Praha - Ministr školství Marcel Chládek nesouhlasí s urychlením zavedení povinné maturity z matematiky, kterou plánuje od roku 2020.
Reagoval tak na pondělní vyjádření odborů a zaměstnavatelů po jednání tripartity, kteří požadovali její nasazení už od školního roku 2016/2017. Podle Chládka mohou být jednoduchá řešení ve školství nebezpečná.
Požadavek na zrychlení tempa reformy školství vyjádřili předák odborové konfederace Josef Středula a šéf Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Podle Chládka to v případě maturity z matematiky není možné v první řadě kvůli tomu, že studenti nastupující do prvních ročníků středních škol musejí vědět, z čeho budou maturovat.
Pouhé zavedení povinné maturity z matematiky, jejíž didaktický test na jaře nezvládla bezmála čtvrtina těch středoškoláků, kteří se pro ni rozhodli, podle něj nezmění přístup dětí k tomuto předmětu ani jejich vztah k technickým oborům.
Matematiku nejdřív musíme žáky naučit
Ministerstvo chce problém řešit komplexními opatřeními zahrnujícími změny ve způsobu vzdělávání budoucích učitelů matematiky nebo zavádění nových metod už od základních škol. "Musíme na to ten terén připravit. Cílem je, aby děti matematiku uměly," poznamenal Chládek.
Podobně reagoval na další výtku odborářů a zaměstnavatelů, kteří by rádi od roku 2016/2017 viděli také zavedení mistrovských zkoušek. "Jestli opravdu musíme něco ve školství udělat, tak je to postupovat s rozmyslem. Musíme připravit podmínky pro to, aby mistrovská zkouška mohla plnohodnotně nahradit maturitu u učebních oborů. K tomu je potřeba určitý čas a určité kroky," uvedl šéf resortu.
Na jeho stranu se postavil i předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík. "Tlačit na pilu, aby se změny ve vzdělávání odehrávaly rychleji, může mít svá úskalí," řekl. Poznamenal, že jako šéf odborářů, kterým je od roku 2003, už zažil řadu pokusů o školské reformy. Myslí si, že současné debaty vedou ke konkrétním krokům.