Proč voláte v sobotu? Ptal se šéf drážního úřadu

Martina Machová, Tomáš Netočný
10. 8. 2008 13:10
Úřad vydává klíčová povolení ke stavbám na železnici

Studénka - Sedm cestujících našlo v pátek smrt v troskách expresu Českých drah za okolností, pro které se v České republice jen těžko hledá srovnání.

Na železničním koridoru postaveném za desítky státních miliard se čtyři sta pasažérů mezinárodního expresu vřítilo do místa, kde právě na koleje dopadl rozestavěný silniční most. Vlak jel rychlostí téměř 140 kilometrů v hodině.

Na zakázku Moravskoslezského hejtmanství stavěla most společnost Ostravské dopravní stavby. "Samozřejmě, že je to odpovědnost stavební společnosti, která tam pracovala. Bylo to jejich staveniště," uvedl v rozhovoru pro Aktuálně.cz hejtman Evžen Tošenovský.

Foto: Petr Sznapka
Čerstvé zprávy ze Studénky:
České dráhy uvolnily Studénku. Některé vlaky už jezdí
Policie už ví: Sedmou obětí Studénky je žena z Ostravy

Ale kdo měl soukromou společnost hlídat, aby neohrozila stovky cestujících ve vlacích pod stavbou? Jednou z klíčových institucí, které mají k tragédii co říci je Drážní úřad.

Ten v prostředí železnic funguje obdobně jako stavební úřad na normálních stavbách a Společnosti Dopravní stavby Ostrava tedy musel dát ke stavbě patřičná povolení.

Dvacet čtyři hodin po neštěstí proto Aktuálně.cz požádalo ředitele Drážního úřadu Pavla Kodyma o odpovědi na několik otázek. Například: "Jakou roli hraje Drážní úřad v neštěstí u Studénky? Kontrolovali jste průběh stavby?"

Zavolejte v pondělí ráno

Odpověď byla nečekaná. Zatímco stovky záchranářů, policistů, železničářů a dalších lidí pracují ve Studénce od pátku téměř nepřetržitě, ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym upozornil, že je víkend a že se o pracovních záležitostech nehodlá bavit.

"Já teď nejsem v pracovní době, zavolejte v pondělí ráno," prohlásil do mobilního telefonu v sobotu odpoledne ředitel Kodym. 

Drážní úřad přitom nejenže znal celou projektovou dokumentaci stavby včetně jejího harmonogramu, ale dokonce mohl zkontrolovat, zda souhlasí skutečné dění na stavbě s tím, co firma plánovala a ohlásila.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte speciál:
Sedm mrtvých ve vlaku smrti. K odpovědnosti se nikdo nemá

Šéf Drážního úřadu může odpovědět, jak takové kontroly probíhají a zda jeho podřízení nějaké prováděli na stavbě mostu u Studénky. Čas na vysvětlení, kdo a jak stavaře v blízkosti trati hlídá, si však Pavel Kodym v sobotu neudělal.

O Studénce prý stejně nic neví a hovor ukončil slovy: "Ne, neumluvíte mne, nezlobte se."

Rekonstrukci mostu silnice 1. třídy do Studénky si u Ostravských dopravních staveb objednal Moravskoslezský kraj. Na stavbě se pracovalo od letošního jara a svědci vypověděli, že tam panoval nebývalý nepořádek.

"Nejednou jsem viděl dělníky, jak šli na stavbu podnapilí přímo z hospody," sdělil pro Aktuálně.cz David Šimíček ze Studénky. "Z mostu dolů padalo kde co. Kusy betonu, desky. Žádné ochranné sítě jako na jiných stavbách jsem tam nikdy neviděl," uvedl muž.

 

Právě se děje

Další zprávy