Praha - Mezi návrhy na změnu dopravních předpisů se objevil i ten, který má zmírnit trest za přestupek, jehož se řidiči dopouštějí nejčastěji - za rychlou jízdu.
Mírnější sankce za nedodržení rychlosti navrhují poslanci ODS Eva Dundáčková a David Šeich, kteří se rozhodli odstranit z bodového systému i dalších silničních pravidel ta, která podle nich nejvíce šikanují řidiče.
Návrh mírněji trestat rychlou jízdu by ovšem mohl ohrozit chodce ve městech. Testy totiž jednoznačně prokázaly, že i jen mírné překročení povolené padesátky výrazně zvyšuje riziko, že člověk nepřežije střet s autem.
Radary ve městech každý den zachytí v průměru na pět set řidičů, kteří jednou víc, než je povoleno. Pokud by Dundáčková a Šeich prosadili svou představu, napříště by tito motoristé nedostali za tento přestupek dva trestné body, ale jen pokutu.
Poslanci zatím nezískali na svou stranu ministerstvo dopravy. Tomuto úřadu se příliš nezamlouvá, že by řidiči za překročení rychlosti dostali jen pokutu. "Jsme ale teprve na začátku diskusí o změně zákona o silničním provozu," řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Kdy trestné body zůstanou
Bývalý vysoký důstojník dopravní policie Stanislav Huml, který s Dundáčkovou a Šeichem na návrhu spolupracuje, ovšem tvrdí, že změkčení sankcí by se netýkalo všech případů překročení rychlosti, ale jen těch nejmírnějších.
"Muselo by to být samozřejmě limitováno, třeba maximálně o dvacet kilometrů v hodině," řekl Aktuálně.cz Huml. Dodal, že zmírnění by se navíc týkalo pouze těch, s nimiž by úřady až později zahájily správní řízení.
Trestné body by tedy měl nadále dostávat jen motorista, který buď překročí stanovený "pokutový" limit, anebo ten, koho policie zastavila bezprostředně po porušení předpisů, bez ohledu na to, o kolik kilometrů řidič povolenou rychlost překročil.
Podle Humla by se tímto zmírněním mohly omezit případy, kdy se motoristé vyhýbají sankci za rychlou jízdou tvrzením, že vozidlo neřídili oni, ale jejich blízký příbuzný, jehož jméno ovšem odmítnou sdělit.
Malé překročení rychlosti: zatím 182 tisíc případů
Bodový systém
NEJČASTĚJŠÍ PŘESTUPKY
Překročení rychlosti v obci do 20 km/h: 499 denně
Nedodržení zákazové či příkazové značky: 321 denně
Jízda bez rozsvícenných světel: 196 denně
Překročení rychlosti v obci nad 20 km/h: 151 denně
Řízení bez bezpečnostního pásu: 136 denně
Ze statistik bodového systému vyplývá, že překročení povolené rychlosti v obci o maximálně dvacet kilometrů v hodině je nejčastěji bodovaných dopravním přestupkem. Úřady za jeden rok fungování bodového systému vyřešily bezmála 182 tísíc případů.
Pokud se k tomu připočte ještě překročení povolené rychlosti mimo obce o maximálně třicet kilometrů v hodině, jde o více než 200 tisíc případů.
"Nepovolená rychlost je skutečně nejčastějším přestupkem," potvrdil Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Hanzelka. Dodal, že bodový systém by v tomto směru ztratil smysl, pokud by se za rychlou jízdu dávaly pouze pokuty.
Větší nebezpečí pro chodce
Pokud by za mírné překročení rychlosti hrozila jen pokuta, mohlo by to vést k tomu, že by předpisy porušovalo víc motoristů než dosud. Tím spíše, že by sankce pro majitele vozidla měla být spíše nižší než současná bloková pokuta tisíc korun, jak navrhl skupině poslanců dopravní expert Huml.
Přitom i jen nepatrné zvýšení rychlosti zejména ve městech může být především pro chodce velmi nebezpečné.
Chodec, do něhož v padesátikilometrové rychlosti narazí auto, má podle studie britského ministerstva dopravy asi poloviční šanci, že přežije. V rychlosti šedesát kilometrů je naděje patnáctiprocentní.
Letos od ledna do srpna zahynulo při dopravních nehodách 714 lidí, přičemž téměř polovina obětí zemřela proto, že auto jelo příliš rychle. Kvůli nepřiměřené rychlosti zahynulo 306 lidí, což je o 42 víc než ve stejném období loni.