Praha - Čtyři měsíce před komunálními volbami udělali pražští zastupitelé první krok k tomu, aby hlavní město pustilo developery na lukrativní pozemky tří nádraží - Masarykova, Smíchovského a Nákladového nádraží na Žižkově.
Zastupitelstvo totiž schválilo návrh, na jehož základě se může změnit územní plán, aby se drážní pozemky proměnily na stavební parcely.
Na Masarykově a Smíchovském nádraží by přitom nádraží měla zůstat, vyrůst by zde ovšem měly i nové administrativní a bytové domy nebo obchody. Na Nákladovém nádraží Žižkov se počítá se stavbou zcela nové čtvrti.
ODS rozhoduje po porážce od TOP 09
Zastupitelé odsouhlasili velkorysý plán pět dní po parlamentních volbách, v nichž pražská ODS utrpěla porážku od TOP 09. Občanští demokraté přitom zatím vládnou v pražském zastupitelstvu pohodlnou většinou.
V současnosti se přitom připravuje zcela nový územní plán Prahy, který by měl stanovit podobu hlavního města na následujících patnáct let.
"Žádné ze změn, které jsou navrhovány, nejsou v rozporu s konceptem nového územního plánu," konstatoval na jednání zastupitelstva radní Martin Langmajer z ODS.
Dohoda s radnicemi
Zastupitelstvo přitom už před časem projednávání územních změn ve všech třech nádražích přerušilo. Teď se k němu nenadále vrátilo.
Radní Langmajer to zdůvodnil dohodou s radnicemi příslušných městských částí o tom, jak by se desítky hektarů nádražních pozemků měly využít.
Zastupitelka Zuzana Drhová z opoziční Strany zelených uvedla, že zastupitelé žádné plány nedostali a že takové zásadní rozhodnutí by zasloužilo podrobnější a delší diskusi. Marně ovšem navrhovala, aby se projednávání takto zásadních změn odložilo.
"Teď by se to nemělo takhle narychlo řešit. Jsou to nejzajímavější rozvojová území v Praze," řekla Aktuálně.cz Drhová.
Přijďte se podívat, paní Drhová
Radní Ondřej Pecha z ODS, který je zároveň předseda komise pro územní rozvoj Prahy 3, odmítl, že by se změna územního plánu dělala narychlo.
Například nová podoba žižkovského nádraží se podle Pechy řeší už šest let, vzniklo mnoho studií. Pecha zdůraznil, že cílem není jít na ruku developerům, ale vhodně začlenit nově využité území do širokého okolí.
Radní Pecha pozval rebelující zastupitelkyni Drhovou, aby se přišla na tyto plány podívat. "Mohu ji ubezpečit, že po této konzultaci bude klidnější," řekl Pecha.
Pechův kolega z pražské rady Martin Langmajer ve vypjaté debatě obvinil Zuzanu Drhovou, že je proti jakýmkoli rozvojovým plánům hlavního města.
"Jenže pro území Nákladového nádraží Žižkov existuje několik územních studií, přesto se změna územního plánu bude zpracovávat ve zrychleném režimu a pouze v jedné variantě," upozornila Drhová.
Průmyslová památka před zničením
Součástí Nákladového nádraží Žizkov je i funkcionalistická průmyslová budova z 30. let minulého století, která by ovšem podle plánů na proměnu celé oblasti měla zmizet.
Například podle historika architektury Zdeňka Lukeše by bya škoda, kdyby Praha o tuto stavbu přišla. "Měla by na ni být hrdá," tvrdí Lukeš.
"Funkcionalistická budova nákladového nádraží Žižkov si zaslouží zachovat jako výjimečné dědictví industriální architektury," soudí Ondřej Rut, zastupitel zelených v Praze 3. "Na Žižkově nás však podle představ vedení zdejší radnice čeká další demolice na způsob nádraží Těšnov."