Proměna Prahy začala. Magistrála u muzea zmizí pod zem

Michal Pavec, Pavel Baroch
29. 4. 2008 12:30
Rekonstrukci Národního muzea potvrdí dohoda
Zástupy aut u Národního muzea se stanou minulostí. Plán počítá i s podzemním propojením s budovou bývalého Národního shromáždění
Zástupy aut u Národního muzea se stanou minulostí. Plán počítá i s podzemním propojením s budovou bývalého Národního shromáždění | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Stát a hlavní město oficiálně zahájili největší architektonickou změnu v centru Prahy za poslední desetiletí.

Premiér Topolánek, primátor Bém a další politici se v Národním muzeu sešli k podpisu memoranda, podle něhož bude zrekonstruována tato významná instituce, kterou stavaři zároveň propojí s bývalou budovou někdejšího Federálního shromáždění.

Současně s tím se zcela změní horní část Václavského náměstí.

Z ní by měla zmizet čtyřproudá magistrála a kolony aut projíždějící okolo budovy Národního muzea by měly do několika let zmizet pod zem. Přetížená pražská komunikace se v úseku mezi náměstím I. P. Pavlova a Národním muzeem ponoří do tunelu, který pohltí i nepříjemný hluk projíždějících aut.

"Je to urbanistický zločin, který sem nepatří," označil premiér Mirek Topolánek čtyřproudou silnici oddělující nejznámější české náměstí od Národního muzea. "Muzeum k Václavskému náměstí patří," dodal Topolánek, podle něhož se ukrytím magistrály do tunelu vrátí Václavskému náměstí jeho celistvost.

Memorandum není právně závazné

Podepsané memorandum ovšem není právně závazné. Podle Topolánka je to ale velmi silná politická proklamace.

"Patří občas k ambicím předsedů vlád a primátorů, že chtějí v hlavním městě zanechat po sobě něco nového, přidat k němu novou budovu, či dokonce čtvrť. Já jsem skromnější, my jsme skromnější. Budu spokojen, když tu i díky mojí vládě něco zmizí: magistrála mezi Národním muzeem a Václavským náměstím," prohlásil Topolánek.

Se stavbou se začne za dva až tři roky

Pod muzeem by se mělo začít stavět v roce 2010 nebo 2011. Jednou z podmínek zahájení prací je ale dokončení některých částí vnitřního okruhu města, jako je například úsek mezi Malovankou a Pelc Tyrolkou v Tróji.

Ze Severojižní magistrály se podle plánu zastupitelů má v budoucnu stát výrazně méně frekventovaný městský bulvár.

Praha. Hlavní město České republiky.
Praha. Hlavní město České republiky. | Foto: Ondřej Besperát
Přečtěte si o celé Praze:
Praha se promění. Podívejte se, kde vyroste nová čtvrť

Stavba tunelu pod budovou muzea přijde státní pokladnu i město zhruba na deset miliard korun. Stavět se bude souběžně s rekonstrukcí Národního muzea. Práce na něm pak potrvají zhruba tři roky.

"Věřím, že peníze v rozpočtech společně najdeme," řekl před podpisem memoranda pražský primátor Pavel Bém.

Pod zemí bude také spojeno muzeum s budovou bývalého parlamentu, kterou Národní muzeum před časem získalo do svého vlastnictví. Z objektu se ale nejdříve musí vystěhovat rádio Svobodná Evropa.

Hloubí se další tunely

Primátor Bém připomněl, že přesunutí severojižní magistrály u Národního muzea pod zem je jen jednou z několika zásadních dopravních staveb v hlavním městě. Už teď se například pracuje na stavbě tunelového komplexu Blanka, který vede od křižovatky Malovanka až na druhý břeh Vltavy do Tróje.

"Bude chránit historické centrum Prahy," tvrdí Bém. Odpůrci stavby jsou ovšem přesvědčeni o tom, že nová autostráda na dohled chrámu svatého Víta přitáhne do centra Prahy další automobily a na některých místech zhorší životní prostředí.

 

Právě se děje

Další zprávy