Praha - Dlouho prosazovaná trasa Pražského okruhu protínající Suchdol dostala posvěcení od speciální expertní komise ministerstva dopravy a životního prostředí. Dálnici odmítá suchdolská radnice.
Deset vysokoškolských profesorů srovnávalo autostrádu přes Suchdol na severozápadním okraji Prahy s trasou, která by odvedla desítky tisíce aut dál na sever k Ústavu jaderného výzkumu v Řeži.
Jižní variantu přes Suchdol doporučilo osm expertů. Museli tedy s ní souhlasit i profesoři, které do komise poslalo v září 2007 ministerstvo životního prostředí. To přitom při posuzování vlivu dálnice na životní prostředí doporučilo právě severní trasu mimo Suchdol.
Ministerstvo tvrdí, že nevybíralo experty do pracovní skupiny tak, aby automaticky odkývali jeho stanovisko.
Nebyly to žádné loutky
"Neměli jsme tam žádné loutky, rozhodovali se podle svého expertního názoru," řekl Aktuálně.cz náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták.
Dodal, že jedním z hlavních argumentů expertního týmu bylo to, že trasa přes Suchdol bude hotova mnohem dříve než alternativa okolo Řeže.
Zatímco u jižní varianty už bylo vydáno územní rozhodnutí, které ovšem kvůli mnoha odvoláním ještě není pravoplatné, u severní varianty by se muselo začínat takřka od nuly.
Šéf státního Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík dokonce tvrdí, že bez změny legislativy je severní varianta prakticky neproveditelná.
Až překvapivý výsledek
Jeden z členů expertní komise, František Lehovec z Fakulty stavební ČVUT uvedl, že ani dva kolegové z týmu, kteří se k souhlasnému stanovisku s jižní variantou přes Suchdol nepřipojili, neměli žádné zásadní připomínky.
"Výsledek byl až překvapivě jednoznačný," poznamenal profesor Lehovec. Plán na rychlé dokončení této části Pražského okruhu ovšem dostal už dvakrát trhlinu, když stavbu oddálil soud.
A suchdolská radnice se netají tím, že udělá všechno pro to, aby nakonec desítky tisíc aut přes jeho území nejezdily. Tamní obyvatelé se obávají, že v jejich ovzduší výrazně přibude exhalací. Nezávislá studie společnosti EKOLA group jim přitom dává za pravdu.
Centrum se vyčistí, v Suchdole vzduch zhoustne
Zatímco na většině území Prahy - především v centru - se má po dokončení okruhu ovzduší aspoň trochu vyčistit, Suchdol patří mezi několik čtvrtí, kde se kvůli autům bude dýchat hůř.
"Největší nárůst koncentrací oxidů dusičitého oproti současnému stavu byl vypočten u Pražského okruhu, a to zejména v Suchdole při vyústění tunelu Rybářka, u přemostění Vltavy a v prostoru Draháně, na jihu pak při vyústění v tunelů v Komořanech a v Radotíně," uvádí se v ekologické studii, kterou má Aktuálně.cz k dispozici.