Před nehodou v Pardubicích jel vlak nepovolenou rychlostí, projel dvě návěsti

17. 6. 2024 21:30
Vlak RegioJetu jel před tragickou nehodou v Pardubicích rychleji, než připouštějí pravidla. Novinářům to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle ředitele drážního odboru ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra pak strojvedoucí chybně projel dvě návěsti, nikoliv pouze jednu. Při srážce vlaků předminulý týden zemřeli čtyři lidé a další tři desítky lidí se zranily.
Foto: Drážní inspekce

"Určitě je namístě počkat na finální zprávu Drážní inspekce," řekl Kupka po dnešní schůzi k zavádění evropského zabezpečovače ETCS. Video RegioJetu podle něj ukazuje, že vlak by musel v konkrétní situaci splnit řadu podmínek, aby zabezpečovací systém Mirel zasáhl včas.

Souprava jela podle ministra nepovolenou rychlostí. Kušnír uvedl, že strojvedoucí nejdříve projel při odjezdu od nástupiště návěst s opakovanou výstrahou na maximální rychlost 50 kilometrů v hodině, následně projel návěst Stůj. Také on zdůraznil, že je potřeba vyčkat na výsledky vyšetřování. Zabezpečovací systém podle něj neumí zasáhnout vždy. "Strojvedoucí může za určitých podmínek také obsluhou toho zařízení nouzové brzdění překlenout," dodal.

Nehoda se stala pozdě večer ve středu 5. června. Vlak RegioJetu odjížděl z Pardubic, na červenou nezastavil a vjel do cesty nákladnímu vlaku. I když si strojvůdce chybu uvědomil a zastavil o několik set metrů dále, strojvůdce nákladního vlaku už zastavit nestihl.

RegioJet dnes v tiskové zprávě uvedl, že aktivní národní zabezpečovač by nehodě zabránil. Majitel firmy Radim Jančura nepopírá chybu strojvedoucího RegioJetu, ale zdůraznil, že zabezpečovací zařízení existují proto, aby kontrolovala lidské chyby. Správa železnic v reakci na nehodu a informace v médiích pro web Zdopravy.cz uvedla, že tento zabezpečovač nedokáže kontrolovat rychlost a nedovolené projetí návěstidla zakazujícího jízdu. Soukromý dopravce zveřejnil i video, na kterém součinnost lokomotivy a národního zabezpečovače demonstruje.

Pardubický železniční uzel Správa železnic několik let modernizovala a přestavovala, slavnostně stavbu zakončila 31. května. Už ale neaktivovala národní zabezpečovač a přichystala uzel na přechod na mezinárodní zabezpečovací systém ETCS, který aktivně kontroluje, zda strojvedoucí jede podle toho, jak má postavenou tzv. vlakovou cestu. Chybu strojvedoucího je systém ETCS schopen aktivně napravit a v případě potřeby vlak zastavit. Tento systém však plánovala Správa železnic spustit až k 1. lednu příštího roku. Nyní je tedy pardubický uzel zabezpečený podle standardů, ale bezpečnost závisí na tom, zda strojvůdce neudělá chybu a neprojede návěst zakazující jízdu. Uzlem denně projedou stovky vlaků a patří k nejvytíženějším v české železniční síti.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda po setkání k ETCS novinářům oznámil zavedení nového zabezpečovacího systému ETCS stop, které bude nasazeno na úseky s výlukou trvající déle než půl roku a deaktivovaným klasickým zabezpečením a bude umět zastavit vlak v případě projetí návěsti Stůj. "Je to řešení, které do budoucna může předcházet podobným situacím," dodal k nehodě v Pardubicích Kupka.

RegioJet má ve všech lokomotivách nainstalovaný zabezpečovací systém Mirel, který při simulační jízdě v úseku s funkčním národním zabezpečovačem automaticky a včas zastavil vlak, který překročil rychlost 47 kilometrů za hodinu. V Pardubicích jel vlak 59 kilometrů za hodinu, než si strojvedoucí chybu uvědomil a zastavil.

Podle Kušníra je zabezpečovací systém Mirel jednou z variant národního zabezpečení, tedy návěstního opakovače. Jeho používání není pro dopravce závazné, řekl. "Pro rychlosti nad 100 kilometrů za hodinu je povinný návěstní opakovač, ale nemusí to být návěstní opakovač Mirel," dodal.

 
KB
Karel Berkovecpřed 9 měsíci

Nevím kde Kušnír přišel na to, že strojvedoucí projel dvě návěstidla. Návěst výstraha s bílou je opakovací návěs vj. návěstidla. Tato návěs dovoluje jízdu vlaku kolem tohoto návěstidla a upozorňuje na to, že příští hlavní návěstidlo nedovoluje jizdu. To strojvedoucí nerespektoval a toto návěstidlo projel. K Mirelu jen to, že pokud jedu na trati s nastavenou rychlostí 160 km/hod. nevidim sebemenší důvod představovat Mirel na menší rychlost, v tomto případě na 50 km/hod. A to z jednoho prostého důvodu, Mirel nelze nastavit na vyšší rychlost za jizdy vlaku. Čili by vlak musel buď zastavit, aby mohla byt navolena rychlost vyšší nebo by vlak musel pokračovat padesátku až do příštího plánovaného zastavení. Což je nesmysl. Takže Jančurovo video je vzhledem ke konkrétní situaci v Pardubicích absolutně nerelevantni.

Miloslav šedivýpřed 9 měsíci

Pan ministr lže jako ostatně celá vláda! Regiojet těsně před střetem stál. Pohyboval se už jen nákladní vlak. On si prostě nepřizná, že nádraží bez zabezpečení je nebezpečné. Co si vymyslí příště??

LK
Lubomír Kocourekpřed 9 měsíci

ale on skutečně při odjezdu "minul" dvě návěstidla. Ale jen odjezdové zakazovalo jízdu. Termínem "projeté návěstidlo" se označuje MU, tedy nedovolená jízda kolem návěstidla zakazujícího jízdu. K té rychlosti 50 - pokud tam nebyla z nějakého důvodu nařízena pomalá jízda, nic mu nebrání zvyšovat rychlost libovolně. Ale musí být schopen zastavit před návěstí "Stůj". A k Mirelu : při funkčním kódování by již při odjezdu od peronu (opakovaná výstraha) měl na opakovači červenou. Takže překročením rychlosti 40 (47 ?) by Mirel zasáhl. Ilustrační video J je naprosto přesné.

Právě se děje

Další zprávy