o koncept navíc projevili zájem investoři z Bavorska.
Otec myšlenky preventivního protidrogového vlaku chystá na příští jaro velkou cestu českým pohraničím, při které hodlá navštívit čtyřiadvacet měst. Při té příležitosti pojede vlak ukázat i německým sousedům. Ve druhé polovině roku pak má bavorská firma investovat do nového, modernějšího typu vlaku, který bude jezdit za hranicemi. "Už ladíme jen detaily smlouvy. Jméno firmy zatím prozradit nemůžu, ale jde o velkou společnost, která se zabývá zdravým životním stylem,“ řekl Aktuálně.cz Tůma.
Spojení se zahraničním sponzorem by mohlo projektu pomoct vyřešit finanční problémy. Tůma se kvůli vlaku zadlužil půjčkou na 2,5 milionu korun a vlak si musí vstupenkami a sponzorskými dary vydělat 200 tisíc měsíčně, aby zaplatil náklady na provoz.
Poprvé se vlak, který podporuje například národní protidrogový koordinátor nebo šéf národní protidrogové centrály, představil už v roce 2006, po hospodářské krizi ale přišel o sponzory. Tůmův společník získal dotace ze Středočeského kraje, tehdy ještě ovládaného hejtmanem Davidem Rathem, ale právě kvůli dotaci se společníci pohádali.
Milionové dluhy
Tůma je dodnes přesvědčen, že dotační miliony se do vlaku nikdy neinvestovaly, a podal kvůli tomu trestní oznámení. Policie ale nic nevyšetřila. Nakonec Tůma vlak i všechna autorská práva na něj koupil za 3,3 milionu, které splácí dodnes. Vlak loni v lednu převezl do Dejvic, než ho ale stihl znovu zprovoznit, zdevastovala ho banda zlodějů.
"Škoda byla dva miliony. Tehdy jsem si myslel, že už nám hrozí definitivní zánik, ale nevzdal jsem to,“ popisuje. Žádal o pomoc ministra školství Marcela Chládka, od státu však peníze nepřišly.
Protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil tvrdí, že oblast prevence je dlouhodobě podfinancovaná, na podobné projekty má ministerstvo školství jen zhruba 15 milionů korun ročně. A na statistikách je špatná prevence v Česku vidět – tuzemské děti dlouhodobě okupují nejvyšší příčky v závislosti na cigaretách nebo alkoholu. "Protidrogový vlak nemůže tvořit základ prevence, ale je to velmi užitečný doplňující program,“ uvedl Vobořil.
Tůmovi se nakonec podařilo sehnat sponzory a vlak postupně opravit. První děti se do něj znovu podívaly letos na jaře, od září se prohlídky rozběhly naplno. Od března expozici založenou na skutečném příběhu mladé narkomanky, která se přes cigarety a alkohol propracuje až k závislosti na pervitinu, vidělo kolem šesti tisíc dětí.
Skupinka středoškoláků z úvodu už podobné příběhy zná, nepřekvapí je ani výstavka různých druhů drog. "Jsou to studenti zdravotního lycea zaměření na sociální činnost. Takže se se závislými setkávají třeba na praxi v nemocnici. Ale zapůsobilo to na ně, určitě to ještě budeme probírat spolu ve škole,“ myslí si jejich učitelka Alice Strejčková, která shodou okolností dřív pracovala jako vedoucí protidrogového centra.