Praha - Hlavní město udělilo za třetí propad tunelu Blanka firmě Metrostav pokutu 9,5 milionu korun.
Pražsští radní dnes schválili návrh vyplývající z důvodové zprávy, kterou má Aktuálně.cz k dispozici a kterou už v pondělí zveřejnilo.
"Hlavnímu městu Praze vznikly v souvislosti s propadem tunelu Blanka náklady, které mají materiální povahu i negativní vliv na pověst a dobré jméno města. K dnešnímu dni je tato újma vyčíslitelná ve výši 9 560 000 korun," stojí v magistrátním dokumentu, který schválila městská rada.
Metrostav podle něj bude muset škodu uhradit nejpozději 18. listopadu.
Primátor Prahy Pavel Bém (ODS) je pracovně v zahraničí a zatím se nevyjádřil k tomu, jak město výši pokuty určilo.
"Metrostav poškodil jméno hl. města Prahy a mě osobně. Kompenzace nákladů pro Prahu považuji za logickou a jedinou možnou cestu pro zklidnění vztahů a dokončení díla stavby Městského okruhu," napsal pouze Aktuálně.cz v sms zprávě.
Jak dopadly analýzy
Magistrát si hned po neštěstí, které se stalo začátkem letošního července, nechal zpracovat hned několik analýz. Měly odhalit nejen viníka, ale hlavně příčiny propadu a rovněž zjistit, jaké sankce zhotoviteli stavby hrozí a zda je případně možné smlouvu s Metrostavem vypovědět.
Analýza společnosti Amberg Engineering, kterou si zadal magistrát, uvádí, že se tunel nepropadl kvůli chybám v projektu nebo v průzkumech. To pražským radním ukázala i jiná analýza společnosti Bung CZ. Zatím neoficiálně potvrdil stejné informace i Okresní báňský úřad.
Právě výsledky jeho šetření a posudků by měly být známy v prvním listopadovém týdnu.
VŠE odhadovala 14 milionů
Znalecký posudek, který pro Prahu v srpnu vypracovala Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze, odhadoval škodu na nejméně 14 milionů korun.
Tuto částku označila fakulta za dolní limit škod a nákladů na jejich odstranění. Horní hranici údajně nelze v současnosti odhadnout, vyčíslení bude záviset především na závěrech vyšetřování báňského úřadu.
Do částky jsou zahrnuty materiální škody na pozemcích a stavbách, dále na tramvajových kolejích a přilehlých komunikacích, které propad způsobil. Propad si také vyžádal náklady navíc na zajišťovací a záchranné práce, na odstranění propadu a administrativní náklady. Do sumy je zahrnuto také poškození dobrého jméno Prahy.