Praha staví nejdražší trasu metra v historii

Petr Holub
25. 11. 2013 6:30
Metro z Dejvické do Motola přijde na 22,6 miliardy. Až 19 miliard může na zaplacení chybět.
Loni při slavnosti v Motole se ještě neřešilo, že je to drahé a zmanipulované.
Loni při slavnosti v Motole se ještě neřešilo, že je to drahé a zmanipulované. | Foto: Magistrát HMP

Praha - Trasa metra ze stanice Dejvická do Motola přijde na 22,6 miliardy korun. Až 19 miliard však může nakonec Praze na zaplacení chybět.

Pražský dopravní podnik totiž během stavby úplně přepsal původní projekt a manipuloval veřejné soutěže. V obou případech porušil zákon a evropské instituce, které mají metro financovat, nemusí dohodnuté peníze vyplatit.

Částka, již může hlavní město ztratit, přitom dosahuje dvou pětin městského rozpočtu.

Aktuálně.cz získalo balík dokumentů, z nichž vyplývají odpovědi na otázky, jak se hlavní město do nezáviděníhodné situace dostalo. A také přinášejí odpověď, kdo za tuto situaci může.

Dvakrát bohatší než Hamburk

O stavbě metra do relativně málo obydlené oblasti města rozhodl magistrát v roce 2005 pod vedením primátora Pavla Béma. Realizaci dostal za úkol Martin Dvořák, který nastoupil do funkce v roce 2007.

Z pohledu Evropské komise a Evropské investiční banky, které mají stavbu financovat, začaly potíže v roce 2009, kdy dopravní podnik vyhlásil soutěž na stavitele podzemní dráhy.

Plány na stavbu připravily společnosti Inženýring dopravních staveb, Metroprojekt, Eurovision a Allowance. V těchto plánech poprvé zaznělo, že město zaplatí za šestikilometrové metro dvacet miliard. Částka tři a půl miliardy korun za kilometr je přitom ve světě neobvyklá, podzemní dráhy obvykle stojí do dvou miliard za kilometr.

S metrem Dejvická-Motol má například srovnatelné parametry čtyřkilometrový úsek Jungfernstieg-HafenCity, který postavila hamburská radnice v letech 2009-2012 v přepočtu za osm miliard korun. Na dosud nejdražším úseku pražského metra z Ládví do Letňan se platily za kilometr tři miliardy.

Soutěž pro jednu firmu

Předražení pražského metra má podle dokumentů několik důvodů. Jeden z nich se dá najít v zadávací dokumentaci k veřejné soutěži, která požaduje, aby se při stavbě použily dva razicí štíty TBM, později pojmenované Adéla a Tonda. Tyto stroje se dají koupit v továrně Herrenknecht od půl miliardy za kus a jejich odpisy jdou do nákladů stavby. Už zmíněný hamburský projekt se spokojil s použitím jednoho štítu TBM.

Zadávací dokumentace skrývá také druhý důvod k předražení. Přislíbila dodavateli tzv. inflační koeficient, který předpokládá, že se ceny během stavby zvýší o osmnáct procent. Ceny stavebních prací ve skutečnosti klesají, přesto Praha může vinou inflačního koeficientu zaplatit o dvě miliardy navíc.

Třetím důvodem předražení je skutečnost, že fakticky nebyla veřejná soutěž na stavební práce. V dubnu se do ní přihlásilo devět firem, zadávací podmínky však byly tak přísné, že nabídku podaly pouze Metrostav, Strabag a OHL ŽS. Výběrová komise v čele s ředitelem Dvořákem a pražskými politiky Radovanem Šteinerem, Rudolfem Blažkem a Petrem Hulinským pak Strabag a OHL vyloučila pro údajně nízkou kvalifikaci jejich pracovníků. Zůstala jenom nabídka sdružení Metrostav-Hochtief, která zvýšila plánovanou cenu o 700 milionů.

Krátká stanice Veleslavín

Další komplikace způsobil špatný projekt, podle kterého se nedalo stavět. Donutil tak firmy, aby polovinu projektu uskutečnily úplně jinak, než se původně předpokládalo. Že se tím stavba prodraží, zatím nikdo neprokázal. I když vícepráce dosahují čtyřiceti procent z celkové ceny, zhruba o stejnou částku se cena stavby snížila méněpracemi.

