Přehledně: Papežské návštěvy od Havla po Zemana

Domácí Domácí
13. 2. 2015 9:00
Projděte si přehled návštěv všech papežů od roku 1990 i českých prezidentů ve Vatikánu.

Praha - Prezident Miloš Zeman dostal pozvání od papeže Františka. Do Vatikánu poletí na návštěvu 24. dubna. Za papežem v minulosti zamířil i Václav Havel a Václav Klaus.

Je pravděpodobné, že prezident využije příležitosti a papeže pozve oplátkou do České republiky. Jednou už se mu to přitom skoro podařilo, když jej v roce 2013 pozval na červencovou pouť k uctění věrozvěstů Cyrila a Metoděje, František ale nakonec nedorazil.

Prohlédněte si, jak probíhaly dosavadní návštěvy českých prezidentů ve Vatikánu a kolikrát Svatý muž dorazil do České republiky, respektive Československa.

Kardinál František Tomášek (vlevo), papež Jan Pavel II. a prezident Václav Havel na ruzyňském letišti, 21. dubna 1990.
Kardinál František Tomášek (vlevo), papež Jan Pavel II. a prezident Václav Havel na ruzyňském letišti, 21. dubna 1990. | Foto: ČTK

1990 - První porevoluční návštěva papeže

Papež Jan Pavel II. poprvé přijel do České republiky v roce 1990. Navštívil Prahu, Velehrad a Bratislavu. Jen rok po pádu železné opony se Československo stalo po Polsku druhou zemí bývalého východního bloku, kterou papež navštívil. Obvykle se papežské cesty připravují i několik let, ale Jan Pavel II. se rozhodl přijmout pozvání prezidenta Václava Havla okamžitě.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy