Praha - Stavba pražského tunelu Blanka se prodraží zhruba o deset miliard korun a může trvat déle.
V České televizi to v neděli řekl primátor hlavního města Bohuslav Svoboda.
Nové požadavky stavitele tunelu firmy Metrostav podle něj mohou vést ke zpomalení prací na této dopravní stavbě. Skokové zvýšení ceny o více než čtvrtinu na zhruba 35 miliard korun, jde totiž podle Svobody nad rámec rozpočtových možností města.
Komentář Jana Lipolda:
Přihoďte 10 miliard a budu vaše, vzkazuje Miss Blanche
Původní cena byla 21 miliard
"Nárůst ceny je takový, že ji skutečně nejsme schopni zaplatit, protože to je skokový nárůst, oproti původně uvažovaným 26,28 miliardám (korun) jít na 35. Proto také předpokládáme, že by se postup prací mohl zpomalit, abychom sumu rozdělili v čase," řekl.
Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Stavební práce měly Prahu původně stát 21,2 miliardy korun, technologie dalších 4,5 miliardy korun.
Praha podle Svobody ještě bude se stavitelem tunelu jednat o tom, zda je navýšení ceny oprávněné. Smlouva o stavbě tunelu Blanka nicméně nestanoví konečnou cenu zakázky.
"Kdyby tyto smlouvy na začátku byly uzavírány s ohledem na všechny možné okolnosti, kdyby tam byla ta verze, kterou považuji za zásadní, že vysoutěžená cena rovná se cena konečná, s nějakou definovanou licencí, pak by to takto nevypadalo," řekl Svoboda.
Zdražení znamená zpoždění
Blanka je součástí výstavby severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským.
Zprovoznění tunelového komplexu, který je součástí vnitřního městského okruhu, se původně předpokládalo na konci roku 2012. Náměstek pražského primátora Karel Březina ale nedávno naznačil, že kvůli omezeným finančním prostředkům Prahy se termín pravděpodobně opozdí.
Tunel se během stavby několikrát propadl. Kvůli loňskému propadu firma zaplatila Praze asi 9,56 milionu korun. Dvakrát vznikl kráter ve Stromovce, naposledy se půda propadla u ministerstva kultury v Praze 6. Případ vyšetřuje i policie.