Na příkladu největší změny v projektu je však vidět, že Praha dostane za stejné peníze horší stavbu. Nástupiště stanice Veleslavín měl tvořit tunel o délce 172 metrů, po změně projektu se tunel nástupiště omezil na 100 metrů.

Pro srovnání, stanice Hlavní nádraží dosahuje délky 220 metrů, Náměstí Míru 139 metrů. Ve Veleslavíně se tedy bude do metra nastupovat z větší části po úzkých ochozech bočních tunelů.

Odvrácená strana eurodotací

Z pohledu pražského magistrátu však bylo největší chybou, že požádal o podporu stavby Evropskou unii a Evropskou investiční banku.

Na evropské dopravní dotace dohlíží zdejší ministerstvo dopravy, které zahájilo kontroly koncem roku 2010. Letos zveřejnilo, že dopravní podnik manipuloval s veřejnou zakázkou zřejmě ve prospěch pozdějšího vítěze. Za diskriminační podmínky a neprůhledná hodnotící kritéria udělilo ministerstvo čtyřmiliardovou pokutu.

Milan Křístek, jeden z nástupců generálního ředitele Dvořáka, se chtěl ujistit, jestli nejsou při stavbě metra další nedostatky, a najal auditora Lukáše Wagenknechta. Ten letos v létě zjistil, že dopravní podnik porušoval zákon také při zadávání víceprací. Pražská radnice pak vyhodila z práce Křístka i Wagenknechta, případ však začala mezitím vyšetřovat policie.

Tím je ohroženo celých osm miliard, které slíbila Praze na metro Evropská unie. Magistrát zatím o dotaci nepožádal a unie by ji zřejmě nevyplatila, dokud neskončí policejní vyšetřování.

Překročením pravidel veřejné soutěže porušil dopravní podnik také úvěrovou smlouvu s Evropskou investiční bankou. Banka tedy může žádat okamžitou splatnost jedenácti miliard, které si Praha půjčila na třicet let.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Při zásahu policie v brazilském Riu de Janeiro zahynulo nejméně 25 lidí

Při policejní akci v jednom ze slumů v brazilském Riu de Janeiro zahynulo nejméně 25 lidí. Informovaly o tom světové tiskové agentury. Policie provedla zásah v chudinské čtvrtí proti gangu Comando Vermelho, který patří k nejaktivnějším organizacím zaměřeným na distribuci drog v brazilském městě. Počet mrtvých během policejní operace patří k nejvyšším za poslední roky.

Podle agentury AFP policie zasáhla v chudinské čtvrti Jacarezinho proti skupinám, jež využívají k prodeji drog a dalším kriminálním aktivitám nezletilce. K operaci bezpečnostní síly použily vrtulníky a obrněné vozy, které posloužily k překonání barikád v ulicích. Na videozáběrech ze slumu, kde žije zhruba 40.000 lidí, jsou vidět prchající ozbrojenci a slyšet výbuchy. Agentura EFE uvedla, že operace se zúčastnilo přes 200 policistů.

"Je to nejvyšší počet mrtvých při policejním zásahu v Riu de Janeiro," uvedl šéf policie Ronaldo Oliveira. Dodal, že mezi mrtvými je jeden policista a několik vůdců drogových organizací. Podle policie drogové gangy vytvořily "takřka armádní strukturu" s desítkami ozbrojenců.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Zaorálek navrhuje, aby od 17. května mohla opět hrát divadla a směly se pořádat koncerty, rozhodne vláda

Od pondělí 10. května otevřou muzea, galerie a památky ve zbylých českých krajích, potvrdil ve čtvrtek pozdě večer ministr zdravotnictví Petr Arenberger z ANO. Jeho kolega Lubomír Zaorálek po setkání se zástupci kulturních organizací navrhuje, aby se od 17. května mohlo venkovních akcí účastnit až 700 sedících diváků a těch vnitřních maximálně 400 lidí. To by znamenalo, že v Česku po půl roce opět bude legální pořádat koncerty a divadelní představení pro diváky. "Pokud to v pondělí schválí vláda," zdůrazňuje Zaorálek.

Podle něj by se pak v týdnu od 24. května kapacita mohla zvýšit až na 1000 lidí venku a 500 uvnitř. Sály by ale směly být plné vždy maximálně z poloviny. "Vše samozřejmě za přísných hygienických pravidel s použitím antigenních nebo PCR testů, s ochranou dýchacích cest a podobně," říká ministr.

