Praha - Po dvou letech od zavedení reklamy v televizních pořadech, takzvaného product placementu, na českém trhu padla za její vysílání první pokuta.
Provozovatel TV Nova CET21 za nepatřičné zdůrazňování doplňku stravy Prostenal v seriálu Ordinace v růžové zahradě dostal pokutu 250 tisíc korun. Na zasedání v tomto týdnu mu ji uložila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).
Prostenal byl nevhodně zařazen do dílu, který TV Nova odvysílala loni v prosinci. Produkt byl nepatřičně zdůrazňován verbálně i obrazově, vyjádřila se RRTV.
Problematický byl dialog jedné z postav, který upozorňuje, že přípravek je vhodný pro muže určitého věku, i záběr na LED svítilnu jako součást vánočního balíčku. Prezentace tak podle RRTV mimo jiné připomínala reklamní nabídku.
Příjmy za záběry konkrétních značek mohou televize inkasovat od 1. června 2010, kdy byl schválen zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, jehož součástí je i takzvaný product placement.
V televizním vysílání tuto možnost jako první využila společnost Mattoni v pořadu Uvolněte se, prosím, který moderoval Jan Kraus.
Na celkových příjmech tuzemských televizí se product placement zatím nepodílí ani z desetiny. Produkty jsou nejčastěji zařazeny do vysílání seriálů, life stylových pořadů a sportovních přenosů.
Podle předsedkyně RRTV Kateřiny Kalistové product placement v českém vysílání oproti zahraničí v některých případech působí stále poněkud křečovitě.