Jednání se kromě něj a zástupců kulturních organizací zúčastnily náměstkyně ministra zdravotnictví a hlavní hygienička Pavla Svrčinová. "Jednání končí optimisticky. Konkrétně a věcně jsme se dohodli na řešení pro jednotlivé balíčky s výhledem do začátku příští sezony. Vše ještě proberou epidemiologové a předpokládám, že vláda v pondělí rozhodne o spuštění prvních akcí," říká jeden z účastníků schůzky Jan Burian, ředitel Národního divadla v Praze.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

K českým skokanům na lyžích se po 15 letech vrací úspěšný Slovinec Bajc

Po 15 letech se vrací k české reprezentaci skokanů na lyžích slovinský kouč Vasja Bajc, který v roce 2006 dovedl Jakuba Jandu k historickému triumfu ve Světovém poháru. Nahradí Františka Vaculíka, jenž po nepovedené sezoně u týmu skončil.

Devětapadesátiletý Bajc bude mít vedle reprezentace mužů na starosti také rozvoj mládežnických kategorií. "Jsem rád, poctěn a hrdý, že jsem opět získal možnost stát se hlavním trenérem českého skokanského týmu," řekl Bajc v tiskové zprávě lyžařského svazu.

Současná reprezentace v uplynulé zimě propadla. Kvůli problémům s kolenem prakticky neskákala česká jednička Roman Koudelka a po operaci vazů se chystá na návrat. Z ostatních se ve Světovém poháru dostali mezi třicítku jen dva - Viktor Polášek získal čtyři body a Čestmír Kožíšek dva.

"Po nevydařené sezoně jsme se rozhodli angažovat zahraničního trenéra. Po jednáních jsme se dohodli na spolupráci s Vasjou Bajcem, který dokonale zná nejen prostředí skoků na lyžích ve světě, ale i v České republice, kde před lety působil, a český skok na lyžích pod jeho vedením zažil jedny z největších úspěchů v novodobé historii," uvedl Janda, současný šéf skokanského úseku.

U českého týmu pracoval Bajc v letech 2004 až 2006 a Janda se v té době stal nejen králem seriálu SP, ale i vítězem Turné čtyř můstků a získal dvě medaile na mistrovství světa.

Nyní by slovinský kouč rád pozvedl české výsledky. "Které jsou daleko od těch z bohaté minulosti. Tradice skokanského sportu je v Česku velká, takže přijímám pozici hlavního trenéra i s vědomím, že cesta nahoru nebude snadná, což je pro mě velkou výzvou. Věřím, že společně s dalšími trenéry a novými věcmi můžeme přesměrovat křivku výsledků na pozitivní směr," uvedl.

Bajc, který umí česky díky tomu, že ho trénoval slavný Zdeněk Remsa, se jako kouč proslavil především u japonské reprezentace. Působil ve Španělsku, Nizozemsku, Švédsku, doma ve Slovinsku, Turecku, u americké ženské reprezentace a u maďarských skokanů.

Zahraniční trenér se k českým skokanům vrací po třech letech. V letech 2014 až 2018 trénoval národní výběr Rakušan Richard Schallert.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Hertha po výhře nad Freiburgem opustila sestupové pásmo, Darida odehrál 75 minut

Fotbalisté Herthy Berlín získali v boji o záchranu v německé lize důležité tři body za výhru 3:0 nad Freiburgem. K vítězství přispěl i český záložník Vladimír Darida, který odehrál 75 minut. Chvíli před odchodem ze hřiště obdržel žlutou kartu za faul.

O výhře Herthy rozhodli už v prvním poločase Krzysztof Piatek a Peter Pekarík, v závěru zápasu přidal třetí gól Nemanja Radonjič. Berlínský tým bodoval i ve druhém duelu po návratu z karantény, v níž byl kvůli množství případů koronaviru. Bez porážky je už pět zápasů.

Hertha opustila sestupové pásmo a z předposlední příčky poskočila na 14. místo. Navíc má k dobru utkání s posledním Schalke. Freiburgu patří devátá pozice.

Německá fotbalová liga - 30. kolo:

Hertha Berlín - Freiburg 3:0 (13. Piatek, 22. Pekarík, 85. Radonjič).

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
10. Stuttgart 31 10 9 12 52:51 39
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 31 9 6 16 31:47 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Zdroj: ČTK
Další zprávy